De televisiekiller: Joost
Verwacht in de komende weken weer meer aandacht voor ‘Joost‘ (spreek uit op zijn Engels, dus juiced), de televisiekiller van de makers van Skype en Kazaa, want ze gaan een stuk meer beta-testers toelaten. De gebruikers van Joost kunnen fullscreen kiezen uit tientallen kanalen waarvan alle progamma’s on demand kunnen worden bekenen. De dienst is gratis, uiteindelijk moet er geld verdiend worden met korte reclamefilmpjes.
Kwaliteit en snelheid
Wat Joost boven de uitzendinggemisten en Youtube’s doet uitstijgen is de kwaliteit en snelheid. Aan de achterkant komen de afleveringen via p2p-technologie op je computer binnen, zodat de bandbreedte verdeeld wordt over alle gebruikers. Hoe succesvoller een programma, des te sneller komt het binnen en des beter wordt de bandbreedte gedistribueerd. Dus geen krakende servers meer bij de omroepen als Boer zoekt Vrouw 373.000 keer tegelijk bekeken wordt online. Joost beweert zelf een nieuwe manier van TV kijken in te houden: het combineren van fullscreen televisie met interactiviteit en slimme widgets. Aangezien KL met dank aan Corline een bèta-tester account kreeg namen we de proef op de som.
Overzichtelijk en intuïtief
Als je Joost opstart (en je password hebt ingevoerd) valt op hoe snel je een kanaal kan kiezen aanzetten. Op het moment dat je Joost uitzet en op een later moment weer aanzet pikt hij binnen enkele seconden weer het programma op dat je aan het kijken was. De interface is erg prettig ingedeeld, aan de onderkant de play en pause knoppen en informatie over de uitzending, aan de linkerkant een knop ‘My Channels’ die een lijst met kanalen oproept en aan de rechterkant de knop ‘My Joost’ waarmee je Widgets kunt instellen. Je kunt hiermee rss-feeds binnen halen, altijd headlines van CNN in beeld laten lopen in een doorzichtig venster, een chat openen over de uitzending en gewoon chatten met je vrienden over het programma heen. Diegenen die wel eens met Apple Widgets op het Dashboard of Yahoo Widgets hebben gespeeld voelen zich direct thuis met Joost.
Content
Alles valt en staat natuurlijk met het aanbod van content. Joost is druk bezig om meer content te vergaren. Momenteel zijn er een 25-tal kanalen te zien met onder meer National Geographic en Warner Bros programma’s. In februari kondigde Joost aan een deal te hebben gesloten met Viacom, de moedermaatschappij van MTV, Comedy Central en nog veel meer kanalen. Er zijn al verschillende afleveringen van MTV programma’s te zien.
Open Source .. of bijna dan
De technische afdeling van Joost is gevestigd in Leiden. Daar werken maar liefst 50 man achter de schermen om de techniek soepel draaiend te krijgen. Een groot deel van de code van Joost is gebaseerd op open source software. Maar, zoals CTO Van Gullik zegt in Technology Review, hoewel 90% van de code gebaseerd is op open source, is het de laatste 10% die het verschil maakt.
Conclusie
Uiteindelijk steekt Joost met kop en schouders boven alles uit wat er tot nu verschenen is op streaming media gebied. Het biedt veel meer kwaliteit dan Youtube, laat Uitzendinggemist ver achter zich liggen in gebruikersvriendelijkheid en hetzelfde geldt voor programma’s als PC-Zapper. Het succes van Joost gaat van twee zaken afhangen: de uiteindelijk beschikbare content en de doorbraak van kastjes die je computer met je tv verbinden zoals Apple TV en PC-Zapper. Maar zelfs zonder die kastjes en duizenden kanalen is Joost al een erg prettige ervaring. Laten we hopen dat Joost snel uit bèta komt!
Auteur: Geert Wissink