Creatieve verdienmodellen

Hoe verdienen creatieven hun boterham? Dat is kort door de bocht gesteld de hoofdvraag in het onderzoeksproject Creatieve Verdienmodellen.


2007 - 2008

KL ontwikkelde het onderzoekstraject in 2007 samen met Premsela, platform voor Nederlandse vormgeving en mode.

In 2007 en 2008 werden gesprekken gevoerd met een aantal spraakmakende – voornamelijk Nederlandse – creatieve bedrijven, zoals Droog Design, Bugaboo, Royal Tichelaar en Rem Koolhaas’ OMA. Hoe hebben zij hun verdienmodel vormgegeven en tegen welke uitdagingen of verrassende inkomstenbronnen lopen zij aan? Het project werd verder mogelijk gemaakt door steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het ministerie van Economische Zaken. Inhoudelijk werd het onderzoek op de voet gevolgd door een interdisciplinair samengestelde academische klankbordgroep.

De onderzoeksactiviteiten werden rond juni 2008 afgerond met een intern working paper. Op basis van die paper wordt momenteel gewerkt aan een boek over verdienen in de creatieve industrie.

Deze tekst heeft een Creative Commons Naamsvermelding-licentie (CC BY) en is gekopieerd van de Kennisland-website. Ga voor de volledige versie met afbeeldingen, streamers en noten naar https://www.kl.nl/projecten/creatieve-verdienmodellen/

This text has a Creative Commons Attribution License (CC BY) and has been copied from the Kennisland website. For a full version with images, streamers and notes go to https://www.kl.nl/projecten/creatieve-verdienmodellen/