Archieven: Projecten
Ratkaisu 100: sociale-innovatie-excursie in Nederland
Kennisland neemt in mei een groep Finse stadmakers mee op een sociale-innovatie-excursie. In vier dagen tijd maken ze kennis met Amsterdamse en Rotterdamse sociale-innovatieprojecten, doen ze inspiratie op, en trainen we ze om maatschappelijke vraagstukken vanuit andere perspectieven te benaderen.
Onderwijsvernieuwing in Hongkong
Hoewel het onderwijs in Hongkong tot het beste in de wereld behoort, blijft er toch veel ruimte voor vernieuwing. Daarom is het belangrijkste fonds voor maatschappelijke vernieuwing in Hongkong sinds 2017 een ambitieus programma gestart voor excellente en innovatiegerichte leraren. Ednovators en Kennisland voeren het uit.
Amsterdammers, Maak je Stad!
Amsterdam was gedurende twee jaar innovatiehoofdstad van Europa. De stad werd beloond met deze iCapital-titel vanwege haar innovatie-ecosysteem, bottom-up-aanpak en het vermogen om de kracht en creativiteit van bewoners in te zetten om samen stedelijke vraagstukken aan te pakken. Met het programma ‘Amsterdammers, Maak je Stad!’ werd het iCapital-prijzengeld ingezet om hier nóg beter in te worden.
StudentLab: studenten zelf aan de slag met verbetering doorstroom mbo-hbo
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap nodigt mbo- en hbo-studenten uit om in vier maanden tijd plannen te bedenken waarmee de overstap van het mbo naar het hbo wordt verbeterd. In de komende maanden begeleiden we meer dan 300 studenten om tot uitvoerbare plannen te komen. In dit bijzondere traject draagt de student als change agent bij aan meer studiesucces voor mbo-studenten die de overstap maken naar het hbo.
Operatie Regels Ruimen
Niemand is leraar geworden om de hele dag lijstjes en formulieren in te vullen. Toch bezorgt schooladministratie leraren onnodig hoge werk- en regeldruk. Waarom is het zo moeilijk om iets te veranderen aan deze regeldruk op scholen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat leraren zich meer kunnen richten op wat ze het liefste doen: kennis overdragen op leerlingen? Daarover gaat dit nieuwe project in opdracht van OCW.
Slimmer nieuwkomersonderwijs
Hoe zorgen we voor kwalitatief goed onderwijs aan vluchtelingenkinderen? Hoe maken we beter gebruik van de expertise en kennis die er op dit thema al is en hoe kunnen we het veld slimmer organiseren?
Spring High Expeditie
We gaan in Amsterdam Nieuw-West op expeditie met leerlingen, leraren, ouders, buurtbewoners, ondernemers, gemeente en andere betrokkenen, op zoek naar oplossingen voor grootstedelijke vraagstukken in het klein.
Taalmuseum Leiden
Kennisland bouwt mee aan een nieuw museum: het Taalmuseum Leiden. Het Taalmuseum wil de kennis van en het enthousiasme voor taal bevorderen. Een divers onderwerp als taal verdient een museum, maar geen traditioneel museum. Taal is immers overal en past niet aan de muur of in een vitrine. KL ondersteunt de ontwikkeling en realisatie van dit innovatieve museumconcept.
Rotterdamse Broedplaats voor vernieuwende leraren
Rotterdam wil ambitieuze leraren de kans geven om zich optimaal te ontwikkelen en zelf de leiding te nemen over nieuwe onderwijsinitiatieven. Daarom ontwikkelen we een intensieve leergang waarin ze werken aan persoonlijke ontwikkeling, onderwijsvernieuwing en netwerkvorming in wisselwerking met maatschappelijke vraagstukken van de stad.
The LIBoratory project
Kennisland, Make a Difference Institute (MaD) Hong Kong and the HK Leisure and Services Department (LCSD) set up a social lab that explores how libraries can be more relevant spaces for citizens in Sham Shui Po, Hong Kong.
