Archieven: Opiniestukken

Wat kunnen we leren van Amerikaanse verdubbelaar?

“The best value of a project is not the project, but to bring people together”. “It’s about getting people involved and creating a stronger sense of community” (Jim Diers). 

Onderwijsvernieuwing: meeklappen of meedoen?

De beste vernieuwers zouden hun eigen kritiek moeten organiseren om scherp te blijven en hun inhoudelijke verhaal te toetsen aan de realiteit. 

Waar maakt de leraar het verschil in de Lerarenagenda?

In ‘De lerarenagenda 2013-2020: de leraar maakt het verschil’ staat veel over ontwikkelingskansen voor leraren. Het wordt helaas niet duidelijk waar de leraar dan precies het grote verschil maakt.

Open sociale labs hebben de toekomst

Marlieke pleit voor meer openheid zodat de labs kunnen professionaliseren en samen een sterker collectief kunnen vormen.

Van lerende economie naar lerende samenleving

Reactie op het WRR-rapport: waarom beperken we ons tot ‘economie’ en richten we ons niet op een lerende samenleving? Wat – en wie – is daarvoor nodig?

Willen we nu een deeleconomie of niet?

Het Hof van Amsterdam heeft afgelopen maand (wellicht onbedoeld) een stevige slag toegebracht aan de deeleconomie.

Innovatieveld moet ruimte bieden aan pessimisme

Marlieke pleit voor meer ruimte voor openlijke reflectie op tegenslagen. Dat vraagt meer publieke vertwijfeling van onze vernieuwers en meer ruimte van hun publiek om pessimisme te dulden en actief te beantwoorden.

De Belgen doen het beter: OER-platforms in een nieuw jasje

KlasCement maakt het makkelijk open delen van leermiddelen mogelijk, terwijl Wikiwijsleermiddelenplein het de Nederlandse docenten juist lastig maakt om hun materiaal te delen.

Is social design een belofte of een farce?

In hoeverre kan de methode van social design alle klinkende beloften waarmaken? 

Het lerarentekort: feit of fictie?

Heeft het zin onderwijsbeleid te maken voor een lange termijn?

Van ‘superschool’ naar ‘normale school’

De superschool van Eric van ’t Zelfde zou eigenlijk geen superschool moeten heten. 

De kansen van het Onderwijsakkoord

We verwachtten geen sterk innovatief karakter van het Onderwijsakkoord. Verrast het toch?

Actieplan Open Overheid: (te) veilige route

Het ministerie van BZK zet voor onze eigen ‘open overheid’ de plannen op papier in het Actieplan Open Overheid. 

De usual suspects vs. de invisibles: een slechte film of dagelijkse praktijk?

Soulsearching behind the scenes. Waar werken we voor bij Kennisland? En hoe doen we dat dan? In een reeks van blogposts zullen verschillende medewerkers van Kennisland deze vragen onderzoeken.

Jos gaat op zoek naar de invisibles.

Nationaal Onderwijsakkoord: basis voor innovatie in onderwijs?

Onderdeel van de troonrede is de aankondiging van een fikse investering in het Nederlandse onderwijs. Wat kunnen we verwachten van deze financiële stimulans? Zal er het komende jaar een innovatieve wind door onderwijsland waaien? 

Craft Quality

Sarah Schulman on why innovative isn't the same as good quality work.

That moral feeling

Social innovation can’t just be about technical solutions and better designed stuff. It’s got to also be about values, politics, and leadership.

‘Good’ systems for whom?

Kennislands visiting scholar Sarah Schulman buigt zich over de voor KL zeer relevante vraag: hoe weten we dat wat we doen ook echt waarde toevoegt? In het geval van Kennisland: maken we Nederland echt slimmer door wat we doen? Doen we genoeg goede dingen om het geld dat daaraan besteed wordt te rechtvaardigen? En wat is goed doen eigenlijk en wie bepaalt dat? Vragen, die op zijn tijd zeker gesteld moeten worden.

Re-inventing the wheel

Ideas are not inventions. And inventions are not innovations. Sarah spent last week in the company of 30 winning ideas.

The Feedback Intervention

What would have happened if evaluation has also been a feedback tool? If it was the intervention in and of itself?

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.