Archieven: Opiniestukken

Ideeën kun je niet beschermen: ideeënregister biedt geen bescherming

Update: CC Proof heeft sinds de publicatie van dit artikel zijn website geüpdatet. CC Proof communiceert nu de legitieme en juridisch zeer valide reden om je werk te registeren. Je registreert je werk in een register, zoals CCProof, om aan te geven dat jij de eerste was met die creatie. Hierdoor kun je ook zonder publicatie bewijzen dat jij de eerste was die dat werk in bezit had. (Oorspronkelijke titel ‘Ideeën kun je niet beschermen: CC Proof misleidt’)

Elf prikkelende wetsvoorstellen die de datawoede beteugelen

De Europese Unie heeft recent een serie nieuwe privacywetten aangenomen die ook in Nederland gaan gelden. Hoewel ze de macht van dataverzamelaars als Facebook en Fitbit flink inperken, gaan de wetten niet ver genoeg voor Tijmen. Daarom benoemt hij een aantal praktische wetsvoorstellen.

Voorstel Europese Commissie voor hervorming auteursrecht stelt teleur

De Europese Commissie heeft haar kans gemist om de auteursrechtelijke regels uit 2001 aan te passen aan het digitale tijdperk, waardoor eigentijds onderwijs, onderzoek en culturele uitingen worden belemmerd.

Open gemeentedata zoekt maatschappelijke uitdaging

In Platform O, online magazine over openbaar bestuur en wetenschap, bespreken Lisette en Tessa de vier belangrijkste lessen uit het Gemeentelijk Leernetwerk Open Data tot nu toe. Ook blikken ze alvast vooruit naar de toekomst van het openen van gemeentedata.

Moving cities and connecting academia to societal challenges

Niet alleen tellen, maar ook vertellen

Statistieken kunnen de aanzet geven tot actie, geven spelers de ‘voorzet’, maar vertellen helemaal niets over welke acties, en welke eventuele nieuwe spelers, daarbij nodig zijn. Cijfers ondersteunen het generieke. Thijs pleit voor veel meer aandacht voor verhalen, die juist het bijzondere ondersteunen.

Brainport voor de een, struggle voor de ander

Burgemeester Van Gijzel gaat in zijn lofzang op Eindhoven voorbij aan de vraag wat de meest urgente problemen van de stad zijn. Hoe betrek je delen van de stad in de vernieuwingsgolf, die van nature minder betrokken zijn? Waarom kalibreer je je innovatieve kompas niet op Woensel-West in plaats van op Strijp-S?

‘Als adviseur ben ik mijn toegevoegde waarde behoorlijk gaan relativeren’

‘Adviseurs moeten zich wat minder belangrijk maken’, zegt Iselien Nabben in dit interview voor Over Management. ‘Er wordt veel geld in management development gestoken, maar de invloed daarvan is beperkt. Echte sociale innovatie vindt steeds meer plaats in de interactie tussen organisaties en tussen instellingen en ondernemende personen in plaats van binnen de organisaties zelf.’

4 approaches for teachers on how to work with copyright in the classroom

How does copyright affect teaching and learning? And how can teachers leverage copyright (or, the absence of copyright) to support the needs of their students? This article is for teachers who want to use the possibilities of the internet, but not break the law.

Blonde vrouwen krijgen het zwaar in de smart city

We moeten kritischer kijken naar de datahonger van de smart city en de manier waarop dat leidt tot een verregaand verlies van privacy, en van anonimiteit in het bijzonder. Dat verlies is niet alleen jammer, dat is gevaarlijk. Tijmen Schep duikt dieper in de wereld van de data-anonimiteit.

Delen is het nieuwe plebben: de schaduwkant van de on-demand economie

Geluk zit in kleine dingen. Voor wie groots wil leven zit dat geluk steeds vaker in kleine dingen niet hoeven doen. Er is altijd wel iemand wiens tijd even minder waard is dan die van jou. Dat klinkt misschien efficiënt, flexibel en handig. Maar er zitten ook schaduwkanten aan deze on-demand economie.

Don’t Help Newcomers, Empower Them Instead

The organising team of the European Social Innovation Competition recently visited Berlin to prepare for the Social Innovation Academy in July. Read on to find out about their four main takeaways from Berlin’s refugee and migrant social innovation scene.

Van hokjesgeest naar (tussen)ruimte in het onderwijs

Tijdens de programma-avond ter afsluiting van De lerende stad: Onderwijs 2025 in Pakhuis De Zwijger te Amsterdam las Kimon Moerbeek deze column voor waarin hij een toekomstbeeld schetst van het onderwijs.

Sociale innovatie moet politieker

Onlangs schreef schrijver Adam Greenfield een kritisch stuk over sociale innovatie. Ondanks dat sommige van Greenfields ideeën wat ouderwets aandoen, kunnen we onze eigen missie en praktijk in sociale innovatie zeker nog verder aanscherpen.

Waarom wetenschappelijk Nederland zichzelf blijvend moet vernieuwen

Hoe kunnen we anno 2015 op vernieuwende, open manieren (vrije en toegepaste) wetenschap bedrijven? Hoe verhoudt de gemaakte wetenschappelijke kennis zich tot de kennis die nodig is voor maatschappelijke vraagstukken?

‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ is niet genoeg

De huidige regels en tradities remmen innovatie in het onderwijs, stellen Chris Sigaloff en Pieter Hettema. Het wetsvoorstel ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ van Dekker biedt kansen, maar er is meer nodig.

Maak van de robot een welkome gast

Er zijn verschillende experimenten om robots en andere soorten intelligente technologie bij oudere mensen in huis te brengen. De apparaten komen in verschillende gedaanten en met telkens net andere eigenschappen. Is het eigenlijk wel leuk om zo’n apparaat in huis te hebben dat je constant monitort?

De Slimme Stad: van en voor wie?

Het woord ‘slim’ komt vaak voorbij: slimme samenlevingen, slimme burgers, en slimme steden. Maar wat verstaan we eigenlijk onder slim? De huidige discussie over Smart Cities wordt te beperkt gevoerd. In dit stuk twee blinde vlekken van de huidige beeldvorming over Smart Cities.

Leren hengelen in plaats van vis weggeven

Hulde voor Han Noten, die in de Volkskrant van 2 januari met de nodige nuance reflecteert op een jaar gedecentraliseerde zorg. Als toezichthoudende autoriteit stelt hij zich kritisch op ten aanzien van de kwaliteit van de zorg: zijn de decentralisaties die kwaliteit ten goede gekomen? Op zich wel, er wordt meer gedaan met (ongeveer een kwart) minder middelen. Maar hij mist een belangrijk punt: bewoners krijgen een fors grotere rol dan voorheen. Hoe organiseer je dat?

5 outrageous things educators can’t do because of copyright

The current patchwork of copyright exceptions for education at the member state level can lead to absurd situations for teachers that want to utilize creative works. We asked friends from across Europe to submit examples showing where copyright and education do not mix. You can cry (or laugh) with us.

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.