Archieven: Opiniestukken

Voorbij zoethoudertjes voor te drukke jonge zorgmedewerkers!

De gezondheidszorg heeft de twijfelachtige eer om de lijst van sectoren aan te voeren waar het risico op te hoge werkdruk het allergrootst is. Met als gevolg: grote uitstroom en weinig nieuwe aanwas van personeel, en daardoor nog meer druk. Volgens Suzanne kunnen we deze vicieuze cirkel alleen doorbreken door bij het onderwijs te beginnen en met alle betrokkenen samen aan oplossingen te werken.

Intuïtie als hoofdingrediënt voor onderwijsvernieuwing

Stéphanie merkt in haar werk met onder andere leraren, schoolleiders en studenten dat echte vernieuwing vooral plaatsvindt als er ruimte is voor intuïtie, instinct en onderbuikgevoel. Of het nou gaat om boosheid of juist om een toekomstdroom, hun intuïtie vertelt dat het ook anders kan. Beter kan.

Tijdelijke huisvesting: bottleneck voor vernieuwing verpleeghuizen

Thijs pleit ervoor dat verpleeghuizen de komende jaren en masse gaan vernieuwen – niet om aan de eisen van nu te voldoen, maar om toekomstbestendig te worden. Maar hij signaleert een probleem dat deze vernieuwing in de weg zit: waar blijven de bewoners tijdens de broodnodige transformatie?

Informatiestress: vijand van denkruimte – Inzichten van een informatieverslaafde

Over de dwangbuis van onmiddellijkheid, het gevoel nooit echt ‘bij’ te zijn, algoritmes die ons hapklare brokjes informatie voeren en waarom we die niet als zoete koek moeten slikken. Want als je je ontdoet van die informatiestress gaat er een wereld voor je open.

Eenzaam pionieren

Thijs van Exel kijkt kritisch naar een zoektocht in Terneuzen naar ‘creatieve’ oplossingen tegen eenzaamheid. Wordt hier wel naar het eigenlijke probleem gekeken? En in hoeverre draagt de impuls van 150 duizend euro daaraan bij? Zijn advies: laat de bedoeling van de impuls los en begin liever met het verder verkennen van het probleem.

Onderwijsvernieuwing is nu juist wél nodig

KL’er Willemijn de Jong reageert op de Staat van Onderwijs waarin de Inspectie haar zorgen uit over onderwijsvernieuwing. Ze onderstreept daarbij de noodzaak voor onderwijsvernieuwing. Alleen dan zullen we in staat zijn taaie onderwijsvraagstukken, zoals het nijpende lerarentekort en kansenongelijkheid, het hoofd te bieden.

Niet de schoen, maar het proces

Deze week zoemt een bericht rond op LinkedIn met een foto van twee schoenen: echt versus namaak. Hoewel Kennisland geen schoenen maakt, is er een treffende gelijkenis met het oordeel dat de maker van het origineel (Veja) velt over de kopie: “They should not copy the style of our shoes, they should copy the way we make them.”

Leraren: als je verdeeld bent, word je overheerst

Leraren: als je verdeeld bent, word je overheerst. Werk samen, sta trots voor jullie eigen ambacht en neem met elkaar de leiding over de ontwikkeling van het onderwijs!

Mindfulness bliksemafleider voor echte oorzaken burn-outs in het onderwijs

Mindfulness wordt steeds vaker ingezet als lapmiddel bij stressvermindering in het onderwijs. Emma Vermeulen ziet echter meer risico’s dan kansen voor mindfulness op Nederlandse scholen.

The year of systems change: 3 things we need to do before we start

Last summer Tessa’s article on how our obsession with measuring social impact prevents us from tackling societal problems hit a nerve in the social innovation community. Following the responses to this piece, Tessa is convinced that systems thinking is the way forward for social innovation. However, to make this the year of systems change, Tessa calls for 3 important preconditions to bear in mind.

