Update

Groeiende beweging van Amsterdamse leraren werkt samen aan onderwijsinnovatie

Tijdens de afsluitende sessie van Broedplaats020 blikken de deelnemers terug op het afgelopen jaar.
Tijdens de afsluitende sessie van Broedplaats020 blikken de deelnemers terug op het afgelopen jaar.

Na een jaar succesvol pionieren met de onderwijsvernieuwers van vijf Amsterdamse scholen, op het gebied van leiderschap en vernieuwing, zijn we trots om aan te kondigen dat het ontwikkelprogramma Broedplaats020++Broedplaats020Meer informatie over het leerprogramma Broedplaats020 lees je hier. een vervolg krijgt. Dit betekent dat een deel van de huidige groep pioniers doorgaat om zich nog verder te ontwikkelen op het gebied van vernieuwend leiderschap. Daarnaast kunnen ook nieuwe scholen zich aanmelden om deel te nemen en zo samen te blijven verkennen wat er mogelijk is om het onderwijs in een dynamische stad al Amsterdam verder te ontwikkelen.

Binnen Broedplaats020 werken vernieuwende ambitieuze leraren++Broedplaats010Kennisland werkt ook met ambitieuze Rotterdamse leraren en schoolleiders aan onderwijsvernieuwing. Lees hier meer over het leerprogramma Broedplaats010. en hun leidinggevenden in het voortgezet onderwijs in Amsterdam aan hun eigen leiderschapsontwikkeling. Dit doen ze door met en van elkaar te leren, met elkaar inspiratie op te doen en met elkaar te zoeken naar vernieuwing in het onderwijs, in de school en in zichzelf. Het thema leiderschap komt in meerdere dimensies aan de orde. De focus op leiderschapsontwikkeling maakt het mogelijk om niet alleen ambitie, energie en vernieuwing ruimte te bieden, maar ook om de persoonlijke uitdagingen van leraren en schoolleiders zowel individueel als samen aan te gaan.Leiderschapsontwikkeling maakt het voor leraren en schoolleiders mogelijk om niet alleen ambitie, energie en vernieuwing ruimte te bieden, maar ook om de persoonlijke uitdagingen zowel individueel als samen aan te gaan.

Inzichten na een jaar pionieren

  1. Het loont om een plek te hebben waar leraren en schoolleiders vanuit hun verschillende scholen en posities hun kennis en ervaringen kunnen delen. Dit heeft een meerwaarde op meerdere niveaus: ten eerste wordt geleerd, door het kijkje in elkaars keuken, dat het ook anders kan. Daarnaast helpt men elkaar inhoudelijk op weg bij verschillende thema’s zoals het vergroten van eigenaarschap van leerlingen bij hun leerproces, flexibilisering en maatwerk van examens, of het tegengaan van segregatie binnen de school;
  2. Mensen leren ook procesmatig van elkaar wanneer het gaat om onderwijsvernieuwing: dus hoe pak je een verandering eigenlijk aan, of hoe verander je de manier waarop je school / roosters / lessen zijn ingericht?
  3. Deelnemers leren over zichzelf via de anderen. Dit gebeurt door specifieke casuïstiek te delen: welke rol en houding neem je aan als vernieuwer, welke strategie heb je om het gesprek met collega’s en je leidinggevende aan te gaan, wat betekent weerstand en hoe kun jij daar goed mee om gaan?

Komend schooljaar gaat een deel van de huidige groep door met het leerprogramma om zich nog verder te ontwikkelen op het gebied van vernieuwend leiderschap, maar kunnen ook nieuwe scholen zMet Broedplaats020 bouwen we verder aan een beweging van leraren en schoolleiders die samen werkt aan hun persoonlijk leiderschap en het Amsterdamse onderwijs van de toekomst.ich aanmelden om deel te nemen. Zo bouwen we verder aan een beweging van leraren en schoolleiders die samen werkt aan hun persoonlijk leiderschap en het Amsterdamse onderwijs van de toekomst.

Aanmelden en meer informatie

Ben je leraar of schoolleider op een VO-school in Amsterdam en heb je interesse om deel te nemen? Bekijk dan voor meer informatie de flyer of neem contact op met Willemijn de Jong via wj@kl.nl.

Iselien weet meer

Ook interessant

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.