Opinie

The Network Effect Berlin | Fewer, Older, More Diverse?

Vorige week heb ik deelgenomen aan het vijfde Network Effect event in Berlijn. The Network Effect is een project van de British Council en is begonnen in Zweden. Sinds oktober 2005 wordt in het najaar en voorjaar door een Europees kantoor van the British Council een driedaagse conferentie voor ‘the next generation leaders’ georganiseerd over een maatschappelijk vraagstuk dat in alle - of in ieder geval de meeste - Europese landen speelt. In juni 2006 is Kennisland organiserende partner geweest voor The Network Effect in Amsterdam. Thema was toen ‘Social Diversity in Cities’.

Auteur: Lobke van der Meulen

Vorige week heb ik deelgenomen aan het vijfde Network Effect event in Berlijn. The Network Effect is een project van de British Council en is begonnen in Zweden. Sinds oktober 2005 wordt in het najaar en voorjaar door een Europees kantoor van the British Council een driedaagse conferentie voor ‘the next generation leaders’ georganiseerd over een maatschappelijk vraagstuk dat in alle – of in ieder geval de meeste – Europese landen speelt. In juni 2006 is Kennisland organiserende partner geweest voor The Network Effect in Amsterdam. Thema was toen ‘Social Diversity in Cities’.

Het thema van het event in Berlijn was ‘Demographic Change: Fewer, Older, More Diverse?’. Met een groep van zo’n 45 mensen vanuit heel Europa (deels demografen, deels Netwerk Effect alumni) zijn we drie dagen aan de slag gegaan met dit thema. Niet alleen door te discussiëren, maar ook door het afleggen van Real World Visits. In groepjes zijn zes verschillende locaties in Berlijn bezocht om een bepaald aspect van demografische verandering nader te bekijken. Ik ben met mijn groepje naar Neukölln afgereisd (een wijk die zeker op de lijst van Ella Vogelaar terechtgekomen zou zijn, als ze in Duitsland ging kijken) om daar te praten over immigratie en demografische verandering. Erg interessant om te zien hoe immigratie in heel Europa een rol speelt, maar overal op net een andere manier. In Polen is bijvoorbeeld de grote vraag hoe ze gekwalificeerde mensen in eigen land kunnen houden.

Doel van The Network Effect is niet alleen het bouwen van een Europees netwerk voor (en van) de toekomstige generatie of het ideeën uitwisselen over maatschappelijke vraagstukken. Na de serie events (in 2009) is het aan het netwerk om gezamenlijk aan de slag te gaan om de cohesie in Europa te versterken. Hoe? Daar hebben we nog even voor…

Ook interessant

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.