Broedplaatsen

Een Broedplaats is een plek waar ambitieuze professionals zoals leraren, verpleegkundigen of ambtenaren, de kans krijgen om zich optimaal te ontwikkelen en zelf leiding te nemen over vernieuwingen in hun eigen praktijk. Tijdens een intensieve leergang werken zij aan persoonlijke ontwikkeling, vernieuwend vermogen en netwerkvorming, en experimenteren ze met vernieuwende initiatieven op kleinere en grotere schaal.

De slotdag van Broedplaats010
De slotdag van Broedplaats010
Tijdens de bijeenkomst over
Tijdens de bijeenkomst over "de toekomst van de leraar".
Een nieuwe groep ambitieuze Rotterdamse docenten is klaar om te starten met de leergang Broedplaats010.
Een nieuwe groep ambitieuze Rotterdamse docenten is klaar om te starten met de leergang Broedplaats010.

Wat is een Broedplaats precies?

Een Broedplaats is een uitgelezen kans om een hecht netwerk te vormen van vernieuwende professionals die een positieve impact hebben op hun organisatie en sector. Het is de eerste stap richting een duurzame beweging van pioniers die permanent met elkaar leren en vernieuwen. Het succes van de Broedplaatsen in het onderwijs toont bijvoorbeeld aan dat leraren vernieuwend leiderschap kunnen ontwikkelen en weer trots en gemotiveerd voor de klas staan.

Wat het heeft opgeleverd? Gemotiveerde leraren die níet met hun kop tegen de muur zijn geknald van verveling, maar stoere keuzes hebben gemaakt om hun onderwijs elke dag een beetje beter maken.

— Leerkracht groep 7
Leerkracht groep 7

We noemen een broedplaats ook wel een ’tussenruimte’. Een ruimte waar tijdelijk bestaande geschreven en ongeschreven regels worden opgeschort. Deelnemers worden uitgedaagd om vanuit deze open en vrije plek en ‘state of mind’ hun creativiteit los te laten op de uitdagingen waar zij en hun organisaties voor staan.

Elke organisatie brengt een uitdaging of prangend vraagstuk in. Deze worden binnen de broedplaats ‘geadopteerd’ door een groepje deelnemers. Deelnemers werken meestal binnen een aantal weken (binnen 24 uur kan ook) aan een innovatieve oplossing voor dit vraagstuk. Dit doen ze door interventies uit te proberen, mensen te bevragen en te betrekken en al hun creativiteit in te zetten. Binnen de Broedplaats reflecteren we op de opgedane ervaringen en inzichten en op persoonlijk leiderschap, bijvoorbeeld door intervisie en coaching.

Door de Broedplaats heb ik geleerd dat ik als leraar dingen kan veranderen, vastgeroeste patronen kan doorbreken en zo het onderwijs voor mijn leerlingen beter en betekenisvoller kan maken.

— Leerkracht midden-/bovenbouw
Leerkracht middenbouw/bovenbouw

Typische dilemma's die we vaak tegenkomen

  • "Ik wil dat mijn professionals meedenken over en meewerken aan veranderingen en verbeteringen in mijn scholen, maar het dagelijkse werk en de hoge werkdruk maken dit moeilijk."
  • "Hoe kunnen we in onze stad werken aan vernieuwend onderwijs met de leraren zelf aan het roer?"
  • "We willen onze scholen van elkaar laten leren en onderwijsvernieuwing in het Amsterdamse onderwijs een impuls geven. We willen onszelf ook laten kennen als de meest vooruitstrevende scholen van Nederland."

Mogelijke resultaten

Een broedplaats levert nieuwe, creatieve ideeën en oplossingen voor prangende kwesties of antwoorden op uitdagingen die nu spelen of die de toekomst brengt. Deelnemers voelen zich serieus genomen door hun werkgevers, of door hun gemeente. Ze mogen zelf meedenken over verbeteringen en veranderingen in hun eigen omgeving. Regels en wetten leiden vaak tot vastzittende patronen die oplossingen in de weg zitten. Binnen de Broedplaats heffen we die tijdelijk op of stellen die op zijn minst ter discussie. Dit geeft al veel inzicht (en werk aan de winkel!) voor managers, leiders en beleidsmarkers.

Houd er rekening mee dat deelnemers van de Broedplaats zich ontpoppen tot veranderaars en vernieuwers. Dat draai je meestal niet meer terug.

Proces

  • 1. Kansen identificeren

    Vraagstukken en ambities identificeren die om een andere aanpak vragen (dan wat er tot nog toe gebeurt) binnen óf tussen organisaties.
    Tijdens de bijeenkomst over
  • 2. Vernieuwers verzamelen

    We brengen vernieuwers bij elkaar brengen die vanuit verschillende organisaties of geledingen binnen organisaties aan innovatie willen werken en hun eigen vernieuwend vermogen willen vergroten.
    Een nieuwe groep ambitieuze Rotterdamse docenten is klaar om te starten met de leergang Broedplaats010.
  • 3. Infrastructuur voor vernieuwing bouwen

    Een letterlijk broedplaats waarin mensen elkaar kunnen inspireren, kennis en vaardigheden kunnen opdoen over veranderen en vernieuwen en waarin zij kunnen experimenteren met nieuwe aanpakken.
    Lab 1 Broedplaats Hoorn
  • 4. Inbedden en verankeren

    Een goede inbedding binnen organisaties om het verduurzamen en bestendigen van nieuwe aanpakken te borgen en om het potentieel van vernieuwers binnen de organisaties blijvend te benutten.
    Jaarverslag 2016 9

Iselien weet meer

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.