Onderwijs en jeugd

Kennis en ervaring van jongeren en onderwijsprofessionals als uitgangspunt voor beter onderwijs. 

Een greep uit onze projecten

  • Kinderen op school

    Actieonderzoek naar polarisatie op school

  • 'De hurkende man', kunstwerk van Antony Gormley op de Markerstrekdam in Lelystad.

    Lelystad Onderwijslab

  • Illustratie met het Amstelveen College

    Thuis of in de kluis: op weg naar een smartphonevrije school

  • Lamp met plant

    Yuverta Labs: experimenteerruimte voor onderwijsvernieuwing

Oplossingen zijn niet op één plek te vinden. Goed onderwijs maak je samen.

Goed onderwijs is van levensbelang voor maatschappelijke vooruitgang. Het vormt de basis voor welvaart, kansengelijkheid en een harmonieuze samenleving. Maar het onderwijs staat onder druk. Kennisland draagt op verschillende niveaus én vooral ook tussen niveaus bij aan het oplossen van de grootste vraagstukken. We zien de enorme toewijding in het onderwijs, maar de vraagstukken vormen een veelkoppig monster. Daarom zijn oplossingen niet op één plek te vinden, maar brengen we de kennis en kunde van alle betrokkenen van het onderwijs samen.

Ik heb te maken met groeiend ziekteverzuim, tekort aan personeel, een steeds kortere spanningsboog van leerlingen en te weinig ruimte om te werken aan de verbetering van lessen. Waar moet ik beginnen?

— Schoolleider
schoolleider

Hoe

Alle betrokkenen van het onderwijs mede-eigenaar maken.

Het lerarentekort leidt tot dalende prestaties in kernvaardigheden van kinderen. De hoge werkdruk veroorzaakt bovendien uitstroom, waardoor de druk op onderwijsprofessionals verder verhoogt. Beleidsmaatregelen schieten tekort.

Onze jeugd worstelt ook. Hun mentale weerbaarheid staat onder druk, onder andere door corona, hoge prestatiedruk en de vergaande digitalisering van hun sociale leven. Tegelijkertijd zijn ze wereldwijzer dan generaties voor hen, maar ze worden onvoldoende betrokken bij oplossingen. Wij maken ze daarom graag – samen met onderwijsprofessionals en andere betrokkenen in de samenleving – mede-eigenaar van goed onderwijs.

Als je leerlingen een stem en ruimte geeft, dan kom je tot vernieuwingen, waar wij als volwassenen alleen niet opkomen.

— Schoolleider

Typische dilemma’s en vraagstukken die we in de praktijk tegenkomen:

  • Jongeren hebben goede, vernieuwende ideeën over hun eigen leef- en onderwijsomgeving, maar hoe zet je ze in?
  • Maatschappelijke problemen worden afgewenteld op het onderwijs, waardoor leraren hun beroep niet meer kunnen uitoefenen.
  • Leraren hebben te weinig tijd voor het voorbereiden van lessen en het ontwikkelen van onderwijs.
  • Jongeren weten zelf het beste wat ze nodig hebben om een positieve bijdrage aan de samenleving te kunnen leveren, maar hoe betrek je ze?

Dit doen we concreet:

  • 1. We versterken en verankeren jongerenparticipatie

    We helpen onderwijs beter te laten aansluiten op de leefwereld en behoeften van jongeren. We betrekken onderwijsprofessionals en jongeren bij de ontwikkeling van goed onderwijs en beleid.
    Jongeren werken samen aan onderwijsvernieuwing in de Yuverta Labs.
  • 2. We ontwerpen samen met directbetrokkenen oplossingen

    Jongeren, professionals en andere betrokkenen werken samen waardoor oplossingen en nieuw beleid beter aan bij hun leefwereld en professionele werkelijkheid.
    Een groepje jongeren voor een boekenkast.
  • 3. We doen waarderend actieonderzoek

    Een dynamische aanpak waarin we onderzoeken, experimenteren, reflecteren, leren en veranderen samenbrengen tot één krachtig proces. We beginnen waar frisse ideeën zich al aandienen.
    Studenten inventariseren geweldsdelicten onder jongeren
  • 4. We bouwen en begeleiden lerende netwerken

    We zorgen ervoor dat scholen niet steeds zelf opnieuw het wiel hoeven uit te vinden. We stimuleren en faciliteren kennisuitwisseling, samenwerking en regionale ontwikkeling.
    Sessie 1 - Gemeentelijk Leernetwerk Open Data
Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.