Archieven: Opiniestukken

6 OER myths busted

Clearing up the discussion for adoption of OER in education

Tijd voor een open publieke omroep!

De Raad voor Cultuur bepleit een open bestel waarin het publiek toegang moet krijgen tot de publiek gefinancierde content.

Verkiezingen vragen om nieuw kiesgereedschap

Marlieke legt uit waarom de huidige tools niet voldoen.

Nudge de beleidsmaker, niet de burger

Op 26 maart biedt de RMO haar advies aan minister Schippers (VWS) aan over de laatste trend in beleidsland: nudging, oftewel gedragsbeïnvloeding van irrationeel, onbewust, automatisch menselijk gedrag.

Open textbooks are a way forward in education

Lisette wonders why Dutch universities stay behind in developing open textbooks.

How we can make Occam’s Reader obsolete

Lisette comes up with an alternative for Occam's Reader

No the Internet is not a ‘value tree’

Paul explains why the EU has a narrow perspective on the Internet.

Van evidence-based naar science-based?

Jos daagt iedereen uit om zich meer als een wetenschapper te gedragen.

Kansen voor burgerinitiatieven in crisistijd

Anticiperen is beter dan wachten tot het vanzelf spaak loopt. Kom op, gemeenten!

Framen kun je beter zelf doen

Kennisland werd geframed als 'public innovation lab'. Maar hoe nuttig is framen? En zijn we eigenlijk wel een lab?

‘De kracht van Sociale Innovatie’

Wij kunnen ons goed vinden in het advies van de AWT over sociale innovatie.

Nederland keert Europa de rug toe op gebied van sociale innovatie

Gisteren verscheen het rapport ‘Technologische en sociale innovatie in een concurrerende markt’ met een veel te smalle definitie van sociale innovatie.

Onderzoek sociale innovatie topsectoren is zelf aan innovatie toe

Martijn oppert dat er niet alleen naar de grote bedrijven gekeken moet worden.

Sociale onderneming moet zich bewijzen als bondgenoot van de overheid

In tegenstelling tot in landen om ons heen stuiten Nederlandse social enterprises op terughoudendheid van de overheid. 

De gegoede wijken van de participatiesamenleving

Over de ongelijke verdeling van zelforganiserend vermogen in Nederland, maar ook over de kansen die digitale tools genereren.

R&D in de sociale sector

Column van Chris in Nieuw Amsterdam #2

Samenspel voor open leren is hard nodig

InnovatieImpuls Onderwijs nodigt scholen uit om mee te denken en een bijdrage te leveren aan een gezamenlijke aanpak.

Toename aantal examentrainingen is alarmsignaal

Beter kunnen we het onderwijs verbeteren in plaats van tekortkomingen op te vangen.

De toekomst van Nederland: sociale innovatie en de creatieve sector

Wat is slim zijn anno 2013? En hoe kunnen de creatieve industrie en culturele sector hier mede vorm aan geven?

Unsector, unacademise and unconference!

In November Marlieke attended a good, not yet superb, but certainly promising conference.

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.