Archieven: Publicaties
Stories of Wellbeing in Bilbao
How can people’s inner stories animate the outer life and reality of a city? For the Wellbeing Project, Kennisland explores stories of wellbeing in Bilbao and the Basque Country. Through deep listening, constellation work and interviews Nora and Wieteke have distilled a first impression of Bilbao.
Op weg naar een lerende community voor klimaatadaptatie
De veranderingen die nodig zijn om Nederland klimaatadaptief te maken behoren tot de grote uitdagingen van deze tijd. Deze publicatie vol inzichten en aanbevelingen biedt methodische handvatten voor een lerende community rondom klimaatadaptatie in Nederland.
MBO BurgerschapLab: 15 concrete voorstellen voor inspirerend burgerschapsonderwijs
Binnen het project MBO BurgerschapLab gingen we samen met ruim honderd docenten en studenten aan de slag om het vak burgerschap inspirerender, leerzamer en relevanter te maken. Het project leverde veel creativiteit en energie op, en maar liefst vijftien concrete voorstellen die erop gericht zijn scholen te helpen bij het succesvol integreren van het vak in hun curriculum.
The European Social Innovation Competition Idea Generation Kit
Tot donderdag 4 april kun je je aanmelden voor de European Social Innovation Competition, met dit jaar als thema ‘Challening Plastic Waste’. Wil je je idee nog aanscherpen, of weet je niet welk van je ideeën te kiezen? Gebruik dan de Idea Generation Kit!
De kracht van kennis: lessen en inzichten over de samenwerking tussen kennisinstellingen en steden
Wat is er nodig om de samenwerking tussen kennisinstellingen en steden te versterken? In het kader van de City Deal Kennis Maken deed Kennisland het afgelopen jaar actieonderzoek om antwoord te vinden op deze vraag. Onze belangrijkste lessen en inzichten bundelden we in de publicatie ‘De kracht van kennis’.
KL Portfolio 2018
Je zou het een jaarverslag kunnen noemen, maar wij noemen het: KL Portfolio 2018. Bekijk wat we het afgelopen jaar bereikt hebben en wat onze ambities voor 2019 zijn. Zo onderzoeken en ontwerpen wij maatschappelijke vooruitgang!
Research paper: A look at the accuracy of edm:rights in the Europeana Database
This research paper is a follow-up to the research on accuracy of right statements on Europeana.eu we published early 2018. In this research we focused on the images of the highest quality tiers of the Europeana database and found an 37,7% accuracy rate. Read the full research report here.
DE Onderwijsbeweging: hoe leerlingen, ouders en leraren samen hun onderwijs vernieuwen
Het afgelopen schooljaar werkten ongeveer 75 betrokkenen van het Montessori College Nijmegen en Groesbeek samen aan innovatief onderwijs. Het doel: tijd en ruimte creëren om nieuwe manieren van onderwijs te onderzoeken die leiden tot meer motivatie en een bredere ontwikkeling van leerlingen. In de publicatie ‘Een voorbeeld van een tussenruimte in het onderwijs’ blikt Kennisland terug op een schooljaar onderwijsvernieuwing op een middelbare school.
Maak je Stad!-publicatie: aanbevelingen en praktische tips voor het stimuleren van stadmakers
Het ontwikkeltraject van Amsterdammers, Maak je Stad! zit er alweer een tijdje op. Tijdens het programma deden we belangrijke inzichten op over het ondersteunen van stadmakers in samenwerking met de gemeente, en de meer praktische organisatie van een ontwikkeltraject. In deze publicatie vind je aanbevelingen en praktische tips.
The European Social Innovation Toolkit 2018
This brand new toolkit is open for all social innovators across Europe to bring their ideas into reality by using the phases of the innovation spiral. The toolkit takes innovators on a journey through problem definition and ideation all the way through to scaling.
