Zoektocht naar een smartphonevrije school
Kennisland begeleidt het Regius College in hun streven om een smartphonevrije school te worden. Samen met leerlingen, ouders en medewerkers onderzoeken we of dit haalbaar en wenselijk is, en hoe dan.
Kennisland begeleidt het Regius College in hun streven om een smartphonevrije school te worden. Samen met leerlingen, ouders en medewerkers onderzoeken we of dit haalbaar en wenselijk is, en hoe dan.
Voor zorgorganisatie ZINN ontwikkelen we samen met de medewerkers een interactieve gesprekstool om de thema’s diversiteit en inclusiviteit verder uit te kunnen werken binnen de organisatie.
Woningcorporatie Woonpalet in Zeewolde levert volgend jaar zomer ‘De Rederij’ op. Het omvat 47 sociale huurwoningen in een hof en biedt ruimte aan een diverse groep bewoners, waaronder gezinnen, jongeren en senioren. Kennisland bouwt samen met de corporatie en vooral ook de bewoners nu al aan een betrokken buurt.
Ruim 140 scholen in het voortgezet onderwijs staan in de startblokken om de komende 2 schooljaren uit te zoeken wat het betekent om minder lesuren aan te bieden door onderwijstijd anders in te richten. Leraren kunnen zo meer uren besteden aan lesvoorbereiding en/of ontwikkeltijd. Kennisland is kwartiermaker.
Duik in de wereld van economische vernieuwing op het Marineterrein, waar gedurfde nieuwe economische ideeën worden geboren en we de status quo uitdagen. Hier onderzoeken we samen nieuwe modellen voor een eerlijker, socialer en duurzamer economisch systeem. Sluit je aan bij onze sociaal-economische Proeftuin en bouw mee aan een betere toekomst.
Kennisland ondersteunt samen met Alles is Gezondheid de landelijke beweging voor mentale gezondheid onder de noemer ‘Missie Mentaal’. We verbinden de kennis, ervaring en vaardigheden van organisaties en personen die zich hier al mee bezighouden.
De experimentele wijk Oosterwold tussen Almere en Zeewolde valt op door bijzondere woonconcepten en een focus op ‘doe-het-zelven’. Bewoners ontwerpen niet alleen hun eigen huis, maar gaan ook samen over de aanleg en het beheer van wegen, groen en water. Veel publieke voorzieningen ontbreken nu nog in de wijk. Kennisland ondersteunt de bewoners en de gemeente bij de sociale doorontwikkeling van Oosterwold, onder andere met een serious game.
Aan alle kanten luiden alarmbellen over de mentale gezondheid van jongeren. De wachtlijsten voor psychologen en coaches stromen over. Daarom is het belangrijk om jongeren mentaal veerkrachtiger te maken. In Love Your Mind ontwerpen jongeren zelf methodes om Haagse middelbare scholieren hiermee te helpen.
Veel ouderen en hun naasten weten niet waar zij kennis over zorg kunnen vinden of welke kennis betrouwbaar is. Kennisland ontwikkelt samen met ouderen, mantelzorgers en vertegenwoordigers uit het beroepsonderwijs ideeën voor het verbeteren van kennisuitwisseling in de langdurige zorg.
200 middelbare scholieren en mbo-studenten (15-23 jaar) uit Amsterdam Nieuw-West krijgen de kans om mee te doen aan het MDT-project ‘Maak het in Nieuw West!’. Doel van het project is het versterken van de talenten van jongeren en hen de kans geven om bij te dragen aan de sociale veiligheid van Nieuw-West.
Een polariserende samenleving stopt niet bij de schoolmuren. Docenten van het Kandinsky College in Nijmegen zien dat er allerlei maatschappelijke vraagstukken op school spelen waar leerlingen mee te maken hebben en zich toe moeten verhouden. Denk aan thema’s als religie, seksualiteit, politiek en wereldbeeld. Kennisland helpt het Kandinsky om – samen met leerlingen en docenten – tot een aanpak te komen waarin inclusie, participatie en respectvol omgaan met elkaar centraal staan.
