Een gedachte voor het strand
Nu de zomer dit voorjaar doorbreekt, komt bij velen het strand al in gedachten. Lekker in de zon, een frisse duik, een boek lezen of spelen met de kinderen. Op deze zomerse dagen vindt weer een volksverhuizing plaats richting de kust. Gezinnen met kinderen, hippe singles, sportfanaten, iedereen ligt door elkaar en geniet van de dag. Ik moet daarbij meteen aan Charles Leadbeater denken. Geen onbekende in Vlaanderen, want hij was een van de sprekers op het openingscongres van Flanders DC. Momenteel is Leadbeater bezig met een nieuw boek en ik had onlangs het genoegen samen met hem een masterclass te doen voor studenten van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen.
Auteur: Joeri van den Steenhoven (voormalig voorzitter Kennisland)
Nu de zomer dit voorjaar doorbreekt, komt bij velen het strand al in gedachten. Lekker in de zon, een frisse duik, een boek lezen of spelen met de kinderen. Op deze zomerse dagen vindt weer een volksverhuizing plaats richting de kust. Gezinnen met kinderen, hippe singles, sportfanaten, iedereen ligt door elkaar en geniet van de dag. Ik moet daarbij meteen aan Charles Leadbeater denken. Geen onbekende in Vlaanderen, want hij was een van de sprekers op het openingscongres van Flanders DC. Momenteel is Leadbeater bezig met een nieuw boek en ik had onlangs het genoegen samen met hem een masterclass te doen voor studenten van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen.
In zijn nieuwe boek gaat hij in op het fenomeen ‘creativiteit van de massa’. Hij noemt het We-think. Hij gebruikt daarbij de metafoor van het strand als een open ruimte zonder formele regels en hierarchische structuren waarin iedereen kan genieten van zelfgekozen activiteiten. Dat gaat verbazingwekkend vaak goed en hij ziet dit mechanisme op steeds meer plekken en met groot succes toegepast worden. Open source, Wikipedia en You Tube opereren op een gelijke manier. Er zijn wel regels en structuren maar die zijn niet gericht op ‘command and control’, maar juist op het zoveel mogelijk mensen mogelijk maken hun creativiteit in te zetten voor een bepaald doel. Een softwareprogramma, een encyclopedie of een tv-kanaal met leuke filmpjes op internet. Vergelijk dat eens met veel bedrijven. Die zijn vaak nog gericht op commando and control. Medewerkers moeten worden aangestuurd, gemanaged of gewezen op hun taken. Daarmee beperken zij eerder de creativiteit van hun eigen medewerkers dan die te stimuleren. Laat staan dat zij gebruik weten te maken van de creativiteit van de massa daarbuiten. Dat is wat slimme bedrijven wel doen. Zij stellen een doel of hebben een visie die aanspreekt en mensen binnen en buiten hun organisatie aanzet daaraan bij te dragen. Maar zij hebben hun organisatie en processen ook zo ingericht dat dit kan. Dat is een uitdaging waar meer bedrijven voor staan. Wellicht dat u hieraan denkt als u een van deze komende, zonnige dagen op het strand ligt.
PS: Geheel volgens zijn betoog heeft Leadbeater zijn boek voor publicatie al online gezet. Iedereen kan reageren en bijdragen aan het concept, hij verwerkt het in de eindversie die op papier verschijnt. Zo wil hij kijken of via massa-creativiteit het eindresultaat beter wordt. Wie mee wil doen, ga naar www.wethinkthebook.net.