Archieven: Opiniestukken
Copyright & education: innovation made difficult
If we actually want to empower the learning and creative capacity of students, teachers and schools, experimentation and innovation should be a role that is prioritised in teachers and school leaders, as well as part of the policy of the educational institution.
Hoe Big Data ons minder innovatief maakt
We laten overal kleine kruimels data achter: een foto hier, een update daar. We onderschatten de gevaren daarvan omdat we ons niet kunnen voorstellen dat iemand al die kleine kruimels opzuigt. Onze levens worden echter van jongs af aan in data gevangen. Wat heeft dat op de lange termijn voor subtiele effecten op ons leven?
Culturele inteelt en de vruchteloze zoektocht naar authenticiteit
Is de ‘verhipping’ van onze omgeving en onszelf niet eens klaar? Is de huidige collectieve zoektocht naar authentieke ervaringen, waar velen van ons zo druk mee lijken te zijn, een farce? Marcel ergert zich aan de alom geïmiteerde monocultuur en onderzoekt deze vragen aan de hand van twee invalshoeken: culturele inteelt en lifestyle als vijand van authenticiteit.
Robots in de zorg: een mooie aanvulling
Tessa vindt de manier waarop er over de rol van robots in de samenleving wordt gedacht vaak eenzijdig. Het narratief is vaak óf heel dystopisch óf juist utopisch. Voor sommige taaie problemen in onze samenleving, zoals eenzaamheid onder ouderen, kunnen robots een mooie aanvulling op bestaande oplossingen zijn. Niet meer en niet minder.
Een Smart City zonder citizens?
Jos van Kuik vraagt zich af waar de menselijkheid blijft in Smart Cities. Heeft de utopische stad alleen plek voor modelburgers? Wat heeft een stad echt nodig om een Smart City te zijn?
Dear Teacher: copyright concerns you
Read about how we can -and should- arrange copyright around education and also about practical tips and present movements that try to work around copyright restrictions.
Why we need craftsmanship in the field of labs
Along with Kennisland, process facilitator and advisor in social innovation Remko Berkhout visited LabWorks, a conference about labs, for labs. These are his insightful takeaways, a valuable read for anyone working in the field of social innovation labs.
Kapotte verbindingen tussen beleid en praktijk repareren
De gemeente Dordrecht en Kennisland startten het ‘Social Lab Generation/D’ over de ambities, dromen, frustraties en barrières van jongeren in Dordt. Samen kwamen we tot kansrijke ideeën.
Eindelijk afscheid van ons industriële onderwijssysteem?
Het is pas mogelijk om als onderwijsveld radicaal te vernieuwen, wanneer we onderwijs als complex ecologisch systeem benaderen waarin alles met alles te maken heeft. Het is tijd om definitief afscheid te nemen van onderwijs als industrieel systeem van onderwijsfabrieken.
Bestaat de ‘homo participatus’ wel?
Het NOS Journaal had op maandagavond droevig nieuws: er is een taskforce nodig om gemeenten te helpen de zorg voor psychiatrische patiënten daadwerkelijk bij de patiënt te krijgen. Taskforceboegbeeld Ineke Smidt zegt dat de zorg er wel ís, maar niet aankomt omdat organisaties “niet over hun eigen schutting kijken” en dus geen aansluiting vinden met mensen met psychiatrische problematiek.
How do we make policymaking more inclusive?
About the boy in the park, the civil servant in the office and the researcher at university. Marlieke Kieboom recently spoke in a panel at LabWorks in London on why we should make our knowledge production in policymaking and research more inclusive and democratic. This is the written version of her panel contribution to the session ‘mapping the ecosystems of labs’.
De cultuursector is uitgepraat
Vandaag vindt het kamerdebat over de uitgangspunten van het cultuurbeleid 2017-2020 plaats. Vuurwerk valt niet te verwachten. Volgens Pepijn Reeser kan de energie die nu wordt besteed aan herkauwen van inzichten die al bekend zijn, beter worden gestoken in concrete experimenten.
Het nieuwe cultuurbeleid ligt er. En nu?
Onlangs presenteerde minister Bussemaker (OCW) de uitgangspunten voor het cultuurbeleid 2017-2020. Pepijn vraagt zich af welke ambities de rijksoverheid heeft ten aanzien van de cultuursector. Welke keuzes worden gemaakt, wat is de betekenis daarvan en hoe komen we tot concrete resultaten?
Met uitsterven bedreigd: het internet
Er wordt op dit moment in Europa gekeken naar de wetgeving rondom auteursrecht. Hierin worden ook stappen gezet om het recht op (hyper)linken te ondermijnen in de EU. Hoe werkt deze bouwsteen van ons geliefde internet, en waarom loopt het gevaar?
Vraag 1168: Hoe vernieuwt de wetenschap?
Marlieke pleit voor meer openheid van het selectieproces richting een definitieve wetenschapsagenda, en voor initiatieven rond de NWA die daadwerkelijk vormgeven aan een vernieuwde relatie tussen wetenschap, beleid en samenleving.
Waarom onze stations meer kunst en cultuur verdienen
De drukstbezochte publieke ruimtes van het land bevatten in hun vernieuwde architectuur en aankleding nauwelijks nog symbolische verwijzingen naar de gemeenschap die ze dienen. Een gemis volgens Pepijn Reeser.
Diploma op maat, graag! Maar schiet niet door in individualisme
Willemijn pleit voor het in een keer goed invoeren van onderwijs op maat: op zo’n manier dat het individu tot zijn recht komt, binnen de vruchtbare leeromgeving die de school óók is.
Je teamlid de bak in: een maatschappelijk vraagstuk van 9 tot 5?
Met antropologisch veldwerk haalt het labteam verhalen op van jongeren in Dordrecht en publiceren die op een blog, om vervolgens actie te ondernemen in de stad. Klinkt interessant, zo’n lab. Maar hoe gaat het er écht aan toe? Wat doe je als een labteamlid bijna in de gevangenis belandt?
Leid volwaardige academici op
Ineens was daar weer het protest. Zorgen over inspraak en rendementsdenken leidden tot bezetting van Bunge- en Maagdenhuis. Jurjen van den Bergh ziet een gouden kans voor Jet Bussemaker om te laten zien hoe de beloofde kwaliteitsimpuls in hoger onderwijs kan worden ingezet.
‘Not my kids’ – the data trade-off in education technology
Why are we willing to share and sell every little titbit about our personal lives (and very personal details about our children’s lives), through these commercial enterprises, but the second it can actually do something good, like revolutionise education, we hit a brick wall?