-
Heb je nog geen vragen, maar wel interesse in Onderwijs en jeugd?
Samen vernieuwen.
Zoektocht naar een smartphonevrije school
2024 - 2025Kennisland begeleidt het Regius College in hun streven om een smartphonevrije school te worden. Samen met leerlingen, ouders en medewerkers onderzoeken we of dit haalbaar en wenselijk is, en hoe dan.
Het gebruik van smartphones en andere devices zoals laptops en smartwatches in scholen is vrijwel iedere dag in het nieuws. Wat betekent hun gebruik voor het leren, het welzijn en de sociale interacties van jongeren? Het is een actuele vraag die veel scholen ertoe brengt de sprong naar een smartphonevrij beleid te wagen. Geen smartphones in de les, in de pauzes of tussenuren – kan dat, en wat levert het op?
Samen met leerlingen, ouders en medewerkers onderzoekt het Regius College in Schagen of een smartphonevrije school haalbaar is. Kennisland ondersteunt deze zoektocht.++Ook jouw school smartphonevrij?Kennisland begeleidt vaker scholen in het ontwikkelen van breedgedragen smartphonebeleid. Zie bijvoorbeeld onze publicatie ‘Recepten voor een smartphonevrij school’. We verzamelen ervaringen en perspectieven van alle betrokkenen en bouwen samen aan een school waar verbinding en focus centraal staan.
Dit gaan we doen
Stap 1: (wandelgang)gesprekken
We trappen af met gesprekken binnen het onderwijsteam. Wat zou er nodig zijn om een smartphonevrij Regius College te realiseren? Welke zorgen spelen er, maar vooral ook: welke kansen zien medewerkers?
Een greep uit de reacties:
-
“Smartphonevrij werkt alleen als iedereen zich aan de afspraken houdt. We doen dit samen!”
-
“Ik zou zo graag weer écht sociaal contact zien tussen leerlingen, waarbij ze elkaar in de ogen aankijken.”
-
“Hoe gaan we handhaven? En wie? Ik kijk daar echt tegenop.”
-
“Omgang met smartphones is niet alleen een aangelegenheid van school, maar ook van thuis. Goede samenwerking is essentieel.”
We breiden deze gesprekken uit naar andere betrokkenen. We gaan met leerlingen in gesprek in de wandelgangen, tijdens pauzes en tussenuren en halen ideeën en zorgen bij ouders op door middel van een enquête.
Stap 2: Experimenteren en leren
Om te ontdekken wat werkt, organiseren we samen met de school een testweek. Tijdens deze week blijven smartphones de hele schooldag in de kluis. Dit experiment helpt inzicht te krijgen in wat er goed gaat en waar verbeteringen nodig zijn.
De uitkomsten van de testweek worden gedeeld in interactieve sessies met leerlingen, ouders en medewerkers. Samen reflecteren we op de uitdagingen en zoeken we naar oplossingen.
Stap 3: Terugkoppelen en vooruitblikken
Met de verzamelde inzichten maakt het Regius College een weloverwogen keuze over de invulling van het smartphonebeleid. Deze keuzes worden niet alleen gedeeld met leerlingen, ouders en medewerkers, maar zijn ook aanleiding voor een bredere blik van de school op de rol van technologie in het onderwijs. Want een smartphonevrij beleid is geen einddoel, maar een beginpunt.
Een doorlopend gesprek
Parallel aan dit proces werkt de school aan de integratie van digikunde in het curriculum. Hoe kunnen leerlingen verantwoord en kritisch omgaan met digitale technologie? Wat betekent digitaal burgerschap eigenlijk? Dit zijn vragen die blijven spelen, ook na de invoering van smartphonevrij beleid. Het Regius College ziet dit niet als een eenmalig project, maar als een blijvend gesprek waarin nieuwe inzichten worden gedeeld en verwerkt.
Wil je weten hoe jouw school samen met Kennisland een passend beleid kan ontwikkelen? Neem contact op!