Wat kunnen we leren van Amerikaanse verdubbelaar?
“The best value of a project is not the project, but to bring people together”. “It’s about getting people involved and creating a stronger sense of community” (Jim Diers).
“The best value of a project is not the project, but to bring people together”. “It’s about getting people involved and creating a stronger sense of community” (Jim Diers).
De beste vernieuwers zouden hun eigen kritiek moeten organiseren om scherp te blijven en hun inhoudelijke verhaal te toetsen aan de realiteit.
In ‘De lerarenagenda 2013-2020: de leraar maakt het verschil’ staat veel over ontwikkelingskansen voor leraren. Het wordt helaas niet duidelijk waar de leraar dan precies het grote verschil maakt.
Marlieke pleit voor meer openheid zodat de labs kunnen professionaliseren en samen een sterker collectief kunnen vormen.
Reactie op het WRR-rapport: waarom beperken we ons tot ‘economie’ en richten we ons niet op een lerende samenleving? Wat – en wie – is daarvoor nodig?
Het Hof van Amsterdam heeft afgelopen maand (wellicht onbedoeld) een stevige slag toegebracht aan de deeleconomie.
Marlieke pleit voor meer ruimte voor openlijke reflectie op tegenslagen. Dat vraagt meer publieke vertwijfeling van onze vernieuwers en meer ruimte van hun publiek om pessimisme te dulden en actief te beantwoorden.
KlasCement maakt het makkelijk open delen van leermiddelen mogelijk, terwijl Wikiwijsleermiddelenplein het de Nederlandse docenten juist lastig maakt om hun materiaal te delen.
In hoeverre kan de methode van social design alle klinkende beloften waarmaken?
Heeft het zin onderwijsbeleid te maken voor een lange termijn?
De superschool van Eric van ’t Zelfde zou eigenlijk geen superschool moeten heten.
We verwachtten geen sterk innovatief karakter van het Onderwijsakkoord. Verrast het toch?
Het ministerie van BZK zet voor onze eigen ‘open overheid’ de plannen op papier in het Actieplan Open Overheid.
Soulsearching behind the scenes. Waar werken we voor bij Kennisland? En hoe doen we dat dan? In een reeks van blogposts zullen verschillende medewerkers van Kennisland deze vragen onderzoeken.
Jos gaat op zoek naar de invisibles.
Onderdeel van de troonrede is de aankondiging van een fikse investering in het Nederlandse onderwijs. Wat kunnen we verwachten van deze financiële stimulans? Zal er het komende jaar een innovatieve wind door onderwijsland waaien?
Sarah Schulman on why innovative isn't the same as good quality work.
Social innovation can’t just be about technical solutions and better designed stuff. It’s got to also be about values, politics, and leadership.
Kennislands visiting scholar Sarah Schulman buigt zich over de voor KL zeer relevante vraag: hoe weten we dat wat we doen ook echt waarde toevoegt? In het geval van Kennisland: maken we Nederland echt slimmer door wat we doen? Doen we genoeg goede dingen om het geld dat daaraan besteed wordt te rechtvaardigen? En wat is goed doen eigenlijk en wie bepaalt dat? Vragen, die op zijn tijd zeker gesteld moeten worden.
Ideas are not inventions. And inventions are not innovations. Sarah spent last week in the company of 30 winning ideas.
What would have happened if evaluation has also been a feedback tool? If it was the intervention in and of itself?