Liset van der Laan
Adviseur digitale cultuurLiset houdt zich bij Kennisland als adviseur digitale cultuur bezig met vraagstukken rondom auteursrecht, technologie en erfgoed.
Liset van der Laan houdt zich bij Kennisland als adviseur digitale cultuur bezig met vraagstukken rondom auteursrecht, technologie en erfgoed. Dit doet ze vanuit de overtuiging dat kunst en cultuur beschikbaar moeten zijn voor iedereen. Deze vraagstukken vertaalt ze vervolgens naar gewonemensentaal, want toegankelijkheid staat bij haar hoog in het vaandel. Op dit moment werkt ze aan Communia++CommuniaDe Communia Association for the Public Domain pleit voor het uitbreiden van het publieke domein met toenemende toegang tot het hergebruik van cultuur en kennis. en projecten van Europeana++EuropeanaEuropeana is de grootste zoekmachine voor Europees cultureel erfgoed. Sinds 2009 werkt Kennisland samen met Europeana om cultureel erfgoed open te stellen..
Liset is ervan overtuigd dat je door samenwerken meer bereikt. Dit deed ze voorheen als community manager bij Peerby++PeerbyPeerby is een website en app waar je spullen van je buren kunt lenen en huren., waar ze in een klein team werkte om een breed publiek toegang te bieden tot de overvloed aan spullen om ons heen. Voor haar masterstudie ruilde ze de snelle start-upwereld in voor de culturele sector en ging ze aan de slag bij het Centraal Museum in Utrecht. Hier werkte ze op de marketing- en communicatie-afdeling.
Een rode draad in haar studie en werk is fotografie. Vanaf het moment dat ze Susan Sontags ‘On Photography’++On Photography‘On Photography’ is een essaybundel, geschreven door Susan Sontag in 1977. Het is een kritische reflectie op de alomtegenwoordigheid van beelden in onze hedendaagse cultuur. las is ze geïntrigeerd door dit medium, en door de snelheid waarmee fotografie onderdeel is geworden van onze maatschappij. Gedreven door deze interesse nam ze in 2011 deel uit van Foam Lab, het traineeship van Foam voor jonge professionals in de culturele sector. Tijdens haar studie schreef ze verschillende papers over fotograferen in musea, en onderzocht ze voor haar masterscriptie de sturende kracht van technologie bij de opkomst van de selfie. Veel mensen denken dat het overmatig nemen van selfies puur narcisme is, maar volgens Liset kunnen we dat niet alleen afschuiven op sociale conventies.
Fotografie in combinatie met de opkomst van het internet heeft ervoor gezorgd dat we gemakkelijker dan ooit beelden kunnen delen. Bij Foam kwam ze in aanraking met de strijd tussen fotografen, internetgebruikers en het auteursrecht++Strijd Bijvoorbeeld fotografen die zich benadeeld voelen door het veelvuldig delen van hun foto’s online., en later ook bij het Centraal Museum. Deze strijd is problematisch, want waar strijd is, werkt het systeem niet goed. Vanuit deze overtuiging zet ze zich in voor de modernisering van het auteursrecht.
In 2010 behaalde ze haar bachelordiploma Communicatie en Multimedia Design aan de Hogeschool van Amsterdam, en volgde ze de minor International Visual Culture aan het Amsterdam Fashion Institute. Na het hbo vloog ze voor drie maanden naar Londen en haalde daar het Cambridge Certificate in Advanced English. Om haar praktische kennis met theorie te ondersteunen besloot ze na een jaar werken als socialmediaredacteur de premaster en master Nieuwe Media en Digitale Cultuur aan de Universiteit Utrecht te volgen.
Liset is een geboren en getogen Amsterdammer, maar heeft vier jaar geleden de hoofdstad voor Utrecht ingewisseld. Na kantoortijd is ze vaak de hort op. Zo is ze regelmatig in de dans- en yogastudio te vinden, hangt ze elke week aan de klimmuur en maakt ze het liefst al haar meubels zelf.