Archieven: Publicaties
Open Data Reader 2016: Handboek openen data publieke instellingen
Kennisland schrijft sinds 2010 over het open publiceren van data in de publieke sector. Lees nu de 2016-versie van de Open Data Reader, met updates over de Wet Hergebruik Overheidsinformatie, een vernieuwd hoofdstuk over beleidsvorming en meer.
Kennisland in 2015
Ook in 2015 liep Kennisland voorop in de transformatie naar een kennissamenleving, waarin kennis, talent en ervaring op alle niveaus en terreinen maximaal worden benut. Bekijk ons jaarverslag van 2015!
Over tot actie: prototypen in Amsteldorp
We gingen in de Amsterdamse wijk Amsteldorp op zoek naar wat belangrijk is om ‘goed’ ouder te worden. Hoe kunnen bewoners die (zelfstandig) ‘goed ouder’ willen worden anders, beter of slimmer ondersteund worden? De ideeën die hieruit voortkwamen probeerden we direct uit. Lees in deze publicatie over onze ervaringen en waardevolle inzichten over het prototypen van maatschappelijke diensten en producten.
Samenleven in een digitaal tijdperk – De belofte van de digitale overheid
Een aantal mensen liet hun licht schijnen op verschillende aspecten van de digitaliserende samenleving, de gevolgen voor de overheid en de relatie tussen overheid en burgers. Zo ook Chris Sigaloff en Wieteke Vrouwe.
Onderzoek doen en beleid maken mét burgers: hoe doe je dat?
2015 was het jaar van de decentralisaties en de participatiesamenleving. Maar hoe werkt het nu echt: onderzoek doen, beleid maken en nieuwe diensten ontwerpen met burgers? In samenwerking met de gemeente Nijmegen heeft Kennisland jongLAB opgezet: een social lab om de leefwereld van jongeren en de systeemwereld van organisaties die hen proberen te helpen dichter bij elkaar te brengen. In deze publicatie leer je alles over de methode, de opbrengsten en uitdagingen en geven we vier waardevolle inzichten over op een open manier beleid maken samen met burgers.
Model voor auteursrechtenbeleid rond open onderwijsmateriaal
Met het model kunnen leraren media en teksten die ze op internet vinden gebruiken voor eigen onderwijsmateriaal of voor het verbeteren van bestaand materiaal.
Op zoek naar Vernieuwend Leiderschap in het primair onderwijs
Schoolleiders zijn op zoek gegaan naar wat vernieuwend leiderschap voor hen, hun team en de school in de praktijk inhoudt. De deelnemers, coaches en het programmateam delen in deze publicatie hun verhalen, tips en geleerde lessen.
Gemeentebeleid: hoe werkt dat? (infographic)
Hoe werkt gemeentebeleid? Leer alles over beleid agenderen, ontwikkelen, uitvoeren en evalueren met deze infographic en gebruik de workshopversie om samen met collega’s en burgers te brainstormen over hoe het maken van beleid beter kan in jouw gemeente!
A guide to understanding copyright when reusing cultural data
Kennisland has partnered with Collections Trust to address questions that partners of Europeana Food and Drink have about Intellectual Property Rights (IPR). Though primarily intended for the partners of the Europeana Food and Drink project, the context and flowcharts are useful for several types of reuse of cultural data.
Lab Practice: creating spaces for social change
How to organise and run a social lab? Lab Practice aims to share experiences from doing a social lab with elderly people in Amsteldorp by sharing methodologies and stories from both changemakers and social lab facilitators.
Slimmernetwerk gaat het huis uit
De aandacht en ruimte voor innovatie voor en door professionals bij de overheid neemt toe. Zoveel lijkt duidelijk te worden als je bladert door het onlangs verschenen Slimmernetwerk Magazine.
Pioneering teachers innovate education in the Netherlands
In this short article Marlieke Kieboom and Nora van der Linden elaborate on why and how Kennisland supports Dutch teachers in creating more space for self-organised, co-created innovation in their schools.
Beelden van het verleden – 7 jaar Beelden voor de Toekomst
Meer dan 90 duizend uur video, 20 duizend uur film, zo’n 100 duizend uur audio en 2,5 miljoen foto’s zijn in zeven jaar Beelden voor de Toekomst gerestaureerd, geconserveerd en gedigitaliseerd. Lees er alles over in de eindpublicatie.
Kennisland in 2014
Ook in 2014 maakten we Nederland en Europa slimmer met talloze interventies, projecten, programma’s en bijeenkomsten. We keken onder andere naar wat decentralisaties en bezuinigingen betekenen voor bestaande diensten en onze welvaartsstaat. Lees ons jaarverslag!
Impulsen voor vernieuw(en)d onderwijs
In deze publicatie worden de resultaten gepresenteerd van het kwalitatieve onderzoek naar de opbrengsten en bijvangsten van vernieuwende vormen van onderwijs, die het resultaat zijn van deelname aan de IIO Experimenten.
Beter Oud in Amsteldorp: een social lab als brandstof voor vernieuwing
Deze publicatie introduceert onze social lab-methode als brandstof voor (overheids) vernieuwing aan de hand van het project ‘Beter oud worden in Amsteldorp’.
Labcraft: how do innovation labs cultivate change?
A book about social innovation lab practices that is written by lab practitioners, for lab practitioners.
IIO: De kracht van innoveren van binnenuit
In deze publicatie leggen we uit welke vijf principes ten grondslag liggen aan IIO, hoe deze tot succes hebben geleid en wat de opbrengsten zijn.
Lab Matters: Challenging the practice of social innovation laboratories
The paper aims to move beyond the current lab hype and deepen our discussions by asking ourselves tough questions. How do we ‘lab’ social challenges? Does labs' pursuit of systemic impact miss the point? And how could we better prompt social change?
Standing up or moving forwards
Het project Kansen die Werken is ontworpen om samen met de vrouwen in de vrouwenopvang tot nieuwe beleids- en dienstenconcepten te komen. Dit is de eindpublicatie.