Begin 2009 schreef oud-KL’er Lobke al eens een scherp stukje over de (toen nagelnieuwe) huisstijl van de Rijksoverheid. Alle ministeries hetzelfde logo. De eerste verwarring daarover heeft inmiddels plaatsgemaakt voor verbazing.
In dagblad De Pers stond deze week namelijk een artikel over de totale kosten die gemoeid waren met de invoering van de nieuwe huisstijl: 15 miljoen euro. Ik ken iemand bij Dunbar, de studio die het heeft ontworpen, en stelde me voor hoe hij in een prijzige cabriolet rondrijdt.
Maar, zo blijkt, Studio Dunbar heeft maar 60.000 euro gevangen van het totale bedrag. Minus belastingen nauwelijks genoeg voor een Opel Astra. Nog altijd veel geld, vooral als je bedenkt dat het logo eigenlijk al bestond (het wapen) en volgens De Pers hetzelfde logo al eerder werd besteld (én gefactureerd) door Algemene Zaken. De rest, zo'n 14.940.000 euro, is voornamelijk besteed aan kosten voor personeel, drukwerk, aanpassingen aan gevels, manchetknopen en damesshawls in luxe geschenkverpakking.
Ja, een nieuw logo vormt natuurlijk aanleiding tot allerhande, door de belastingbetaler betaalde geschenken. Ik ga hier geen poging doen het kostenoverzicht te fileren, maar er zitten posten tussen die de moeite waard zijn voor de liefhebber of op zijn minst de fantasie prikkelen (Cursus heraldiek voor logo – €550.90 of Sportshirts Kabinet aug.2008 – €333.20").