Archieven: Projecten
IPTA Impact Stories: voorkomen dat jongeren daders worden
In elke gemeente zijn er jongeren met problemen op meerdere leefgebieden. Ze kampen bijvoorbeeld met schulden, zijn uitgevallen op school, of ze hebben psychische problemen of een licht verstandelijke beperking. Dit maakt hen kwetsbaar en verhoogt het risico op het ontwikkelen van crimineel gedrag. Door op tijd te reageren op deze signalen en de jongeren te begeleiden naar stage, werk of school kan dit voorkomen worden. Dat is waarom de pilot IPTA is gestart. Maar wat levert de aanpak concreet op? Dat onderzoeken we in samenwerking met Ecorys.
Innovatielab Albeda: onderwijsprofessionals vernieuwen het onderwijs
Na drie lichtingen vernieuwende Rotterdamse leraren in Broedplaats010 en een poging om een structurele R&D-afdeling voor het Rotterdamse onderwijs op te richten, krijgt Broedplaats010 eindelijk een vervolg binnen het mbo. Vijftien ambitieuze onderwijsprofessionals van het Albeda College nemen deel aan het innovatielab om zichzelf en het onderwijs verder te ontwikkelen.
Leernetwerk Onbeperkt meedoen!
Vier miljoen mensen met een beperking verdienen zoals ieder ander de kans om deel te nemen aan onze maatschappij. Kennisland koppelt projecten die zich voor deze groep mensen inzetten aan elkaar via het leernetwerk ‘Onbeperkt meedoen!’. Ze leren van elkaar om beter te worden in het creëren van gelijke kansen. Tegelijkertijd onderzoeken we zo hoe het ‘VN-verdrag handicap’ in de praktijk tot zijn recht komt.
Schoolkracht
Leraren en schoolleiders moeten de gelegenheid krijgen om te werken aan nieuwe initiatieven om hun school te verbeteren. In aanloop naar een structurele aanpak hiervoor riep het ministerie van OCW de regeling Schoolkracht in het leven. 190 scholen gaan dankzij deze regeling aan de slag met een vernieuwend initiatief, ondersteund door Kennisland en CAOP.
Actieprogramma voor emancipatie van onderwijsondersteuners
Veertig onderwijsondersteuners nemen deel aan de pilot van het traject ‘Ontwikkeldoor’. De ambitie van dit traject is om de emancipatie en professionalisering van het onderwijsondersteunend personeel te vergroten en ze ontwikkelperspectief te bieden. Voor deze beroepsgroep was tot voor kort weinig aandacht. Kennisland begeleidt parallel hieraan HR-adviseurs en bestuurders om een vruchtbaar klimaat te maken voor de ontwikkeling van onderwijsondersteuners.
Lerende dialoog over ouderenzorg tussen Nederland en Turkije
Kennisland en de Turkse Güven Foundation organiseren een lerende dialoog tussen Nederland en Turkije over hoe we als samenleving de toenemende vergrijzing en daarmee samenhangende zorg voor ouderen moeten organiseren. Hiermee willen we lessen, ideeën en mogelijke oplossingsrichtingen verzamelen voor prangende vraagstukken vanuit een ander cultureel perspectief en internationale samenwerking stimuleren.
Samen voor Duurzaam Zorgen: Toekomstscenariospel
Meer betalen of pyjamadagen? Veiligheid of kwaliteit van leven? Hoe houd je als zorgorganisatie de zorg op peil terwijl er steeds minder zorgprofessionals zijn en steeds meer chronisch zieken en ouderen die zorg nodig hebben? Hoe kom je tot een gedeeld perspectief met alle betrokkenen van de zorg? Kennisland ontwerpt voor het Convenant Thuis in het verpleeghuis in Groningen het toekomstscenariospel, een serious game waarbij spelers samen moeilijke beslissingen maken met als uitkomst een gezamenlijk beeld over de toekomst van het verpleeghuis.
Een lerend actieprogramma voor behoud van zorgprofessionals
Een van de grootste maatschappelijke uitdagingen van deze tijd is de toegankelijkheid van zorg waarborgen. Het actieprogramma Behoud Zorgpersoneel begeleidt de komende vijf jaar innovaties die zijn gericht op het behoud van zorgprofessionals in de zorg- en welzijnssector. Kennisland maakt het actieprogramma lerend met een methode waarbij deelnemende zorg- en onderwijsorganisaties reflecteren op de impact van hun acties en die vervolgens verbeteren.
KL helpt zestien basisscholen met pionieren
Stichting Westelijke Tuinsteden, een Amsterdamse onderwijsstichting van zestien basisscholen, heeft de ambitie om hun academie en in het bijzonder hun onderwijsontwikkeling een boost te geven. Na het nog immer succesvolle Waaghalzenprogramma, dat Kennisland voor STWT heeft ontworpen en opgezet, helpen we nu de academie te professionaliseren en nog meer ruimte te maken voor vernieuwers en pioniers.
