KL25 Kaartenset ‘Pakje Ongemak’
Ter ere van ons 25-jarig jubileum ontwierpen we een kaartenset die anderen kan helpen om wat vaker en laagdrempeliger het ongemak op te zoeken.
Ter ere van ons 25-jarig jubileum ontwierpen we een kaartenset die anderen kan helpen om wat vaker en laagdrempeliger het ongemak op te zoeken.
We volgen verhuizingen van mensen met dementie van hun thuis naar een verpleeghuis en we gaan samen met hen, hun naasten en betrokken zorgprofessionals uitproberen hoe die verhuizingen beter kunnen.
Tijdens deze workshop daagde Circus Andersom deelnemers in 7 heldere stappen uit om écht contact te maken met een ander. Samen ontdekten zij hoe je meer uit een ontmoeting haalt.
Behalve de workshops waren er in het festivalhart Kanteen25 verschillende bonustracks rondom het thema ‘ongemak’. Deelnemers konden bijvoorbeeld een slinger geven aan het Rad van Ongemak, om vervolgens ongemakkelijke vragen te beantwoorden of ietwat gênante opdrachten te doen.
In de workshop ‘De toekomst van werkgeluk’ in AMS Institute onderzochten deelnemers hoe we arbeidsvreugde centraal kunnen stellen in een wereld vol technologische innovatie.
Samen met Erik Gerritsen gingen de deelnemers van de KL25-workshop ‘Power Literacy’ in de AHK Culture Club het ongemakkelijke gesprek aan over verborgen machtsdynamieken in participatief onderzoek en ontwerpprocessen.
In de KL25-workshop ‘Struikelen over participatie’ in het pand van AMS Institute nam expert Nanke Verloo deelnemers van het KL25 Festival mee in de veelvoorkomende valkuilen bij burgerparticipatietrajecten.
Deelnemers bogen zich over een angstaanjagend toekomstbeeld: het zorgsysteem is ingestort, er zijn geen verpleeghuizen, er is geen psychische hulp of jeugdzorg en de ziekenhuizen liggen plat door virussen.
Op 13 september vierden we dat Kennisland 25 jaar bestaat met het KL25 Festival ‘Geen vernieuwing zonder ongemak’. Want vernieuwen klinkt mooi, maar veranderen is best lastig. Iets nieuws doen betekent namelijk ook: oude dingen niet meer doen, vertrouwde patronen kritisch bekijken, macht delen en plaats maken voor nieuwe ideeën. Vernieuwen betekent loslaten en gaat niet zonder ongemak.
Hoe vergroot je betrokkenheid en inclusie onder leerlingen? Wij voerden op het Kandinsky College in Nijmegen een actieonderzoek uit om die vraag te beantwoorden. Samen met de leerlingenraad werkten we aan oplossingen tegen discriminatie en stress op school. We delen in dit artikel onze lessen over leerlingparticipatie.
Ontwikkeling van medewerkers in de sociale werkvoorziening (SW) draagt niet alleen bij aan de professionele en persoonlijke groei van medewerkers, maar vergroot ook hun duurzame inzetbaarheid en werkplezier. In een bijeenkomst van SBCM en Kennisland formuleerden SW-professionals daarom 5 belangrijke actiepunten voor de toekomst om structurele ontwikkeling mogelijk te maken.
Een directie die niet snapt waarom medewerkers zo vijandig doen. Uitvoerende medewerkers die juist vinden dat de directie er niets van begrijpt. Herkenbaar? Zorgmedewerkers kwamen er in een PowerLab samen achter hoeveel invloed de plek die je inneemt in een systeem eigenlijk heeft op je gedrag, oordeel en perspectief.
Geen vernieuwing zonder ongemak. Maar durven vernieuwers het ongemak zelf in de bek te kijken? En wat kunnen we daarvan leren? In deze podcastserie ter ere van 25 jaar Kennisland gaan we in gesprek met sociale vernieuwers over scheve machtsverhoudingen, schijnparticipatie, gebrek aan diversiteit, preken voor eigen parochie, haperende verdienmodellen, de paradox van vernieuwing en andere olifanten in de kamer waar wíj het juist wel graag over willen hebben. In deze eerste aflevering gaat Marieke van Doorninck in gesprek met Tofik Dibi.
Luister de interessante onderwijspodcast ‘Bij de Les’ waarin Iselien te gast was om samen met Jelmer Evers te praten over het beroep leraar. Wat houdt het in? Hoe is het de afgelopen decennia veranderd en hoe willen leraren dat hun beroep eruitziet?
Kennisland ondersteunt samen met Alles is Gezondheid de landelijke beweging voor mentale gezondheid onder de noemer ‘Missie Mentaal’. We verbinden de kennis, ervaring en vaardigheden van organisaties en personen die zich hier al mee bezighouden. Lees meer over de Week van de Mentale Gezondheid die vanaf maandag 3 juni van start gaat.
Leraren zien een verharding in het gesprek over gevoelige onderwerpen, zoals het klimaat, vaccinaties, genderdiversiteit of Israël-Palestina. Tijdens de KL Brouwerij onderzochten we deze trend en kwamen we samen met 9 effectieve strategieën om met polarisatie om te gaan én een bonustip.
Een buurthuis gerund voor én door jongeren, peer-educatie op middelbare scholen, een opvoedcoach voor elk gezin of een basisinkomen voor jongeren. Dit is een greep uit de oplossingen die 40 studenten van mboRijnland tijdens het project Crimelabs hebben bedacht om drugscriminaliteit onder jongeren in Gouda te voorkomen.
Het Samenspel ‘Buurtgenoten’ is een gespreksstarter over zorgzaam samenleven in steeds meer buurten in Nederland. Inmiddels zijn er bijna 200 spellen in gebruik. Die gesprekken leveren waardevolle kennismakingen en verhalen over de toekomst van zorg in de buurt op.
Vorige week ging Crimelabs Gouda van start, een innovatief project waarbij 50 studenten van mboRijnland aan de slag gaan om concrete oplossingen te bedenken om drugscriminaliteit onder jongeren in Gouda te voorkomen.
Een interview met kwartiermaker Gerrit de Jager die samen met zijn stadsdorpsgenoten onze serious game ‘Verschralen of vernieuwen’ speelde om het gesprek over de toekomst van ouderenzorg in hun buurt aan te gaan. Hoe kijkt hij terug op het spelen van de game, wat heeft het opgeleverd en hoe nu verder?