-
Heb je nog geen vragen, maar wel interesse in Onderwijs en jeugd?
Samen vernieuwen.
De tweede lichting van Broedplaats010 is van start
Afgelopen maand startte de tweede lichting ambitieuze Rotterdamse leraren in de leergang van Broedplaats010. Zestien enthousiaste docenten uit het PO, VO en MBO krijgen anderhalf jaar de tijd om hun kennis en innovatief vermogen uit te breiden en om die vervolgens in de praktijk te brengen. De broedplaats werd afgetrapt met een stadssafari door Rotterdam. Tijdens deze vier dagen gingen we in gesprek met onder andere socioloog Bowen Paulle, wethouder Hugo de Jonge en ondernemer Jonas Martens. We bezochten innovatieve plekken in de stad zoals Hutspot Hotspot en kregen een rondleiding door het oude Tropicana zwembad++Oude Tropicana zwembadHet oude zwemparadijs Tropicana is getransformeerd tot BlueCity: een broedplaats voor innovatieve bedrijven, waar niets wordt weggegooid en alles hergebruikt.. Daarnaast deelden de leraren met elkaar hun grootste inspiratiebron die heeft geleid tot hun onderwijsloopbaan en de gingen de Broedplaatsers tenslotte zelf aan de slag. Hieronder een paar hoogtepunten.
Socioloog Bowen Paulle ging met de docenten in gesprek over zijn onderzoek in Pendrecht en het project High Dosage Math Tutoring++High Dosage TutoringHigh Dosage Tutoring is een wetenschappelijk bewezen methode uit de Verenigde
Staten om leerachterstanden van jongeren uit sociaal economisch zwakke wijken substantieel
in te halen. Op dit moment draait Stichting The Bridge een pilot op het Mundus college in Amsterdam Nieuw-West. Kennisland is een partner van The Bridge.. Hij richt zich met zijn onderzoek op de ongelijke kansen tussen leerlingen en wil de leraren meegeven dat veel problemen binnen de school worden bepaald door de context buiten de school.Veel problemen binnen de school worden bepaald door de context buiten de school.
“Je geeft nooit iemand een vier met de reden dat de context de veroorzaker hiervan was, we individualiseren fouten continu.” – Bowen Paulle
Niet elke leerling heeft dezelfde kansen gekregen. Het behalen van een vier kan samenhangen met de achtergrond, het opleidingsniveau van de ouders en de mate aan cultureel kapitaal van een leerling. Bowen Paulle laat de leraren zien dat je met concrete en gerichte interventies problemen kan aanpakken. Het is echter belangrijk om hierbij te beseffen dat een probleem nooit alleen op zichzelf staat. Dit maakt onderwijsvraagstukken zo complex.
Van complexe vraagstukken tot een gesprek met de wethouder
Christa Schut van Garage2020 geeft de leraren mee dat je je niet moet laten ontmoedigen door de complexiteit van een vraagstuk. Zij stelt dat je altijd klein moet beginnen om op deze manier beetje bij beetje een grote verandering te realiseren.Je moet altijd klein beginnen om op die manier beetje bij beetje een grote verandering te kunnen realiseren. Van belang hierbij is om altijd van buiten naar binnen denken. Dit om ervoor te zorgen dat we een oplossing bedenken die echt bruikbaar is voor de gebruiker.
“In het onderwijs en in de zorg doen mensen heel veel dingen met hele goede bedoelingen, maar dat betekent niet dat dit het beste is voor de gebruiker. Kijk goed of dit echt een oplossing vormt en zo niet, kun je beter niets doen. ” – Christa Schut.
Gedurende de vierdaagse werkten de Broedplaatsers aan verschillende stedelijke vraagstukken, waarbij ze in sneltreinvaart de principes van design thinking in de praktijk oefenden. Middels de mini-incubator leerden zij door te doen, waarbij actie en reflectie elkaar steeds afwisselen. Door in het klein een vraagstuk te verkennen, onderzoeken, prototypes te bedenken, te ontwikkelen en uit te proberen, en daar weer op te reflecteren, leren ze wat nodig is om deze vraagstukken op te lossen.
