Archieven: Projecten
Actieonderzoek: leren en verbeteren in de verpleeghuiszorg
Kennisland onderzoekt nieuwe vormen van leren in de zorg. Waar zitten de knelpunten, wat gaat er al goed en hoe kan dit op andere plekken in de zorg ook gerealiseerd worden? Hoe kunnen onderwijs en praktijk dichter bij elkaar komen? Het actieonderzoek levert een vooruitblik naar de zorgorganisatie van de toekomst.
Kansrijk MBO: tweedaagse voor gelijke kansen op het mbo
Hoe zorgen we ervoor dat mbo’ers worden gezien, erkend en gewaardeerd door henzelf en de rest van de samenleving? Mbo-studenten, -docenten, beleidsmakers, bestuurders, ouders, opleidingsmanagers en andere betrokkenen van het mbo delen tijdens een kennismaking en intensieve tweedaagse hun ervaringen over gelijke kansen op het mbo. Daaruit volgen concrete vervolgstappen en een advies voor het ministerie van OCW. Inschrijven kan tot en met 1 oktober.
Verhalen van klimaatadaptatie in Nederland
Extreme weersomstandigheden zoals stortbuien, hagel, hitte, droogte, storm en overstromingen komen steeds vaker voor in ons land. De veranderingen die nodig zijn om Nederland klimaatbestendig te maken behoren tot de grote uitdagingen van deze tijd. Er is al veel kennis over klimaatadaptatie, en wij gaan er voor helpen zorgen dat die kennis gedeeld wordt zodat er beter samengewerkt kan worden om de klimaatcrisis het hoofd te bieden.
Junior kindbehartiging bij scheidingen
Per jaar krijgen zo’n 70.000 kinderen te horen dat hun ouders gaan scheiden, met grote gevolgen. In de huidige scheidingsprocedures wordt te weinig aandacht besteed aan de belangen van kinderen. De inzet van jongeren als mediator kan hier verbetering in brengen. Kennisland duikt in de wereld van junior kindbehartiging als actieonderzoeker.
Actieonderzoek: Flexwerk in de zorg
Al enkele jaren neemt het aantal flexwerkers in de zorg flink toe. Tegelijkertijd loopt het tekort aan zorgpersoneel op. Wat is de impact voor het vaste personeel en de kwaliteit van zorg? Hoe kunnen zorginstellingen daar nu al op inspelen? Met deze vragen gaan we aan de slag in een actieonderzoek.
Broedplaats Hoorn
In binnen- en in buitenland ontstaan steeds vaker samenwerkingen tussen kinderopvang, basisscholen en andere maatschappelijke organisaties. Het doel van deze zogenoemde integrale kindcentra (IKC) is om de opvang, educatie en zorg voor het ontwikkelende kind te verbeteren. Ook de gemeente Hoorn ziet hier toekomst in en vroeg Kennisland om een broedplaats gericht op IKC-vorming te ontwerpen.
Dynamische evaluatie voor imeceLAB
Ruim honderdvijftig studenten van hogeronderwijsinstellingen in Istanbul duiken de komende periode in vraagstukken op het gebied van mobiliteit. Tijdens het imeceLAB-incubatieprogramma volgen ze workshops en ontwikkelen ze innovaties. Kennisland is gevraagd om te ondersteunen bij het evalueren van het programma.
Actieonderzoek naar Maatschappelijke Diensttijd
Maatschappelijke Diensttijd is een Rijksbreed programma dat stamt uit het Regeerakkoord van Rutte III ‘Vertrouwen in de toekomst’. Het is bedoeld “om jongeren in staat te stellen een bijdrage te leveren aan onze samenleving.” Kennisland leidt het actieonderzoek dat blootlegt wat wel en niet werkt in dit programma.
Toekomstvisie zorgcentrum De Buitenhof
Zorgcentrum De Buitenhof voldoet niet goed meer aan de eisen, behoeften en wensen van de gebruikers en de omgeving van nu én in de toekomst. Zorgorganisatie Cordaan heeft Kennisland gevraagd om een toekomstvisie voor De Buitenhof te ontwikkelen. Door middel van actieonderzoek geven we ruimte aan verschillende perspectieven, versterken we de lokale gemeenschap en bouwen we aan een toekomstbestendig zorgcentrum.