Privacy concerns (us all): food for thought after participating in BigxBrainstorm

During the TEDxAmsterdam BigxBrainstorm we asked participants about their thought on privacy. Within minutes they shared a great amount of ideas. They discussed privacy awareness, the influence of (corporate) power in the digital landscape and how we should govern the internet better. We want to share these ideas so that, together, we can develop them further.

Waterschappen: hoeders van een nieuw poldermodel?

In oktober 2018 gaf Tessa de Geus een toespraak tijdens het jaarlijkse watersymposium van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Lees hier haar betoog voor een nieuw poldermodel waarin maatschappelijke initiatieven worden omarmd om vastgeroeste patronen te doorbreken.

VNG, verstop miljoenen voor aardgasvrije wijken niet in stadhuis

Vorige week maakte minister Kajsa Ollongren bekend dat het ministerie van BZK 120 miljoen euro vrijmaakt voor aardgasvrije proeftuinwijken in 27 gemeenten. De VNG ontwikkelt een programma voor gemeenten om kennis en ervaring uit te wisselen. Betrek daarin ook inwoners, kennisinstellingen en bedrijven, stelt Tessa de Geus.

New Horizons (leaving Kennisland)

Paul Keller is stepping down as chair. In this post he reflects on the amazing eleven-year ride at Kennisland, making the world a better place.

Meer onderwijs, minder overhead

Deze week wordt er gestaakt op de Nederlandse universiteiten om aandacht te vragen voor de almaar groeiende werkdruk, de overvolle collegezalen en het gebrek aan investeringen in het hoger onderwijs. De actievoerders en bestuurders roepen op tot een hogere rijksbijdrage, om zo de kwaliteit van academisch onderwijs te verbeteren. Dennis begrijpt de gedachte van WOinActie, maar gelooft dat er in het hoger onderwijs meer te winnen is door een aanzienlijke reorganisatie.

What’s going on with the EU copyright reform for education?

On 12 September the European Parliament will vote on amendments for the EU Copyright Directive. Within our project Copyright for Education we focus on improving the education exception of this directive. There are three very important things to fix. Want to help? Get in touch!

Hoe kunnen we als samenleving de geneeskunde bijbenen?

De duizelingwekkende ontwikkelingen in de geneeskunde maken dat we steeds ouder worden met alle gevolgen van dien. Maar wat betekent betekent dit voor hoe we oud worden? Veel ziekten die vijf tot tien jaar geleden nog dodelijk waren zijn nu, met soms zelfs relatief simpele therapieën, goed behandelbaar. Mooie resultaten. Maar hoe zorgen we ervoor dat ook de samenleving dit tempo bijhoudt en écht openstaat voor de mensen die leven met de chronische ziekte die overblijft?

De kracht van vaagtaal en jargon

Tijdens zijn opleiding tot tekstschrijver leerde hij in de eerste les een gulden regel die hij tegen iedereen die het horen wil – en alle anderen ook – herhaalt: Vermijd jargon! Het is een verbod op wolligheid, omslachtigheid, vaagtaal. Maar klopt dit adagium wel en ligt het niet genuanceerder? In dit stuk verkent Marcel de voordelen van jargon en vaagtaal, op het gevaar af zichzelf als communicatieadviseur totaal belachelijk te maken.

Maak van een docent geen jurist

Door de opkomst van het internet gebruiken docenten steeds vaker auteursrechtelijk beschermd materiaal. Ons auteursrecht is zeer complex waardoor het moeilijk – zo niet onmogelijk – is voor docenten om te weten welk materiaal zij al dan niet mogen gebruiken. Daarom pleit KL voor een hervormd en geharmoniseerd auteursrecht met duidelijke, algemene regels voor het onderwijs en ruimte voor de docent om zijn werk te doen zonder de rechten van rechthebbenden te schenden.

Forget about impact: let’s be honest about systems change

The obsession with mapping social impact distracts us from the discussion that we should be having: that social innovation does not evidently equate systems change. We need to urgently invest in a comprehensive understanding of systems if we want to forge social change.

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.