Project

Onderwijsvernieuwing in Hongkong

2017 - 2023
Kleine kinderen in Hong Kong.
Kleine kinderen in Hong Kong.

Hoewel het onderwijs in Hongkong++KL in HongkongLees hier wat Kennisland nog meer doet in Hongkong (en waarom). tot het beste in de wereld behoort (ze stonden ook in 2018 weer in de top van de PISA-ranking), blijft er veel ruimte voor vernieuwing. Er zijn veel leerlingen die vervroegd het schoolsysteem verlaten, er is sprake van een hoge werkdruk onder leraren en het onderwijssysteem is vooral gericht op kennisoverdracht en niet op het leren van competenties die nodig zijn voor de toekomst. Om deze redenen is The Hong Kong Jockey Club – een belangrijk fonds voor maatschappelijke vernieuwing in Hongkong – in 2017 gestart met een ambitieus programma: Innopower@JC: Fellowship for Teachers voor excellente en innovatiegerichte leraren, uitgevoerd door Ednovators en Kennisland.

Het programma, geïnspireerd op het door Kennisland ontwikkelde Onderwijs Pioniers++Onderwijs PioniersLees meer in onze case ‘Onderwijsvernieuwing door pionierende leraren’., ondersteunt professionals om behalve goede lerarenHet programma is in grote mate geïnspireerd op het door Kennisland ontwikkelde Onderwijs Pioniers. Het ondersteunt leraren  om behalve goede leraren ook goede onderwijsvernieuwers te zijn. ook goede onderwijsvernieuwers te zijn. Per jaar worden er tien leraren geselecteerd die een fellowship krijgen. Deze fellowship bestaat uit een sabbatical van tien weken waarvan twee weken in het buitenland, en een beurs voor het realiseren van een innovatief project op hun eigen school samen met hun buddy’s, collega’s die ook meedenken over innovatie. Kennisland denkt als partner mee over het ontwerp van het Fellowship programma, verzorgt de kick-off voor de geselecteerde leraren in Hongkong en ontvangt een delegatie van leraren voor een Onderwijsexpeditie in Nederland.

Het Teacher Fellowship is in 2017 van start gegaan met tien leraren. De sabbatical is ontwikkeld om inspiratie op te doen, te reflecteren op het onderwijs, te leren van buitenlandse voorbeelden en om andere onderwijssystemen te leren kennen. Hiervoor hebben we al verschillende lichtingen van de Teacher Fellowship vanuit Hongkong mogen ontvangen in Nederland.

In Nederland pakt Kennisland de rol als expeditieleider op. De fellows gaan op bezoek bij innoverende scholen in Nederland en praten met onderwijsvernieuwers uit het veld. Dat zijn leraren die zich hebben ontpopt als onderwijspionier, maar ook vernieuwers die vanuit maatschappelijke organisaties een nieuwe manier van denken, werken of vaardigheden verwerven introduceren binnen het onderwijsveld. Bijvoorbeeld door gamification++GamificationHet gebruiken van gamedenken, gametechnieken en spelelementen in een niet-game-omgeving. Het doel is om spelenderwijs gedrag te veranderen, betrokkenheid te creëren en kennis over te dragen. Lees meer of door kinderen buiten schooltijd kennis te laten maken met een breed scala aan beroepen. Met de ervaring en kennis die de fellows opdoen, reflecteren ze op hun eigen lokale realiteit in Hongkong: wat is er nodig om op school verandering (binnen én buiten het klaslokaal) teweeg te brengen? Ze gebruiken de inspiratie die ze opdoen in Nederland en de kennis over de Hongkongse onderwijscontext van andere fellows om hun onderwijsideeën verder uit te werken.

Sinds de start van het programma heeft Kennisland via dit project kunnen bijdragen aan een cultuur van onderwijsinnovatie in Hongkong, maar ook een extern perspectief op onze eigen, nationale onderwijspraktijk gekregen. Meekijken door de ogen van een ander maakt zichtbaar wat er al goed gaat, waar we méér van willen zien en wat er nog mist. Na een aantal coronajaren waarin we de fellows online spraken en ondersteunden, hebben we in maart en mei 2023 weer een groep van zeventig fellows uit Hongkong mogen ontvangen.

 

Download het programma van de Education Expedition 2023 voor een impressie.

 

Als je dit project interessant vindt, dan misschien ook:

Zij weten meer

Ook interessant

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.