The precarious position of children and autonomy in the digital age
Recent events on datafication in education and autonomy in the digital age made Lisette worried on how we can still raise children to be autonomous in a digital society.
Recent events on datafication in education and autonomy in the digital age made Lisette worried on how we can still raise children to be autonomous in a digital society.
Naar aanleiding van de uitspraak in de zaak Erfgoed Leiden en Arnoud Voet legt Judith uit hoe ingewikkeld het voor erfgoedinstellingen is om hun informatie publiek toegankelijk te maken én vooraf rekening te houden met eventuele rechthebbenden.
‘Patient centricity’ is at risk of becoming a worn cloth used for polishing a system that needs to be renewed argues KL’s Thijs. Read his opinion piece here.
The thinking piece on academic innovation for societal impact written three months ago by Simone and Nora didn’t lead to just new insights and encounters, but also to new collaborations. From all the encounters they had, two conclusions can be drawn: 1) We need perseverance, and 2) we need to move from vocabulary to practice. With our new allies we join forces to start off some action.
Het steeds digitaler worden van het onderwijssysteem maakt dat educatieve uitgevers en andere leveranciers van educatieve software direct data verzamelen van de leerlingen die hun opdrachten maken via deze systemen. Moet de controle over deze data niet terug naar de beschermde omgeving van scholen? Het is nu de hoogste tijd voor een discussie hierover en over de wenselijkheid van wet- of regelgeving op dit gebied.
Bijna niemand is blij met het nieuwe bestuurlijke stelsel van Amsterdam. Adviescommissies die de ‘ogen en oren’ van de buurt moeten worden lijken een verkeerde oplossing voor de echte problemen in het Amsterdamse bestuur. Hoe kan het dat het stelsel toch wordt doorgevoerd? En wat kunnen we daar nu nog aan doen?
We leven in technologisch revolutionaire tijden, maar ons belangrijkste instituut om generaties voor te bereiden op de toekomst, ons onderwijs, is niet in staat hierin mee te komen. Op veel scholen is er dan ook sprake van een matige tot geen strategie en visie op hoe er met technologie wordt omgegaan. Kimon pleit daarom voor een ‘Chief Technology Officer’ voor élke school: iemand die ruimte heeft om het technologiebeleid van de school te ontwikkelen met oog voor de complexiteit van de thematiek.
Woensdag 21 maart stemmen we voor de eerste gemeenteraadsverkiezingen sinds de decentralisaties in het sociale domein. Drie jaar na dato zien we dat er in wijken volop wordt gewerkt aan de uitwerking die deze verandering met zich meebrengt – en vooral dat vernieuwing niet vanzelf komt. Wieteke roept politici op om aandacht en ruimte te geven aan dit proces en bovenal ervan te leren.
Leraren van het basisonderwijs staken vandaag opnieuw. Kennisland snapt én steunt hen.
Het Ministerie van Economische Zaken maakt 75 miljoen euro extra vrij voor innovatie. Een mooi, maar tegelijkertijd beperkt initiatief om de kenniseconomie te stimuleren: innovatie lijkt volgens het ministerie nog steeds voorbehouden aan een selecte groep spelers in onze samenleving. Dat kan anders.
Koko Herder bezocht met Pop-Up City nieuwe woonconcepten in Londen, met een focus op microwonen en co-living. De trip laat volgens hem vooral zien dat microwonen als woonvorm vooral ingezet wordt voor de creatieve klasse. Daarmee geeft deze woonvorm geen antwoord op grote actuele vraagstukken op het gebied van wonen. Een nieuwe mantra voor microwonen nodig is volgens Koko nodig.
‘Initiatieven willen alleen maar geld van ons’ en nog vijf aannames die succesvolle samenwerking tussen gemeenten, bewoners en andere partijen in de weg staan.
Tijdens haar bezoek aan het congres ‘De Maatschappelijke Impact van Alfa- en Gammawetenschappen – Maatschappelijke uitdagingen als inspiratie voor wetenschappelijk onderzoek’ sprongen Simone drie dingen in het oog. In de kerstvakantie herformuleerde ze deze opvallendheden als drie bescheiden oproepen aan de wetenschap.
Drie visies op een toekomstbestendige stad waarbij relokaliseren, het herstellen en stimuleren van lokale economische activiteiten, de gemene deler blijkt. Koko pleit voor meer aandacht voor relokaliseren als wapen tegen internationale ontwikkelingen die de stad bedreigen en om richting te geven aan de vraag wat voor stad we eigenlijk willen zijn.
In this thinking piece Nora and Simone make an inventory of the Dutch landscape on academic and research renewal. They encounter a shared urgency to do things differently. To make knowledge more diverse and to develop the construction of knowledge into a more inclusive process.
Voorafgaand aan de kerstborrel van het Chief Technology Office (CTO) van de gemeente Amsterdam werd het programma Moderne Overheid gelanceerd, dat de komende tien jaar zal draaien. In de uitnodiging stond dat we antwoord zouden krijgen op de vraag wat dit programma betekent voor de gemeente en voor de stad. Na twee uur toelichting over de ontwerpprincipes en de agile innovatiefunnel tast Tessa nog steeds in het duister. Drie hardnekkige tegenstrijdigheden sprongen haar in het oog.
Op 7 december 2017 maakte minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid bekend dat de extra investering van 2.1 miljard euro in ouderenzorg dit jaar al merkbaar moet zijn. Belangrijke randvoorwaarde hiervoor is voldoende goed opgeleide professionals. Dit doet Thijs van Exel de vraag stellen of deze extra investering dan niet beter besteed kan worden door collega Van Engelshoven van OCW.
Tijdens Out of Office #14 ‘MOOCs: voorbij de hype’ spraken we over de digitalisering van het onderwijs. Socioloog Bart van Heerikhuizen, ruim 40 jaar docent aan de UvA en spreker tijdens deze Out of Office, besloot vlak voor zijn pensioen in 2013 zijn enthousiasme voor zijn vak te vereeuwigen in een MOOC. De MOOC groeide uit tot een groot succes, wat hem voor de vraag stelde: is de ouderwetse universiteit rijp voor het pensioen?
Met hun manifest ‘Scherp op ouderenzorg’ wisten Carin Gaemers en Hugo Borst afgelopen jaar 2.1 miljard euro extra voor verpleeghuizen te krijgen. Daarop volgt de vraag of dit geld wel goed besteed wordt. De politiek is het erover eens dat de verpleeghuiszorg beter moet, maar hoe blijft nog onduidelijk.
Al tien jaar worstelen we met structurele oplossingen voor het lerarentekort. Binnen de politiek is weinig onenigheid over het belang van onderwijs en de rol die goede leraren daarin spelen. Is het echt zo ingewikkeld? Nee, denkt Nora van der Linden. De oplossingen zijn duidelijk en worden uit alle hoeken aangedragen.