Open overheid in de praktijk: lessen en aanbevelingen
Twee bewegingen kwamen in dit leerprogramma bij elkaar: enerzijds Nederlandse overheden die zich inzetten voor openheid van beleid en hun handelen rond complexe vraagstukken; anderzijds de ‘warmtetransitie’ waaraan 31 gemeenten en vele netbeheerders, provincies en maatschappelijke organisaties zich committeerden in de Green Deal Aardgasvrije Wijken. Met vijf van hen stelden én beantwoordden we de vraag: Hoe kunnen gemeenten open handelen te midden van de transitie naar aardgasvrije wijken?
Expeditie Open School: op onderzoek in én met de buurt
Hoe kunnen leerlingen leren met én van de buurt? Vanuit die vraag startte Kennisland in het schooljaar 2016/2017 samen met onderwijsinitiatief Spring High de Spring High Expeditie. In de publicatie ‘Expeditie Open School’ beschrijven we hoe zo’n Expeditie er ook voor andere scholen uit kan zien.
KL jaarverslag 2017 en vooruitblik 2018
Als denktank met een publieke missie gingen we ook in 2017 weer voor maximale impact, zonder winstoogmerk. Een kennissamenleving waarin kennis, talent en ervaring op alle niveaus en terreinen maximaal worden benut, staat voor ons voorop. Bekijk ons jaarverslag van 2017 en onze ambities voor dit jaar.
Research Paper: The Accuracy of Rights Statements on Europeana.eu
Kennisland conducted a research on the accuracy of rights statements in Europeana. The results of the research show that at least 61.8% of the rights statements were accurately applied. Most problems occur with the application of Creative Commons licenses and the Public Domain Mark.
Bescherming persoonsgegevens uit oorlogstijd
Welke informatie mag je – als erfgoedinstelling – wel of niet publiceren, en waarom? Dat staat in het rapport ‘Bescherming persoonsgegevens uit oorlogstijd’, een verkennend onderzoek van Kennisland in opdracht van het Netwerk Oorlogsbronnen naar de juridische (on)mogelijkheden voor het verwerken en publiceren van deze gegevens.
Reader: Open overheid in de praktijk van aardgasvrije wijken 2017
Van mei tot oktober 2017 organiseert Kennisland het leerprogramma ‘Open Overheid in de Praktijk – Aardgasvrije wijken’. Deze transitie raakt aan de rol van de overheid, maar ook aan bedrijven, het maatschappelijk middenveld en inwoners. Openoverheids- principes helpen deze transitie goed vorm te geven en Kennisland begeleidt vijf gemeenten uit de Green Deal daarbij met een leerprogramma. Deze reader ondersteunt gemeenten die een start willen maken met deze principes.
KL jaarverslag 2016 en vooruitblik 2017
Als denktank met een publieke missie gaan we voor maximale impact, zonder winstoogmerk, want het publieke belang staat bij ons voorop. We ontvangen geen structurele subsidies. Dat maakt ons onafhankelijk, scherp en ondernemend. We delen graag onze behaalde successen en ambities voor de toekomst.
Open Data: van technologie naar maatschappelijke vernieuwing
In de publicatie ‘Open Data: van technologie naar maatschappelijke vernieuwing’ tekenen we de lessen op uit het Gemeentelijk Leernetwerk Open Data en doen we concrete aanbevelingen voor het openen van data in de toekomst.
Stadmakers in Nederland
Waarmee zijn stadsvernieuwers het meeste geholpen? Die vraag stond centraal in de Challenge Stad van de Toekomst. De ervaringen en inzichten die werden opgedaan zijn verzameld in deze publicatie. Ontdek waar stadmakers tegenaan lopen en hoe ze verder komen.
Start-ups in het onderwijs: terugblik op 1 jaar Onze Nieuwe School
KL heeft in samenwerking met de Gemeente Amsterdam de onderwijschallenge ‘Onze Nieuwe School’ georganiseerd. Lees wat deze internationale primeur heeft opgeleverd en wat we ervan kunnen leren. Wat brengt het teweeg in het onderwijs wanneer je iedereen laat meedenken en meebouwen?