Archieven: Opiniestukken
Kom maar door met die chaos!
In haar waarschuwende opiniestuk in NRC stelt Annemarie Kok dat burgerberaden kunnen leiden tot chaotische democratie. Ze gaat daarbij vooral in op de democratische waarde van deze relatief nieuwe vorm van mensen betrekken bij maatschappelijke problemen. In haar stuk gaat ze te snel voorbij aan de nieuwe ideeën die essentieel zijn voor het oplossen van complexe vraagstukken en die maar niet van binnenuit het systeem willen komen. Ferry geeft vijf redenen waarom burgerberaden wel degelijk goed zijn.
Gezondheidsverschillen zijn niet alleen een probleem van de zorg
Gezondheidsverschillen tussen groepen mensen in Nederland zijn groot en ondanks dat dit al jaren bekend is, lijken ze eerder groter dan kleiner te worden. Mensen met een laag inkomen en een praktische opleiding leven bijvoorbeeld zeven jaar korter en vijftien jaar langer in slechtere gezondheid dan mensen met een hoog inkomen en een theoretische opleiding. Sarai pleit ervoor om gezondheid niet als individuele keuze te zien en vooral ook de maatschappelijke oorzaken van gezondheidsproblemen aan te pakken.
Wessels podcast-tip: ‘Kindervisie de Podcast’
Niet alleen volwassenen maken zich druk over belangrijke maatschappelijke vraagstukken. Neem bijvoorbeeld Lars Westra, die al vanaf zijn negende(!) actief is als kinderrechten- en klimaatactivist. Eerder schreef hij al een boek – ‘Ons recht’ – en nu heeft Lars een podcast gemaakt waarin hij met kinderen en volwassen in gesprek gaat over kinderrechten. Een luistertip van Wessel voor iedereen die het perspectief van jonge mensen serieus neemt. Als bonus geeft hij een lijstje met plekken waar je als jongere met een goed idee ondersteuning kunt krijgen.
Kies voor technologie die menselijkheid vergroot
Bij Kennisland houden we ons al ruim twintig jaar bezig met sociale innovatie, een term die bedacht is om het onderscheid te kunnen maken met technologische innovatie. Maar is die knip wel zo hard? Niet volgens onze overburen op het Marineterrein, Next Nature Network. Zij denken na over hoe de wereld er in de toekomst uit zou kunnen zien en spreken over ‘next nature’. Dat is volgens hen alle natuur die door menselijke cultuur is voortgebracht, dus ook technologie. Dit roept bij mij allerlei vragen en gedachten op over werkelijkheid en virtualiteit, maar ook over verantwoordelijkheid en inclusie. Want wie zijn eigenlijk de architecten van de toekomst?
Innovaties: beter goed gejat
Veel innovatietrajecten starten bij het ophalen van goede ideeën. Lekker out-of-the-box met elkaar innoveren, niet gehinderd door voorafgaande verbeterpogingen. Maar als je weet wat je wilt verbeteren, is je startpunt niet het verzinnen van nieuwe ideeën: dan begin je beter met verzamelen wat er al is en ga je daarop door.
Wat thuiszitters ons kunnen leren over beter onderwijs
Thuiszitters wijzen erop dat de problemen waardoor zij thuis zijn komen te zitten raken aan de kwaliteit van het onderwijs voor en het welzijn van álle jongeren. Wessel sprak de afgelopen twee jaar veelvuldig met deze strijdvaardige jongeren, waarvan er in Nederland vijftienduizend zijn, en leerde uit hun ervaringen acht lessen over beter onderwijs.
Kies niet voor morgen
Je zou het bijna vergeten door alles wat er speelt, maar binnenkort zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Als je de stemwijzers moet geloven, stemmen we dan over de dag waarop de biobak aan de straat moet komen te staan en of er fietsenrekken op parkeerplaatsen worden gezet. Oké, dat is misschien iets gechargeerd, maar een langetermijnvisie komt er nauwelijks aan te pas. Emma roept iedereen op om te stemmen voor de toekomst, niet voor de dag van morgen.
Zorg in het coalitieakkoord: pleisters plakken
Onze adviseur zorginnovatie reageert op het hoofdstuk over zorg in het coalitieakkoord. Zijn de plannen zo ambitieus als de makers voorstellen, zit er eindelijk een kabinet met een sterke toekomstvisie? Maken zij duidelijke keuzes? En welke rol speelt innovatie? Luister of lees Ferry’s reactie.
‘Misschien is er geen lerarentekort, maar een tekort aan goede scholen’
Vorige week waarschuwde de Amsterdamse onderwijswethouder Marjolein Moorman voor nadelige effecten van de wet ‘Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen’. Volgens Kimon slaat zij daarmee de plank mis. Lees waarom de wet goed nieuws is en past bij deze tijd én bij de behoefte van de bevolking.
Onderwijsvernieuwing slaagt alleen met leraren aan het roer
Kimon Moerbeek stond aan de basis van het LOF en daarvoor het programma Onderwijs Pioniers. Hij blikt in dit essay terug op vijftien jaar pionieren door leraren en trekt hieruit lessen voor het hele onderwijsveld. Zijn belangrijkste conclusie: leraren zijn er klaar voor. Nu de rest nog.