Plaatsmakers: social lab over goed samenleven rondom het Corfuplantsoen
Het Corfuplantsoen in Amsterdam Nieuw-West is voor verschillende groepen van belang: als hangplek, als rustplek, of als groene plek in de woonwijk. Met Plaatsmakers bekijken we samen met bewoners, gemeente en organisaties in de wijk hoe plekken als deze gebruikt kunnen worden door iedereen. Als uitgangspunt nemen we het idee dat het meebeslissen over je eigen wijk en een verantwoordelijkheidsgevoel over moeilijkheden in jouw buurt leiden tot samenwerking rondom een plek waar prettig kan worden geleefd.
Water voor iedereen: hoe ziet de waterketen er in de toekomst uit?
Steeds meer mensen willen ‘off the grid’; decentraal, duurzaam en zelfstandig in levensbehoeften zoals water en energie voorzien. Hoe verhoudt een waterschap zich tot deze veranderende maatschappelijke realiteit? KL onderzoekt hoe waterbeheer zich kan ontwikkelen in een veranderende maatschappij.
Hoe ontwerp je de universiteit van de toekomst?
Hoe ziet vernieuwing er op de UvA uit? Hoe vertaalt de roep om vernieuwing zich naar duurzame verandering van het systeem? Wie is daarbij betrokken? Wat zijn de obstakels en hoe kunnen vernieuwingsprocessen gestimuleerd worden?
Liebes Kreta: a social lab in Vienna
We have started a social lab in the 10th district of Vienna. Together with the Viennese initiatives in the Ankerbrotfabrik we explore the use of personal stories as a means to develop and support new (innovative) local projects.
IIO Scenario’s
Tot en met de zomer van 2016 werken we met leraren, schoolleiders en bestuurders aan IIO Scenario’s om de vernieuwingsbeweging die met de InnovatieImpuls Onderwijs is ontstaan levend te houden en nog verder te stimuleren.
Amsteldorp en Wetbuurt
In Amsteldorp en de daarnaast gelegen Wetbuurt werken ambtenaren van de gemeente Amsterdam en Kennisland gedurende een half jaar aan nieuwe verbindingen en oplossingsrichtingen voor én tussen bewoners, professionals en de gemeente.
LabSprint Spirit
Samen met Spirit en drie betrokken instellingen (Lijn5, De Koppeling en School2Care) doen we een LabSprint van een week, waarbij we met jongeren, hun netwerken en de professionals in de instellingen aan de slag gaan om verhalen te verzamelen over hoe het is om jong te zijn in zo’n instelling, wat er goed gaat en wat er beter kan.
Radicale Vernieuwers
Sinds 2012 zocht Kennisland jaarlijks naar de meest inspirerende, vernieuwende, creatieve mensen of organisaties, die het anders doen omdat ze denken dat het beter kan.
LerarenOntwikkelFonds
Onderwijs Pioniers is een antwoord geweest op top-down vernieuwingen in het onderwijs, waarbij leraren vaak niet betrokken zijn en waar zij gebrek aan professionele ruimte ervaren. We zijn inmiddels tien jaar en duizend Pioniers verder, en verheugd dat ons initiatief een duurzame plek in het onderwijs heeft gekregen onder de vleugels van het LerarenOntwikkelFonds (LOF).
Taal & Toegang: technologie om prettiger oud te worden
KL onderzoekt samen met de Nederlandse Taalunie welk effect de transitie naar een participatiesamenleving heeft op mensen die de pensioengerechtigde leeftijd gaan bereiken, en hoe zij zelf denken prettiger oud te kunnen worden. Ons onderzoek richt zich op de rol die (taal- en spraak)technologie hierin kan spelen. Wij zijn vooral benieuwd hoe technologie niet als beperking maar als katalysator gezien kan worden.