Tijmen Schep

Tijmen Schep

Adviseur digitale cultuur, creatieve industrie en publieksparticipatie

Tijmen Schep is adviseur op het gebied van digitale cultuur, creatieve industrie en publieksparticipatie. Hij adviseert overheden en organisaties bij het ontwikkelen van concepten en projecten die cultuur, technologie en publieksbereik combineren.

Tijmen Schep is adviseur op het gebied van digitale cultuur, creatieve industrie en publieksparticipatie. Hij adviseert overheden en organisaties bij het ontwikkelen van concepten en projecten die cultuur, technologie en publieksbereik combineren. Hij is direct betrokken bij de projecten Leiderschap in Cultuur en Communia. Verder bouwt hij aan de publieke programmering voor Spring House, waar Kennisland sinds september 2015 gehuisvest is.

Tijmen richt zich op maatschappelijke vraagstukken en de creatieve digitale makers die in de praktijk met deze vragen experimenteren. Hij betrekt hen graag bij projecten die deze vraagstukken op een speelse manier naar een breder publiek vertalen. Op die manier hoopt hij een wereld die voor veel mensen als ondoordringbaar wordt ervaren, behapbaar te maken. Dat is van groot belang; taaie vraagstukken hopen we immers steeds vaker met technologie op te lossen, maar het aantal mensen dat technologie echt begrijpt is nog veel te klein. Er is meer kennis nodig om hypes en doemdenken te onderscheiden van een bruikbaar, nuchter middenveld van echte oplossingen en inzichten. Door kritisch over technologie na te denken kunnen we belangrijke waarden en vrijheden (zoals privacy) verankeren.

In 2008 studeerde Tijmen af aan de Universiteit van Utrecht op de Ubiquitous Computing ideologie++Ubiquitous Computing ideologieLetterlijk vertaald: alomtegenwoordige computers. Daar heeft hij gelijk in gekregen, zelfs in je OV-kaart zit in wezen een computer. Lees zijn legendarische artikel. van Mark Weiser. Tegenwoordig is die ideologie beter bekend als The Internet of Things: slimme objecten die zelf keuzes maken en onderling communiceren om het de gebruiker makkelijk te maken. Veel designers willen de technologie hierin zoveel mogelijk naar de achtergrond laten verdwijnen++Dangling StringEr zijn weinig fijn werkende onzichtbare interfaces, maar er is een project dat wel bekend werd: Dangling String. , maar volgens Tijmen is dat niet per se een goed idee. Het onzichtbaarheidsideaal kan namelijk het begrip van hoe die technologie werkt, en welke gegevens met wie worden gedeeld, bemoeilijken.  

Tijmen is zelf ook een maker. Hij bouwde mee aan allerlei websystemen++SubmarineTijmen liep stage bij Submarine waar hij meebouwde aan online TV kanaal Submarine Channel. en gaf les over gamedesign, locative storytelling en ubicomp-ontwerp aan de Willem de Koning Academie en de Hogeschool van Amsterdam. Hij is mede-oprichter van het Utrechtse medialab SETUP++SETUPDe missie van SETUP is het stimuleren van een kritisch publiek dat vorm kan en durft te geven aan een nieuwe digitale cultuur. , waar hij de functie van creative lead vervult. In 2010 startte hij als programmamanager bij het Virtueel Platform, het voormalige sectorinstituut voor e-cultuur dat opging in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. Zo ontwikkelde hij zich tot een bruggenbouwer tussen beleid en praktijk.

Tijmen is verder commissielid Beeldende Kunst, Fotografie, Nieuwe Media en Architectuur in de Amsterdamse Kunstraad. In zijn vrije tijd werkt hij graag met hout, gaat hij graag zwemmen, wandelen of zeilen, en laat hij zijn innerlijke nerd los op kleine e-cultuur-experimenten.

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.