In het Utrechtse Woudenberg zetten zorgorganisaties en buurtverenigingen een ‘steunsysteem’ op waarin vraag en aanbod voor ondersteuning vanuit de gemeente bij elkaar komen. Kennisland helpt bewoners te betrekken zodat we samen een steunsysteem kunnen ontwerpen dat bij de behoeften van Woudenbergers past.
Zestig mbo-studenten van mboRijnland in Gouda bedenken oplossingen voor het voorkomen van drugscriminaliteit. Ze doen dit in opdracht van de gemeente Gouda en het RIEC Den Haag. Kennisland organiseert, ontwerpt en begeleidt samen met Young Perspectives dit traject waarin jongeren door middel van design thinking met deze uitdaging aan de slag gaan.
Het onderwijs heeft schoolleiders nodig die de moed hebben om positie in te nemen in een complex onderwijsveld. In deze leergang ontwikkel je als leidinggevende in het voortgezet onderwijs je persoonlijke leiderschaps-signature, je verhaal, je strategische, veranderkundige en operationele vaardigheden en je publieke leiderschapstaak. De leergang bereidt je voor op een eindverantwoordelijke functie in het vo of een nieuwe stap in je loopbaan. Meld je aan voor 1 november 2023.
Kennisland ontwerpt samen met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) een serious game voor het verbeteren van domeinoverstijgende netwerken. Want bij elkaar komen is één ding, maar hoe werk je als netwerk, met verschillende belangen, perspectieven en jargon effectief samen?
Maatschappelijke Diensttijd (MDT) geeft leerlingen en studenten de kans om een bijdrage aan de maatschappij te leveren en buiten school hun eigen talenten verder te ontwikkelen. Om meer leerlingen en studenten de kans te geven hieraan mee te doen, is het belangrijk om MDT in het onderwijs te integreren. Kennisland voert, in opdracht van het Ministerie van OCW, een actieonderzoek uit naar wat scholen nodig hebben om MDT een plek in hun onderwijs te geven.
Een smartphone kan de les verlevendigen met bijvoorbeeld een online quiz en effectieve leer-apps. Maar de voordelen wegen voor de meeste leraren niet (meer) op tegen de nadelen. De roep om een landelijk verbod op smartphones op scholen wordt dan ook steeds luider. Het Amstelveen College wacht niet op overheidsbeleid en wordt met ingang van volgend schooljaar een smartphonevrije school. Dat besluit is niet over één nacht ijs gegaan; de reacties lopen uiteen van opluchting en blijdschap tot onbegrip en praktische zorgen. Kennisland ondersteunt de school en geeft samen met leerlingen, ouders en onderwijspersoneel invulling aan het besluit. Wat is er nodig om dit te laten werken?
Taalvaardigheid is een belangrijke voorwaarde om je op een vrije en zelfstandige manier door onze informatiesamenleving te kunnen bewegen. Daarom is het belangrijk om laaggeletterdheid zo vroeg mogelijk in de kiem te smoren. Het kan namelijk blijvende kansenongelijkheid veroorzaken. Lees hoe we in de gemeente Rheden de kracht van de wijk inzetten om de geletterdheid van inwoners te versterken.
Leraren zijn van onschatbare waarde voor onze samenleving. Er wordt veel over hen geschreven. Maar er is maar één groep mensen die weet wat het betekent om leraar te zijn: leraren zelf. Met het Beroepsbeeld Leraar bouwden leraren aan hun beeld van het beroep. Wat betekent het om leraar te zijn, en wat niet? Daarnaast willen we de maatschappelijke waardering voor het beroep versterken door de rijkheid ervan te schetsen. Met het Beroepsbeeld Leraar schetsen we een toekomstgericht beeld dat leraren in spe beter inzicht geeft in de verschillende aspecten van het leraarschap.
Je buurman die met je medicijnen helpt. Een ommetje maken met je buurtgenoten. Een kennis in de straat die je planten water geeft als jij je been gebroken hebt. Hoe worden we minder afhankelijk van zorgprofessionals en kunnen we als gemeenschap meer bouwen op de kracht in onze eigen buurt? Daarover gaat het Samenspel ‘Buurtgenoten’. Bestel het bordspel ook voor jouw gemeente, buurtvereniging of zorgorganisatie!