De vrijheid van onderwijs is in nevelen gehuld
Na verschillende misstanden klinkt er steeds meer kritiek op het recht op vrijheid van onderwijs. Voorkomt het recht discriminatie, of werkt het juist discriminatie in de hand? Duidelijkheid rondom de wet is essentieel voor een goed functioneren ervan, betoogt Jurg.
De ideale overheid kent zichzelf
Marcel denkt dat we een sterkere, sturende overheid nodig hebben om te compenseren voor onze kortzichtigheid, hypocrisie en zelfzuchtigheid. Mensen maken voortdurend keuzes die niet goed zijn op de lange termijn en anderen benadelen. We maken zelfs keuzes die niet stroken met onze eigen morele waarden. Maar, de overheid lijkt zelf geen haar beter te zijn.
Woede is een goede brandstof voor nieuwe ideeën
Eens in de zoveel tijd geven we geld uit aan een campagne op social media. Zo ook vorige week, toen we voor ons project Leven Lang Leven een oproep onder de aandacht wilden brengen van mensen die betrokken zijn bij de ouderenzorg. We vroegen een specifieke groep: ‘Denk jij dat de ouderenzorg beter kan? Denk mee op levenlangleven.nu.’ Daar kwamen naast leuke, ook behoorlijk pittige reacties op. Wat kunnen we daarvan leren?
Door ageism worden we minder fijn oud en leven we korter
Sarai deed onderzoek naar fijn oud worden en kwam op het spoor van de hardnekkige effecten van leeftijdsdiscriminatie, stereotypering en (geïnternaliseerde) vooroordelen op basis van leeftijd. Veel ouderen lijken er – ten onrechte! – zelf ook van overtuigd dat ze geen zinvolle bijdrage meer kunnen leveren aan de samenleving. En als een negatief beeld over ouder worden ook nog eens jaren van je levensduur afsnoept, weet je: ageism is niet oké. Wat doen we ons toekomstige zelf aan?
Betrek studenten nu meteen bij oplossingen voor coronadruk
De signalen over het welzijn van studenten zijn alarmerend. Wat gaan we daaraan doen? Volgens Kennisland is het cruciaal om studenten direct mede-eigenaar te maken van de oplossingen die zij nodig achten voor een beter welzijn en meer perspectief. Lees hieronder hoe we dat gaan aanpakken.
Vernieuwers in de zorg stranden op starre structuren
Pioniers in de zorg lopen telkens tegen een muur aan. Opschalen lukt vaak niet, bestaande belangen lijken zwaarder te wegen dan vernieuwing en er is angst om van protocollen af te wijken. Bovendien vernieuwen veel mensen en organisaties in hun eentje tegen de klippen op. Daardoor kunnen ze geen vuist maken tegen de starre structuren in de zorg. Ferry roept alle vernieuwers op de krachten te bundelen.
Deze docent geeft rekenbijles aan 100.000 leerlingen per maand
Het komt telkens terug: Nederlandse kinderen kunnen steeds slechter rekenen. Dirk Megens, Leraar van het jaar 2019 in het mbo, ziet het ook bij zijn eigen studenten. Daarom besloot hij er iets aan te doen. Hij nam sinds 2013 zijn lessen op, als extra ondersteuning voor zijn studenten. Inmiddels geeft hij via YouTube bijles aan honderdduizenden leerlingen. Lees in dit artikel over rekenangst, over waarom kunnen rekenen soms zelfs van levensbelang is en wat je er als docent zelf aan kunt doen.
Ouderenzorg: ervaringen uit twee verschillende continenten
Ephrem Baraki Tesfay is een van de pioniers binnen ons project Leven Lang Leven. Met zijn initiatief Tale Talk heeft hij een plek bemachtigd in het pioniersprogramma van Kennisland, dat maatschappelijke vernieuwers helpt bij het verder ontwikkelen van hun innovaties in de ouderenzorg. Ephrem is niet alleen een bevlogen sociaal ondernemer, hij is ook arts en wetenschapper. En hij heeft ambitieuze ideeën over hoe ons gezondheidszorgsysteem anders kan. In dit artikel vertelt hij over ouderenzorg hier en in Afrika.
Waarom onderwijsbestuurder Dick Bruinzeel een aversie tegen efficiency-denken heeft
Geïnspireerd door zijn pleidooi voor verandering als gezamenlijke trektocht, waarbij het doel achteraf wordt bepaald, en geïntrigeerd door uitspraken als: “Als het op papier staat, dan bestaat het niet”, nodigde Willemijn onderwijsbestuurder Dick Bruinzeel uit voor een interview. Zijn aversie tegen efficiency-denken is zeldzaam in de bestuurswereld. Ze vroeg hem: wat drijft je en hoe krijgen we andere bestuurders mee?
In gesprek over het doel van zorg
De definitie van gezondheid is in 1948 geïntroduceerd door de Wereldgezondheidsorganisatie. Zeventig jaar later lijkt deze definitie nodig aan vervanging toe te zijn. Vroeger lag de focus van zorg op het genezen van mensen. Maar wat is je focus als ziekten chronisch en dus niet te genezen zijn? Ferry, Fien en Sarai uit ons zorgteam gingen met elkaar in discussie over het doel van zorg en kwamen tot goede aanbevelingen. Wat betekent goede zorg voor jou?