Social Grow Sessions: voor toekomstbestendige mantelzorg
Nederland telt 4,4 miljoen mantelzorgers. En steeds meer zorgtaken komen op het bordje van die mantelzorger te liggen. Hoe kunnen we de samenleving zo inrichten dat mantelzorgers de juiste ondersteuning krijgen? Kennisland organiseert in samenwerking met de Sociale Innovatiefabriek de ‘Social Grow Sessions’, een ontwikkeltraject waarin sociaal ondernemers samen de mantelzorg innoveren.
Schuldhulpverlening, we zetten onze ‘Schouders Eronder’!
Een tot anderhalf miljoen Nederlandse huishoudens hebben risicovolle of problematische schulden. Schuldenproblematiek staat vaak niet op zichzelf, waardoor schuldhulpverlening complex is. Het programma Schouders Eronder heeft als doel het vakmanschap van schuldhulpverlening verder te professionaliseren. Kennisland sluit zich enthousiast bij dit programma aan met als missie: effectievere schuldhulpverlening in een lerende organisatie.
Dynamische evaluatie actieprogramma ‘Werken in de zorg’
Wanneer we niets doen, dreigt er de komende jaren een tekort van 100.000 tot 125.000 zorgprofessionals. Het doel van het actieprogramma ‘Werken in de zorg’ is het aanpakken van dit enorme personeelstekort. Kennisland en Significant verbeteren in een dynamische evaluatie samen met alle betrokken partijen de ‘governance’ van dit actieprogramma.
Broedplaats po-vo
Ons huidige onderwijsstelsel kent een harde knip tussen het primair en voortgezet onderwijs. De kloof die hierdoor is ontstaan levert een scala aan uitdagingen op, vaak ten nadele van leerlingen. De overdracht en samenwerking tussen leraren uit het po en vo is minimaal, en over het algemeen wordt er onderling weinig van elkaar geleerd. Hier liggen juist veel kansen. In Broedplaats po-vo onderzoeken we de potentie van het sectoroverstijgend uitwisselen van kennis, en verkennen we samen oplossingsrichtingen om de kloof tussen po en vo te verkleinen.
European Social Innovation Competition
De European Social Innovation Competition promoot en ondersteunt sociale innovatie in Europa. De competitie vindt dit jaar voor de achtste keer plaats en heeft in 2020 het thema ‘Reimagine Fashion: Changing behaviours for sustainable fashion’.
Creatieve intelligentie voor complexe maatschappelijke vraagstukken
Hoe zetten we creatieve intelligentie nog effectiever in voor complexe maatschappelijke vraagstukken? En hoe kunnen publieke en creatieve organisaties effectiever mogelijkheden aanboren om vernieuwende initiatieven te realiseren? Deze vragen staan centraal in het verkennend onderzoek dat Kennisland uitvoert in samenwerking met OM Spaces, de creatieve ontmoetingsplek van het Openbaar Ministerie. Doel is scenario’s en concepten op te leveren die de inzet van creatieve intelligentie bij het oplossen van taaie maatschappelijke vraagstukken blijvend ondersteunen.
Amsterdammers, Maak je stad! #2
In het leerprogramma ‘Amsterdammers, Maak je stad!’ bouwen bewoners en ambtenaren voor de tweede keer aan kennis, inzichten en handelingsperspectieven die helpen om democratische vernieuwing en participatie verder te ontwerpen en te verduurzamen. Dit is hard nodig om grote uitdagingen op het gebied van armoede, eenzaamheid, ongelijkheid, klimaatverandering, drukte, veiligheid, mobiliteit en huisvesting het hoofd te bieden.
Leven Lang Leven
Kennisland zet met het project Leven Lang Leven een nieuwe, positieve beweging rondom fijner oud worden in gang. Een beweging die bestaat uit vernieuwers die allemaal op een innovatieve manier naar de verpleegzorg kijken, andere ideeën hebben over hoe die eruit kan zien en die ook willen uitvoeren. Wie weet worden miljoenen mensen in Nederland gelukkiger oud door jouw idee!
Aardgasvrij wonen, waarom doe je dat (niet)?
Nederlandse gemeenten moeten vol aan de bak om het klimaatakkoord van Parijs te halen. In 2050 moet de CO2-uitstoot door het verwarmen van woningen 0 zijn. Daarvoor moeten woningen op grote schaal energieneutraal en aardgasvrij gemaakt worden. Hoe zorgen we dat alle soorten bewoners worden gehoord in – en deel kunnen nemen aan deze energietransitie? Kennisland onderzoekt dit voor het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving.
R&D Broedplaats010: R&D-afdeling voor vernieuwende leraren in Rotterdam
Een nieuwe ontwikkeling in het leraarschap: waar Broedplaats010 al grenzen oprekte door school- en sectoroverstijgend te werken, gaat we nog een stap verder. ‘Afgestudeerde Broedplaatsers’ – leraren die het ontwikkeltraject succesvol doorlopen hebben – krijgen de kans om zich een jaar lang één dag in de week bezig te houden met innovatieve oplossingen voor onderwijsvraagstukken in de stad.
Exploration: stories of community in Bilbao
How does a community develop? Which shared stories, experiences and actions lead us to becoming a community? For the Wellbeing Project, Kennisland develops a listening exercise to unravel the stories of community in Bilbao, and from there helps to translate local insights into global community practices and support for the shift to a City of Values in Bilbao.