-
Heb je nog geen vragen, maar wel interesse in Onderwijs en jeugd?
Samen vernieuwen.
Eerste Pioniersdag 2013-2014: aanstekelijk enthousiasme
39 innovatieve ideeën van leraren uit alle hoeken van Nederland, aanstekelijk enthousiasme en een enorme drive om te pionieren. Deze basisingrediënten hebben de eerste Pioniersdag van dit schooljaar tot een groot succes gemaakt. Woensdag 25 september kwam de nieuwe lichting Onderwijs Pioniers voor het eerst samen op vo-school UniC in Utrecht om elkaar en elkaars ideeën te leren kennen en samen stappen te zetten. Chris Sigaloff, voorzitter van Kennisland, opende het pioniersjaar met een speech: “Er is geen gouden recept, maar succesvol pionieren gaat meestal over durven, doen, delen, blijven leren en samenwerken. Oh ja, en je moet het natuurlijk ook nog leuk hebben samen!”
Onderwijs Pioniers in het kort
Onderwijs Pioniers is een programma dat leraren ondersteunt die het heft in handen nemen om in hun eigen werkomgeving iets nieuws te realiseren en zo het onderwijs op hun school te verbeteren. Een jury heeft in het voorjaar 39 uiteenlopende vo- en mbo-initiatieven geselecteerd uit meer dan 70 aanmeldingen. Deze initiatieven ontvangen een budget van 5.000 euro en worden een jaar lang begeleid. De begeleiding bestaat uit vier Pioniersdagen en coaching, en als Pionier bouw je bovendien een nieuw, waardevol netwerk op. Aan het eind van het Pioniersjaar wordt tijdens een feestelijke slotbijeenkomst aan één initiatief de Pionierstrofee uitgereikt. Lees meer over Onderwijs Pioniers op www.onderwijspioniers.nl.
Pionieren doe je niet alleen!
Hoe werkt dat nu eigenlijk, pionieren in het onderwijs? Chris Sigaloff trapte het Pioniersjaar af met een enthousiaste speech over de waarde en de kracht van pionieren. Pionieren is weliswaar een ‘rocky road’, waarbij je veel zelf moet uitvinden, maar voor wie doorzet liggen prachtige resultaten in het verschiet, stelde Chris. Zo veel en zo goed mogelijk samenwerken met anderen is hierbij van grote toegevoegde waarde. Door te delen leer je immers van elkaar en vergroot je je impact. Als handreiking gaf Chris de Pioniers verder een aantal principes mee, zoals ‘Denk groot maar begin klein’ en ‘Wissel actie af met reflectie’. Maar de kern van pionieren is natuurlijk dat je zélf je eigen pad uitstippelt, met een eigen werkwijze en eigen succesvolle principes. De Pioniers konden dan ook niet wachten om te beginnen.
De initiatieven in beeld
Na de plenaire aftrap gingen de Pioniers in kleine expeditiegroepjes uiteen om elkaar en elkaars initiatieven beter te leren kennen aan de hand van de ‘Shoot Your Story’-opdracht. Pioniers hadden voorafgaand aan de dag een filmpje gemaakt over hun initiatief. Deze filmpjes vormden een perfect beginpunt van gesprek: vragen, ervaringen, opmerkingen en zelfs hier en daar al wat kritische feedback. Het samen pionieren was begonnen!
De volgende stap
Tijdens de pauze met het thema ‘speezzadaten’ (pizza + speeddaten = speezzadaten) werd ook weer druk genetwerkt, ‘Hey, jij ook bezig met apps? Ik ook!’. Daarna volgde verdere verdieping en uitwerking van de ideeën. Aan de hand van een ‘Rich Picture of the Future’ brachten de Pioniers de context van hun initiatief in kaart: een tijdlijn, waar ze naartoe wilden, de waarde van hun project, de betrokkenen en hun verhouding tot en mening over het initiatief. Door het bespreken van deze ‘Rich Pictures’ konden Pioniers een wezenlijke volgende stap formuleren, waarmee ze direct na de Pioniersdag aan de slag kunnen. Tijdens de tweede Pioniersdag op 13 november vormt reflectie op deze stap het beginpunt van het gesprek. Tot die tijd gaat het gesprek onder meer verder via een gezamenlijk Facebook-groep en op Twitter. Er werd dan ook nog veel online gecommuniceerd in de trein naar huis.
Bekijk hier filmpjes van enkele Pioniers uit het primair onderwijs (schooljaar 2012-2013).
Meer informatie over Onderwijs Pioniers: www.onderwijspioniers.nl