MBO BurgerschapLab: studenten en docenten vernieuwen zelf burgerschapsonderwijs
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap nodigt mbo-studenten en -docenten uit om in vier maanden tijd voorstellen te bedenken voor beter en inspirerender burgerschapsonderwijs. De komende maanden begeleiden we meer dan honderd studenten en docenten om samen tot concrete voorstellen te komen.
Broedplaats020
Broedplaats020 is een plek waar vernieuwende ambitieuze leraren en leidinggevenden in het voortgezet onderwijs in Amsterdam werken aan hun eigen leiderschapsontwikkeling. Dit doen ze door met en van elkaar te leren, met elkaar inspiratie op te doen en met elkaar te zoeken naar vernieuwing in het onderwijs, in de school en in zichzelf.
Challenge Verpleeghuizen van de Toekomst
In de ‘Challenge Verpleeghuizen van de Toekomst’ werken negen zorginstellingen – samen met negen instellingen waar de techniek zijn nut al bewezen heeft – aan de implementatie van nieuwe technologie. Doel is om het werk van medewerkers aantrekkelijker te maken en de kwaliteit van zorg te vergroten. KL begeleidt een van de combinaties van instellingen bij de implementatie en opschaling van technologie.
City Deal Kennis Maken: de stad als leeromgeving
In de ‘City Deal Kennis Maken’ werken negentien Nederlandse steden aan het versnellen en versterken van de duurzame samenwerking tussen stad en kennisinstellingen. Kennisland ondersteunt de City Deal bij het stimuleren van kennisuitwisseling tussen de betrokken partijen en bij het bouwen van een lerend kennisnetwerk.
Innovatietraject Montessori-kindcentrum Hoorn
De Openbare Montessorischool en Stichting Kinderopvang Hoorn onderzoeken de komende maanden samen de mogelijkheden voor het opzetten van een nieuw montessori-kindcentrum. Kennisland ondersteunt de betrokken leraren, ouders, pedagogisch medewerkers en schoolleiders bij de eerste stappen voor een vernieuwend onderwijsconcept in Hoorn.
Zorgeloost
Samen met bewoners, hulpverleners, ambtenaren, bestuurders en sleutelfiguren uit de buurt gaan we in gesprek om te horen hoe bewoners graag hulp, ondersteuning of zorg ontvangen en zoeken we uit hoe vrijwilligers en mantelzorgers deze hulp graag willen geven. Zo probeert Kennisland erachter te komen hoe ‘zorgen voor elkaar’ nu in drie Amsterdamse buurten eraan toegaat en hoe dat anders of beter kan.
Grenzeloos Onderwijs
Tijdens het project Grenzeloos Onderwijs vormen docenten, ouders, leerlingen, team- en afdelingsleiders en andere betrokkenen samen DE Onderwijsbeweging van het Montessori College Nijmegen en Groesbeek. Het doel is om onderwijs te ontwikkelen waarbij docenten, leerlingen, ouders en de maatschappij als geheel meer samenwerken om inspirerende leeromgevingen te realiseren.
Pioniers in nieuwkomersonderwijs
Onderwijs voor nieuwkomers vormt een complex vraagstuk. In veel opzichten is het pionieren. Kennisland gaat pioniers in het nieuwkomersonderwijs begeleiden om aan de hand van lokale vraagstukken van elkaar te leren en zo regionale netwerken te versterken.
Innovatietraject Broedplaats Balans
Tijdens Broedplaats Balans zoekt samenwerkingsschool Balans in Den Haag het antwoord op de vraag: hoe ontwerpen we gezamenlijk het onderwijs van de toekomst en kunnen we slimmer samenwerken met alle onderwijssectoren om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoefte van leerlingen?
Begeleidingstraject Haganum
Om zich als school te blijven verbeteren, heeft het Haganum een onderwijscommissie gevormd. Samen met Kennisland onderzoekt deze commissie de mogelijkheden om ruimte te creëren voor structurele onderwijsinnovatie.
Open Overheid in de Praktijk – Aardgasvrije wijken
Kennisland is partner en medeondertekenaar van de Green Deal Aardgasvrije Wijken, de afspraak om alle woningen in Nederland in 2050 van het aardgasnet af te hebben. In het traject ‘Open overheid in de praktijk’ ondersteunen wij vijf gemeenten in de overgang naar aardgasvrije wijken met het toepassen van openoverheidprincipes.