Gidsen in plaats van ontrafelen
Auteur: Lobke van der Meulen
Op de radio in de auto hoorde ik een reclame van de Rijksoverheid voor een nieuwe website: antwoordvoorbedrijven.nl. Op die site – en bijbehorend telefoonnummer – kunnen ondernemers terecht met al hun vragen aan de overheid. Op zich een goed initiatief, ondernemers stranden vaak in alle procedures. Maar de slogan in het spotje schoot me in het verkeerde keelgat: “De overheid voor ondernemers: wegwijs in regels, vergunningen en subsidies.” Antwoord voor Bedrijven wordt gepresenteerd als het ei van columbus. De Rijksoverheid helpt ondernemers nu door alle ellende heen. Ellende waar ze zelf grotendeels debet aan zijn!
Natuurlijk is zo’n informatiepunt als tijdelijke oplossing nuttig. Voordat de procedures veranderd zijn, zijn er al weer talloze ondernemers gestrand. De vraag is alleen wel of echt alle informatie die nodig is via de website gevonden kan worden. Kun je er als Horeca-ondernemer in spé via Antwoord voor Bedrijven achterkomen dat je aan BumaStemra toestemming moet vragen om muziek te draaien in je zaak? Bijvoorbeeld. Maar goed, er van uitgaande dat Antwoord voor Bedrijven behoorlijk compleet is: kan er niet beter geïnvesteerd worden in het ontrafelen van de wirwar van regels, processen en procedures dan in dit soort reclamespotjes? Volgens mij is het tijd voor oplossen in plaats van door de ellende heen loodsen.
Een artikel in het FD van gisteren wakkerde mijn irritatie nog een beetje aan. Het CBS heeft een internationale vergelijking gemaakt van het aantal procedures en de tijd (in dagen, niet de doorlooptijd) die het kost om een onderneming op te zetten. Qua aantal dagen scoort NL redelijk met 10 dagen. We leggen het wel – weer – af tegen de Belgen, waar het inmiddels nog maar 4 dagen kost om een zaak te openen. En in Australië kost het zelfs maar twee dagen. Qua aantal prcedures scoort Nederland minder feestelijk. Dat zijn er zes. Alleen Japan, Duitsland en Spanje kennen nog meer procedures.
Dit zijn geen dramatische scores. Maar wat me wel opviel is dat er sinds 2003, in tegenstelling tot in andere landen, in Nederland maar heel weinig veranderd is. In Frankrijk is in die tijd het aantal dagen teruggebracht van 41 naar 7. In Hongarije zelfs van 52 naar 5. In Nederland is het aantal procedures gelijkgebleven. En ja, het aantal dagen is wel gezakt: van 11 naar 10. Ik vraag me dan af of we niet een groter verschil zouden kunnen maken. Zeker als je ziet dat het ook in 2 of 4 dagen kan in andere landen. En dat er al initiatieven voor stroomlijning bestaan, zoals HoReCa1.
Kortom, ik zou zeggen: gidsen door alle ellende heen oké, maar zeker ook ontrafelen!
Wie ondanks mijn verhaal toch nieuwsgierig is geworden, zie antwoordvoorbedrijven.nl