Monique Spijkers

Monique Spijkers

Adviseur onderwijs en jeugd

Als adviseur onderwijs en jeugd bij Kennisland zet Monique Spijkers zich in voor toekomstbestendig, inspirerend en inclusief onderwijs. Ze is ervan overtuigd dat er mooie dingen gebeuren als onderwijsmakers – dat zijn ook leerlingen en studenten – de ruimte krijgen om een stempel te drukken op hun eigen werkveld. Haar hart gaat sneller kloppen als ze theorie mag vertalen naar praktijk en op zoek gaat naar creatieve oplossingen binnen bestaande structuren. 

Haar interesse in hoe ideeën over gender++GenderVerwijst naar kenmerken die met een geslacht in verband worden gebracht. Zo wordt zorgzaamheid bijvoorbeeld vaak gezien als een ‘typisch’ vrouwelijke eigenschap en zakelijkheid als ‘typisch’ mannelijk. Deze stereotype ideeën over gender zijn achterhaald en extra belemmerend voor individuen die niet aan deze genderrollen (willen) voldoen. en seksualiteit een rol spelen in samenlevingen, organisaties en alledaags contact tussen mensen heeft ertoe geleid dat ze in 2015 begon aan een masteropleiding in Women’s and Gender studies. Al snel kwam ze erachter dat sociale en maatschappelijke vraagstukken vaak verstrengeld zijn: je kunt het een niet oplossen zonder het ook over het ander te hebben. Dit intersectioneel denken++Intersectioneel denkenBij intersectioneel- of kruispuntdenken ben je je ervan bewust dat iemands identiteit uit verschillende stukjes bestaat (bijvoorbeeld gender, seksualiteit, religie, huidskleur, gezondheid, scholing, sociaal economische klasse, etc). Kruispuntdenken betekent aandacht besteden aan op welke manier die verschillende identiteiten en uitsluitingsmechanismen elkaar beïnvloeden. dat binnen haar studie centraal stond, heeft ze sindsdien omarmd. Zo breidde haar betrokkenheid bij thema’s als gender en seksualiteit al snel uit naar veel meer sociaal-maatschappelijke kwesties. 

Na haar opleiding stond Monique te springen om aan de slag te gaan, want hoewel theorie belangrijk is, gelooft ze dat de praktijk de plek is waar de verandering plaatsvindt. Met die houding werkte ze sindsdien met en voor een jonge doelgroep rondom maatschappelijke thema’s. Zo organiseerde ze bij Stichting Nederlands Debatinstituut debattoernooien voor leerlingen in het basis- en middelbaar onderwijs en het mbo. Ook stond ze als debattrainer voor de klas en ging ze als gastdocent voor de GGD in Amsterdam met jongeren in gesprek over liefde, relaties en seksualiteit.

Voordat ze bij Kennisland begon, werkte ze bij de Bibliotheek Kennemerwaard‘Sociale en maatschappelijke vraagstukken zijn vaak verstrengeld: je kunt het een niet oplossen zonder het ook over het ander te hebben.’. Daar coördineerde ze een programma over mediawijsheid en seksualiteit voor leerlingen in het basis- en middelbaar onderwijs. Ook ging ze als leesconsulent in het vmbo en mbo aan de slag met de vraag hoe we jongeren taalvaardiger kunnen maken door leesplezier en motivatie als startpunt te nemen. Ze onderzocht welke rol scholen en bibliotheken kunnen spelen binnen deze missie. Monique gelooft nadrukkelijk niet in one size fits all, aangezien generieke oplossingen vaak de veelzijdigheid van de echte wereld tekortdoen. Ze gelooft wel in ‘practice what you preach’ en vindt het belangrijk om dat waar ze in gelooft ook uit te dragen in haar manier van doen.

In haar vrije tijd is Monique op een wielrenfiets, surfplank, of dansvloer te vinden en zingt ze in een koor. Ze kookt graag uitgebreide maaltjes voor vrienden, familie of huisgenoten en als het buiten druilerig en koud is, wil ze nog wel eens een bioscoop induiken. Na het kijken van alle Star Wars-films en het lezen van Dune is ze er afgelopen jaar achtergekomen dat ze erg blij wordt van sciencefiction++Sci-fiEr is discussie over of Star Wars wel sci-fi is. Volgens regisseur George Lucas is het fantasy, of nog specifieker, een ‘space opera’. Dune wordt ook wel een ‘science fantasy’ genoemd. Lees meer.

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.