Een ander hoogtepunt was het gesprek met wethouder Hugo de Jonge++Wethouder Hugo de JongeHugo de Jonge is sinds 2010 wethouder onderwijs, jeugd en gezin in de gemeente Rotterdam. Onlangs werd bekend dat hij is gevraagd om vicepremier te worden in het kabinet-Rutte III. Hij wordt minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. in de raadzaal. De leraren voelden Hugo de Jonge goed aan de tand over zijn visie op het Rotterdamse onderwijs. Hij vertelde de leraren dat hij erg benieuwd is naar de uiteindelijke ideeën en projecten.
“Broedplaats010 is bedoeld om Rotterdamse leraren die veel in hun mars hebben de ruimte te geven om zich te ontwikkelen en ik laat me graag verrassen door ieder goed idee voor onderwijs in Rotterdam!” – Hugo de Jonge
We eindigden de safari met het verhaal van Jonas Martens van Better Future Factory. Binnen hun bedrijf gaan ze er vanuit dat ze het systeem niet kunnen veranderen, maar dat ze daarom juist moeten proberen om het systeem zo goed mogelijk te begrijpen. Verzet je niet alleen tegen het systeem, maar make love to it.Verzet je niet alleen tegen het systeem, maar make love to it. Op deze manier kunnen we zien waar we waarden toe kunnen voegen.
“Binnen het bestaande systeem kunnen juist kleine en typerende interventies zorgen voor een grote impact. ” – Jonas Martens
Lang leve de broedplaats
De safari heeft met deze inspirerende plekken en sprekers een kickstart gegeven aan een nieuwe groep ambitieuze Broedplaatsers die staan te popelen om het Rotterdamse onderwijs een boost te geven. Broedplaatser Erik-Jan schreef op zijn blog:
“Grote inspirerende thema’s hielden menig Broedplaatsers uit hun slaap. Ook ik kwam op maandag met een bleek gezicht op mijn werk aan. Meteen bekijk je je dagelijkse routines door een andere bril.”
En de eerste interventies zijn al gepleegd! De Broedplaatsers kregen het huiswerk om bij elkaar op school een kijkje te nemen. De lesbezoeken tussen PO, VO en MBO zorgde ervoor dat de docenten met plezier en bewondering naar elkaars lespraktijk kijken én leren veel van elkaar.De lesbezoeken tussen PO, VO en MBO zorgde ervoor dat de docenten met plezier en bewondering naar elkaars lespraktijk kijken én leren veel van elkaar. Leraar Rik van Lente (5 VWO) heeft door zijn lesbezoeken aan leraren Safjoen Karim (kleuterklas) en Eric-Jan Vriend (groep 8) het groepswerken ingevoerd in zijn geschiedenislessen.
Op zijn LinkedIn zegt hij:
“Broedplaats010dag! Vanochtend doorgebracht op de Cornelis Haak School bij groep 1/2 van Safjoen Karim en groep 8 van Eric-Jan Vriend. O man! Ik heb in slechts anderhalf uur meer differentiëren gezien dan dit hele schooljaar. Groep 1 en 2 leren samen tellen. De jongere kinderen zien dat oudere kinderen meer kunnen, de oudere kinderen nemen de jongeren op sleeptouw. Daarna lekker samen knutselen! Groep 8 met een bord vol weekdoelen in de klas, samen sommen maken en antwoorden met verschillende klasgenoten vergelijken… Het houdt niet op. Op de middelbare school kunnen we daar zoveel van leren. Ik ga dat in ieder geval doen, ik zat helemaal hyper op de fiets. Lang leve de Broedplaats!”
Komende anderhalf jaar zal deze groep werken aan hun missie om het Rotterdamse onderwijs te vernieuwen, maar ook om zichzelf te ontwikkelen als vernieuwende leraar. De leraren zullen zich gezamenlijk inzetten voor kansengelijkheid en gaan in groepen aan de slag met:
- Motiverend onderwijs
- Betekenisvol onderwijs waarin scholen en bedrijfsleven samen aan werken
- Een soepele doorstroom van primair, secundair en tertiair onderwijs.
Wil je meer weten en op de hoogte blijven? Volg de leraren op Twitter en LinkedIn en lees alle blogs!