-
Heb je nog geen vragen, maar wel interesse in Onderwijs en jeugd?
Samen vernieuwen.
Lerarencrisis: KL ondersteunt Amsterdamse scholen die heft in eigen hand nemen
Maandagavond was het uitgebreid in het nieuws: zestien basisscholen van schoolbestuur Stichting Westelijke Tuinsteden (STWT)++STWTDe Stichting Openbaar Basisonderwijs Westelijke Tuinsteden is verantwoordelijk voor de financiële stabiliteit en efficiënt personeelsbeleid van zestien scholen in Amsterdam. Zij creëert de kaders waarbinnen de scholen goed onderwijs kunnen geven. in Amsterdam sluiten een week hun deuren als reactie op de lerarencrisis. Het is géén staking, maar een claim op tijd om met elkaar te werken aan oplossingen om de onderwijskwaliteit op peil te houden, ondanks het lerarentekort. Omdat ook wij geloven dat er radicale interventies nodig zijn om het lerarentekort aan te pakken, en meer van hetzelfde niet gaat helpen, ondersteunen we de scholen van Stichting Westelijke Tuinsteden.
“Wij kunnen uw kinderen niet meer de kwaliteit van onderwijs garanderen waar wij als stichting voor staan”, schrijft het schoolbestuur Westelijke Tuinsteden afgelopen maandag in een brief aan alle ouders. De deuren gaan dicht “om te werken aan de kwaliteit van ons onderwijs.” (Bron: NRC.nl)
Tijdens de week dat de scholen dicht zijn begeleidt Kennisland het gesprek van de leraren en schoolleidersTijdens de week dat de scholen dicht zijn begeleidt Kennisland het gesprek van de leraren en schoolleiders. van een aantal van de STWT-scholen. Er is dan tijd en ruimte om met elkaar vast te stellen wat er binnen de mogelijkheden van de scholen past, en wat er echt anders georganiseerd moet worden. In de waan van de dag hebben leraren eigenlijk geen tijd om het over dit soort vraagstukken te hebben. En al helemaal niet om met verschillende scholen samen over oplossingen na te denken.
Voor iedereen die het onderwijsveld van dichtbij meemaakt kan het eigenlijk geen verrassing zijn. Het onderwijs heeft ruimte nodig om zichzelf opnieuw uit te vinden.Het onderwijs heeft ruimte nodig om zichzelf opnieuw uit te vinden. Dat is op korte termijn een logistieke uitdaging voor ouders en erg spannend voor de bewakers van het stelsel zoals de onderwijsinspectie, de gemeente en het ministerie. Maar de oplossingen lijken vooralsnog niet van de beleidsmakers te komen, dus er valt weinig te verliezen als de leraren en schoolleiders een poging wagen om zelf iets te bedenken. De urgentie kanEen onderwijscrisis is een crisis voor de hele samenleving. haast niet groter, want een lerarencrisis is een onderwijscrisis. En een onderwijscrisis is een crisis voor de hele samenleving.