Het jaar van Jij
De kiezers van de Nederlandse website persoonvanhetjaar.nl zullen het er niet mee eens zijn, want die kozen dit jaar Jezus Christus, maar voor Time Magazine is er geen discussie mogelijk. ‘Jij’ is dit jaar de persoon van het jaar. Time sluit daarmee aan bij media zoals Wired, Newsweek en BusinessWeek voor wie 2006 het jaar was waarin we ons massaal bewust zijn geworden van ons gedrag in web 2.0.
De kiezers van de Nederlandse website persoonvanhetjaar.nl zullen het er niet mee eens zijn, want die kozen dit jaar Jezus Christus, maar voor Time Magazine is er geen discussie mogelijk. ‘Jij’ is dit jaar de persoon van het jaar. Time sluit daarmee aan bij media zoals Wired, Newsweek en BusinessWeek voor wie 2006 het jaar was waarin we ons massaal bewust zijn geworden van ons gedrag in web 2.0.
De pro-am, creatieve klasse, prosument, of welk naamkaartje er dan ook gebruikt wordt, wordt zich van zichzelf bewust. Consumenten ontwikkelen samen met producenten nieuwe producten. We delen massaal zelfgemaakt (en gejat) videomateriaal op YouTube. Er is een miljoenen economie ontstaan rond land dat geen land is en producten die alleen uit pixels bestaan (SecondLife). Silver surfers maken nieuwe vrienden op MySpace. Bloggen is al zo massaal geworden dat het niet meer hip genoemd kan worden. En dus, concludeert Time, is 2006 het jaar waarin jij centraal staat. Een mooi plekje voor jezelf, zo tussen de andere genomineerden: de Chinese president Hu Jintao, de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-il en de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad.