Opinie

Creativiteit is meer dan een goed idee

Op dinsdag 26 mei vond voor de tweede keer de Creative Company Conference plaats. Een zaal vol creatievelingen op zoek naar inspiratie en creativiteit.

Op dinsdag 26 mei vond voor de tweede keer de Creative Company Conference plaats. Een zaal vol creatievelingen op zoek naar inspiratie en creativiteit.

De slogan van deze conferentie luidde: “There’s never a bad time for a good idea”. De conferentie bestond dan ook uit een aaneenschakeling van goede (en ook wat minder goede) ideeën. Amnon Levav presenteerde een manier om ideeën te genereren, Timothy Childs presenteerde zijn nieuwe cholocadebedrijf, Douglas Young gaf een inkijkje in zijn winkelketen G.O.D. in Hong Kong. Veel voorbeelden uit de wereld van marketing en design. Een pareltje was het bubbelproject van Ji Lee, de creative director van Google, die in zijn vrije tijd het idee bedacht om de reclameborden in de stad te beplakken met lege tekstballonnen die binnen een mum van tijd door alle voorbijgangers werden volgeschreven (www.thebubbleproject.com)

Ondanks dat je natuurlijk nooit over te weinig goede ideeën kunt beschikken, is het bedenken van een goed idee maar een klein deel van waar het over gaat. Creativiteit is meer dan het vermogen om ‘out of the box’ te denken en linker- met rechter hersenhelften te verbinden. Het is zeker meer dan een verzameling techniekjes, tools en methoden. Creativiteit gaat volgens mij veel meer over creatief organiseren: condities creëren om creativiteit en talent te benutten. Niet louter het bedenken van een goed idee, maar het zó organiseren dat goede ideeën ook daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden.

De echt spannende vraag is hoe je creatieve gemeenschappen kunt creëren en activeren. En juist op die vraag hebben we weinig antwoorden gehoord tijdens de Creative Company Conference. Gelukkig brachten Sir Ken Robinson en John Morovec dit aspect nog wel naar voren door in te gaan op het feit dat creativiteit in veel gevallen wordt weg georganiseerd in het onderwijs. Robinson pleitte voor een school als ‘launch pad’ – een plek die mensen lanceert, in plaats van een plek waar lege vaten van buitenaf gevuld worden. Morovec benadrukte dit nog door een schets van de veranderende maatschappij te geven. Echter manieren hoe dit doen bleven onderbelicht. Daar zou het debat de komende tijd over moeten gaan. Want dat creativiteit belangrijk is, weten we nu wel. Wellicht iets voor de derde Creative Company Conference die hopelijk in 2010 zal plaatsvinden.

Wel vertrok ik naar huis met een tas vol met hele creatieve ‘goodies’. Ook mooi – en lekker, vooral de chocolade.

Ook interessant

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.