-
Heb je nog geen vragen, maar wel interesse in Overheid in transitie?
Samen vernieuwen.
European Social Innovation Competition
2013 - 2021De European Social Innovation Competition is een initiatief van het DG Growth van de Europese Commissie, en wordt uitgevoerd door Kennisland in samenwerking met Nesta, Ashoka, ENoLL en Scholz & Friends. De competitie werd op 1 oktober 2012 in Lissabon gelanceerd ter nagedachtenis aan Diogo Vasconcelos++Diogo VasconcelosDiogo was een van de voorlopers in Europa op het gebied van sociale innovatie. Lees meer. De EU Social Innovation Competition promoot en ondersteunt sociale innovatie in Europa en geeft een platform aan leidende Europese vernieuwers om nieuwe initiatieven te steunen, ze verder te brengen en om van elkaar te leren.
De Competitie
De European Social Innovation Competition heeft als doel om sociale innovatie-initiatieven verder te ontwikkelen en hen te helpen om hun potentieel te verwezenlijken. Uit alle inschrijvingen worden dertig semi-finalisten gekozen door een jury. Zij nemen deel aan de Social Innovation AcademyUit alle inschrijvingen worden dertig semi-finalisten gekozen door een jury. Zij nemen deel aan de Social Innovation Academy, waar Kennisland verantwoordelijk voor is. in een stad in Europa, waar ze gedurende drie dagen coaching ontvangen en workshops volgen, en uiteraard leren van collega’s uit andere landen. Van deze semi-finalisten kiest de jury tien finalisten, waarvan drie projecten++WinnaarsBekijk hier de drie winnaars van 2020! uiteindelijk elk 50.000 euro ontvangen tijdens de uitreikingsceremonie in Brussel. Ook is er een Impact Prize te vergeven; alle semi-finalisten van de vorige editie maken een jaar later kans om 50.000 euro te winnen op basis van de impact die ze hebben bereikt sinds hun deelname aan de Social Innovation Academy.
2020: Reimagine Fashion
Ieder jaar komt tijdens de competitie een ander maatschappelijk thema aan bod. Vorig jaar was dat Challenging Plastic Waste++2019: Plastic afvalIn 2019 draaide de competitie om het ontwikkelen van ideeën die de strijd tegen plastic afval aangaan. Hier vind je meer informatie over de competitie in 2019. en in 2018 RE:THINK LOCAL++2018: JeugdwerkloosheidIn 2018 ging de competitie over jeugdwerkloosheid en lag de focus op de lokale arbeidsmarkt. Lees hier meer.. Het thema van 2020 is Reimagine Fashion: Changing behaviours for sustainable fashion. De mode-industrie heeft enorme impact op het milieu en op sociaal gebied. Daarom zijn we dit jaar op zoek naar pioniers die duurzaam gedrag aanmoedigen en nieuwe manieren ontwikkelen waarop we mode produceren, kopen, gebruiken en recyclen.We zijn op zoek naar pioniers die duurzaam gedrag aanmoedigen en nieuwe manieren ontwikkelen waarop we mode produceren, kopen, gebruiken en recyclen.
De kledingindustrie: sociale en ecologische vervuiler
Inwoners van de EU kopen jaarlijks meer dan 12 kilo kleding, dat zijn al gauw zo’n 15 kledingstukken, waarvan de productie alleen al leidt tot de uitstoot van 195 miljoen ton CO2 en 46 miljard kubieke meters water. Van alle milieu-impact die ons consumptiegedrag heeft maakt onze zucht naar nieuwe kleding 2 tot wel 10% uit. En ondanks dat we het idee kunnen hebben dat we ‘niets om aan te trekken’ hebben, gebruiken we gemiddeld 30% van de kleding in onze kledingkast al langer dan een jaar niet. Als de kleding die we weg doen eenmaal in een vuilniszak zit blijkt dat meer dan de helft ervan niet gerecycled wordt, maar tussen het huisafval beland en daarna wordt verbrand of op een stortplaats in een land ver buiten ons zicht terechtkomt. Door onze mode-artikelen steeds meer in verre landen te laten produceren voor zo min mogelijk geld en met hoge tijdsdruk zijn we bovendien de connectie met de makersWat voor businessmodellen helpen duurzamer of minder te consumeren? Hoe maken we processen in de hele productieketen inclusiever? En hoe zorgen we ervoor dat duurzaam leven de standaard kan worden voor meer mensen dan alleen de happy few? van onze kleding en accessoires kwijtgeraakt. Uitbuiting, kinderarbeid en moderne slavernij zijn nog steeds aan de orde van de dag.
Wij als Europese consumenten worden ons gelukkig steeds bewuster van de impact van ons koopgedrag. Ook zijn er maatregelen van de Europese commissie zoals the circular economy package die ervoor zorgt dat lidstaten textiel moeten scheiden van ander afval en de Packaging Waste Directive die ervoor moet zorgen dat in 2025 60% en in 2030 70% van het verpakkingsmateriaal gerecycled moet worden. Maar daarmee zijn we er nog niet. Wat voor businessmodellen kunnen ons helpen duurzamer of minder te consumeren? Hoe maken we processen in de hele productieketen inclusiever? En hoe zorgen we ervoor dat duurzaam leven een logische en eenvoudige standaard kan worden voor meer mensen dan alleen de ‘bewuste’ happy few?
Social Innovation Academy
Kennisland is verantwoordelijk voor de inhoudelijke organisatie van de Social Innovation Academy die in juli van dit jaar in Amsterdam plaatsvindt.Kennisland is verantwoordelijk voor de inhoudelijke organisatie van de Social Innovation Academy die in juli van dit jaar in Amsterdam plaatsvindt. Deze academy bestaat uit een driedaags programma dat gericht is op het verbeteren of verder ontwikkelen van initiatieven. De dertig semi-finalisten vormen een lerend netwerk en krijgen inspiratie en instrumenten aangereikt door deel te nemen aan workshops, interactieve discussie en sessies met experts en andere deelnemers.
In deze drie dagen worden de deelnemers ondergedompeld in alles wat voor hun project van belang is. Dit omvat bijvoorbeeld trainingen in het pitchen van ideeën, het ontwikkelen van een businessplan, het opzetten van nieuwe samenwerkingen en het onderhouden van een goed werkend team. Tijdens interactieve sessies met experts ontvangen deelnemers feedback op hun ideeën en aanpak. Naast de inhoudelijke bijeenkomsten bevat het programma ook verschillende bezoeken aan lokale initiatieven, waarbij deelnemers de kans krijgen om hun netwerk te vergroten.