Labs

Labs zijn experimenteerruimtes waar inwoners, professionals, ambtenaren en beleidsmakers samen problemen in de samenleving proberen op te lossen. Het zijn een soort werkplaatsen waar nieuwe ideeën direct in de praktijk worden uitgeprobeerd.

Studenten pitchen hun oplossingen.
Studenten pitchen hun oplossingen.
Team Amsteldorp en Wetbuurt verzamelt kennis over de buurt en haar bewoners.
Team Amsteldorp en Wetbuurt verzamelt kennis over de buurt en haar bewoners.
Burgemeester Marcouch van Arnhem praat met jongeren over hun oplossingen tegen jeugdcriminaliteit.

Wat is een lab precies?

Onze lab-methode biedt een opbouwende en inclusieve aanpak, waarin we uiteenlopende perspectieven samenbrengen om tot gedragen oplossingen te komen. Net als in een wetenschappelijk laboratorium hanteren we in onze labs een onderzoekende en nieuwsgierige benadering. We belichten het centrale vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken en benutten daarbij de ervaringen en kennis van alle betrokkenen. Zo maken we complexe uitdagingen niet alleen begrijpelijk, maar ook invoelbaar.

Labs fungeren als katalysators voor duurzame verandering. Ze geven ook de unusual suspects een stem en waarderen ieders bijdrage in de zoektocht naar effectieve antwoorden op de lastige uitdagingen van deze tijd.

— Deelnemer Proeftuin Moslimdiscriminatie Melden
Deelnemer Proeftuin Moslimdiscriminatie Melden

Ervaringsdeskundigen – de mensen die het dichtst bij het vraagstuk staan – spelen een cruciale rol in onze labs. Hun inzichten vormen de basis voor gezamenlijk onderzoek, analyse en de ontwikkeling van praktische oplossingsrichtingen. Door ook mensen te betrekken die normaal gesproken niet aan de besluitvormingstafel zitten, is een lab een democratische ruimte waar innovatie en inclusiviteit samenkomen.

Onze aanpak zorgt ervoor dat deelnemers oplossingen ontwikkelen die niet alleen theoretisch onderbouwd, maar ook praktisch toepasbaar en maatschappelijk relevant zijn.

Typische dilemma's waarvoor we labs inzetten:

  • We willen onze studenten graag betrekken bij de nieuwe onderwijsvisie van onze school, maar niet alleen door een simpel vragenlijstje.
  • Ik wil graag samen met de bewoners in mijn gemeente nieuw lokaal beleid ontwikkelen, maar hoe doe ik dat?
  • We willen als zorginstelling een sterkere verbinding met de buurt, maar weten niet hoe.

Mogelijke resultaten

In onze labs passen deelnemers de principes van design thinking toe om oplossingen voor complexe vraagstukken te ontwikkelen. Dat betekent dat ze een oplossing ontwerpen en die direct toetsen in de praktijk. Hierdoor sluiten oplossingen goed aan bij de dagelijkse werkelijkheid van de mensen die het meest met het vraagstuk te maken hebben. Een uniek aspect van onze labs is de diversiteit van de deelnemers. We betrekken bewust mensen die normaal gesproken niet deelnemen aan vernieuwingsprocessen. Hun frisse perspectieven en ervaringen leiden vaak tot onconventionele ideeën die buiten de gebaande paden treden. Hierdoor ontstaan nieuwe kansen en mogelijkheden die bij traditionele benaderingen over het hoofd zouden worden gezien.

Met onze labs creëren we een vruchtbare bodem voor innovatie. De oplossingen die eruit voortkomen, zijn niet alleen vernieuwend, maar ook direct toepasbaar en relevant voor de betrokkenen.

Ik heb grote waardering voor de betrokkenheid en openheid van de studenten om het leven van jonge mensen veiliger en gezonder te maken. De ideeën van de studenten leveren nieuwe rolmodellen, nieuwe contacten en inspiratie op.

— Burgemeester van Gouda, Pieter Verhoeve
Pieter Verhoeve, burgemeester van Gouda

Proces

Labs verlopen niet lineair, maar cyclisch. Onderstaande stappen geven een indicatie van het proces.

  • 1. Design thinking

    Tijdens labs werken deelnemers naar een oplossing toe aan de hand van design thinking. Daarbij staat de mens steeds centraal: aan wat voor oplossingen hebben mensen écht iets?
    Design thinking tijdens ons project Lab2030
  • 2. Double Diamond

    We doorlopen de stappen van de Double Diamond in 2 fases: oriënteren, verkennen en brainstormen. Vervolgens: focussen, afbakenen, keuzes maken en selecteren.
    Vier labs volgens de methode van design thinking.
  • 3. Vraagstuk onderzoeken

    Tijdens de eerste fase van het lab onderzoeken deelnemers het vraagstuk en mogelijke oplossingen.
    Deelnemers van Crimelabs Gouda
  • 4. Ontwerpen, toetsen, aanpassen

    Tijdens de tweede fase van het lab ontwerpen deelnemers een oplossing, toetsen deze, en voeren aanpassingen door.
    Ontwerpen, toetsen, aanpassen. Foto: Jeroen Kraan
Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.