Archieven: Opiniestukken

EU-voorzitterschap NL: concretisering sociale innovatie-agenda en modernisering auteursrecht

Nederland zou zich hier in de aanloop naar het EU-voorzitterschap met een eigen, inhoudelijke agenda kunnen profileren. Wij helpen graag bij het opstellen hiervan.

Jongeren maken een verschil in Hongkong

Het contrast tussen deze vredelievende, haast hippieachtige sfeer met de recente beelden van protesterende studenten in de straten van Hongkong is groot. Chris Sigaloff is gevraagd om tijdens de afsluitende sessie te vertellen over hoe Kennisland werkt aan maatschappelijke vernieuwing.

Duitsland, het nieuwe powerhouse van sociale innovatie?

Op uitnodiging van bondskanselier Angela Merkel was Chris Sigaloff te gast op het International Germany Forum in Berlijn. Honderd experts uit alle uithoeken van de wereld waren uitgenodigd om samen met Merkel te discussiëren over de vraag hoe innovaties kunnen bijdragen aan het welzijn van mensen.

The Good, the Bad and the Beautiful

The Smithsonian has a regrettable non-commercial provision in their new digital collection.

Lekker nuttig?

Op zich is er niks mis mee dat dingen nut moeten hebben. Het is logisch dat we op zoek gaan naar een zo effectief mogelijke besteding van steeds schaarser wordende middelen. Deze nut-ambitie schiet volgens Jos van Kuik echter soms zijn doel voorbij.

Hoera, een innovatiefonds. Laat de onderwijsrevolutie beginnen!

Er komt een innovatiefonds voor leraren. Dit plan lijkt te passen in de tijdsgeest: de leraar wordt de baas van zijn eigen onderwijs. Leraren, gefeliciteerd! Is dit de game changer waar het onderwijs op zat te wachten? Leraren hebben zeker iets aan een experimenteerwalhalla, maar eigenlijk zou de onderwijsbegroting één groot innovatiefonds moeten worden.

Businessmodel voor fotografen gezocht

Verdien geld met fotograferen, niet met de verkoop van gemaakte foto’s.

Geef ruimte en vertrouwen aan goede leraren

Klagen over makke leraren maakt het onderwijs niet beter. Een goeie opleiding, tijd, ruimte en vertrouwen wel.

Creating the copyright problem for teachers

What can we do to encourage teachers to take control of their lessons with as little confrontation with a complicated copyright framework as possible?

Geef burger een stem in nieuwe wetenschapsagenda

Hoe organiseren we maatschappelijk zeggenschap in de wetenschap?

De angst voor puinhoop is wél terecht

Angst mag een slechte raadgever zijn, roekeloosheid is verwijtbaar.

How can civic crowdfunding be successful in Denmark?

The Dutch civic crowdfunding and crowdsourcing platform Voor je Buurt is one of the first of its kind worldwide. Can we translate this model and the lessons we learned to Denmark?

Revisit our own research cultures and practices first

How does culture present a context, barrier and opportunity for social innovation?

Leraren zijn onderzoeksmoe: Stop met meten, begin met vernieuwen!

Het onderwijs verbeter je niet via vragenlijsten. Een betoog voor minder onderzoek over leraren en meer onderzoek met leraren om onderwijsvernieuwing in de praktijk te ondersteunen.

Een slimme overheid durft patronen te doorbreken

Veel waardevolle en inspirerende dingen zijn niet altijd vast te leggen in cijfers.

Als leraren de handen ineen slaan

Willemijn vertelt waarom een innovatiesafari een doorbraak voor leraren kan zijn.

Goed advies Onderwijsraad, nu omzetten naar praktijk

Hoewel we al een eind in de 21e eeuw zijn, blijven de 21st century skills achter in het huidige onderwijscurriculum.

Dit is de waarde van cultuur

In een tijd waarin de kunst- en cultuursector grote moeite heeft zijn eigen relevantie aan te tonen, kan niet genoeg uitgelegd worden hoe essentieel cultuur is voor onze samenleving.

Liever een gewenste toekomst als startpunt, dan een bestaande realiteit

‘Most Advanced, Yet Acceptable’ zou niet geïnterpreteerd moeten worden als verkoopbaar compromis, met als vertrekpunt steeds het bestaande. Streef ernaar een nieuwe toekomst te verbeelden en van daaruit terug redeneren. 

Will Game of Thrones help us slay the dragon called piracy?

Lisette asks herself wether we can learn from Game of Thrones’ piracy success and come with a viable alternative. 

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.