Update

Start Nederlands traject Social Grow Sessions over mantelzorg: meld je aan!

Social Grow Sessions over mantelzorg

Knelpunten systeem rondom mantelzorg

Woensdag 16 september was de start van de Nederlandse versie van de Social Grow Sessions met een stakeholdersmeeting waarbij een netwerk rondom mantelzorg samenkwam: mantelzorgers zelf, inhoudelijk experts en sociale vernieuwers bespraken welke knelpunten in de mantelzorg aangepakt moeten worden en hoe. 

Liesbeth Hoogendijk, directeur van MantelzorgNL, trapte af met het benadrukken van de urgentie voor sociale innovatie. Meer mensen hebben mantelzorg nodig de komende tijd terwijl het aantal mantelzorgers afneemt.

“Als we zo doorgaan loopt het systeem vast.”

En omdat 80% van de zorg wordt geleverd door 4,4 miljoen mantelzorgers, hebben we dan een groot probleem. 

Samen met de aanwezigen tastten we af waar de grootste knelpunten zitten. Hoe krijgen mantelzorgers aandacht en erkenning?++Mantelzorg en imagoOp haar blog beschrijft Cora Postema dat het maatschappelijk aanzien van de mantelzorger moet verbeteren. Waarom zijn we niet trotser op mensen die mantelzorg leveren? Welke andere partijen zijn hierbij betrokken en waarom is er op de werkvloer niet meer aandacht voor mantelzorgers?Waarom zijn we niet trotser op mensen die mantelzorg leveren? Welke andere partijen zijn hierbij betrokken en waarom is er op de werkvloer niet meer aandacht voor mantelzorgers?

Sociaal ondernemers zijn uitgenodigd om hun innovatie aan te melden voor de Social Grow Sessions Nederland. Tien initiatieven stromen uiteindelijk door naar de driedaagse bootcamp eind oktober. Het doel van de bootcamp is te werken aan de manier waarop jouw innovatie kan bijdragen aan verbetering van het systeem. Het resultaat van de Belgische bootcamp oversteeg deze ambitie; de initiatieven kwamen hier tot een gemeenschappelijk doel en gaan verder als netwerk. 

Social Grow Sessions bootcamp
Social Grow Sessions bootcamp

Unieke koppeling van business leaders en sociaal ondernemers

Na de bootcamp verdiepten de sociaal ondernemers hun aanpak met behulp van een mentor van farmaceutisch bedrijf Johnson & Johnson++Johnson & JohnsonLees hier meer over de samenwerking met Johnson & Johnson. en begeleiding van de twee partners Sociale InnovatieFabriek en Kennisland. De koppeling van senior business leaders aan sociaal ondernemers bood een unieke inkijk in elkaars wereld.De koppeling van senior business leaders aan sociaal ondernemers bood een unieke inkijk in elkaars wereld. “De sociaal ondernemers leren bijvoorbeeld van Johnson & Johnson hoe zij hun businessmodel het beste kunnen neerzetten en hoe je ideeën verkoopt binnen een grote organisatie in plaats van in de samenleving”, lichtte Peggy van Casteren van Johnson & Johnson toe.

“Onze mensen leren van de sociale vernieuwers om out-of-the box te denken, om nooit op te geven, om veel te realiseren met een klein budget en om te netwerken. Het is een fantastische kruisbestuiving.”

 

Zij weten meer

Ook interessant

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.