Voor je Buurt groeit flink in 2015
In 2015 gingen maar liefst 138 campagnes van start en van de inmiddels afgeronde campagnes was 79% succesvol. 8000 supporters doneerden het afgelopen jaar in totaal 489.537 euro.
In 2015 gingen maar liefst 138 campagnes van start en van de inmiddels afgeronde campagnes was 79% succesvol. 8000 supporters doneerden het afgelopen jaar in totaal 489.537 euro.
De jury, onder leiding van Neelie Kroes, selecteert hieruit tien finalisten en één winnaar, die samen met de publiekswinnaar op 9 februari zijn prijs in ontvangst neemt tijdens de Nacht van de Radicale Vernieuwing.
Op 24 november kwamen oud-Radicale Vernieuwers, potentiële Radicale Vernieuwers en nieuwsgierigen bijeen voor een meet-up in Spring House. Drie alumni deelden hun ervaring als Radicale Vernieuwer en gingen in gesprek met het publiek.
De inzendingen in de finale komen uit tien verschillende Europese landen en gaan over uiteenlopende thema’s als biologische landbouw, vergrijzing, mobiliteit, voedselverspilling en duurzame productie.
Ben jij een po-, so- of vo-leraar en heb je een goed idee over hoe je jouw onderwijs kunt verbeteren? Dan zijn we op zoek naar je! Vanaf 7 oktober is het LerarenOntwikkelFonds (LOF) gelanceerd om leraren te ondersteunen en te verbinden in het realiseren van hun eigen initiatieven voor beter onderwijs.
Vandaag hebben AWTI, het Rathenau Instituut, Kennisland, Hobéon, de Nationale Denktank en het Platform Bèta Techniek het Forum Beroepsonderwijs gelanceerd. Het doel is om een aantal richtinggevende principes te destilleren die als best practices worden teruggegeven aan de sector en de politiek.
This article introduces the methodology Feed Forward Stories and illustrates its use in two case studies: a ‘social lab’ with discouraged youth in Nijmegen (the Netherlands) and a ‘social lab school’ with homeless people in Hong Kong. What kind of challenges do the lab teams encounter in their urban environments?
Komend schooljaar gaan 45 leraren hun ideeën voor beter onderwijs lanceren. Volg deze Pioniers door het jaar heen via de blogs op de website www.onderwijspioniers.nl.
Het Arbeidsmarktplatform PO heeft een publicatie uitgegeven over de door Kennisland en CAOP ontwikkelde pilot ‘Vernieuwend leiderschap PO’. Binnenkort start een vervolg op het programma. Schoolleiders, meld je vóór 1 november aan!
Inmiddels hebben al 10.122 enthousiaste supporters in totaal 191 campagnes in hun buurt, dorp of stad gesteund met in totaal 624.000 euro.
Dit programma stelt individuele po- en vo-leraren in staat op eigen initiatief en naar eigen inzicht vorm te geven aan de versterking van hun professioneel handelen en het verbeteren van het onderwijs.
Uit 50 pitches en achterliggende plannen koos de jury, geleid door schrijfster en journaliste Aleid Truijens, de in hun ogen beste initiatieven. 15 initiatieven gaan door naar de Incubator, waarin zij komende 5 maanden hun plan met behulp van coaches en begeleiding verder uitwerken.
Voor de gemeente Amsterdam zijn we sinds 22 april op zoek naar initiatieven om de leerlingengroei in de stad op te vangen. Op de website onzenieuweschool.nl kwamen 124 uitgewerkte plannen binnen. Nu is het woord aan het publiek. Zij kunnen tot en met 23 augustus hun stem uitbrengen.
In one week we will try to find out what it is like to be homeless or elderly in one of the poorest neighbourhoods of this metropole.
We asked for ideas with the potential to create new models of growth through social innovation and that is what we got.
For the series ‘Social Innovation Exchange Nordic podcast’ Therese Byhring, of the Norwegian NGO World Wide Narrative, interviews Marlieke Kieboom about how Kennisland sets up and runs social innovation labs in the Netherlands.
Kennisland heeft in maart 2015 samen met de gemeente Nijmegen jongLAB opgezet: een social lab om nieuwe initiatieven te ontwikkelen om (ontmoedigde) jongeren en het systeem dat hen zou moeten helpen dichter bij elkaar te brengen. Hoe gaat het nu?
SEO Economisch Onderzoek heeft samen met ResearchNed de effecten van vier jaar onderwijsvernieuwing door leraren en schoolleiders binnen de InnovatieImpuls Onderwijs (IIO) onderzocht. Voor Kennisland onderstrepen de uitkomsten de juistheid van onze keus om leraren en schoolleiders zelf de experimenten vorm te geven en elkaar vooruit te helpen met hun eigen vraagstukken.
We hebben met de gemeente Nijmegen een social lab opgezet om nieuwe initiatieven te ontwikkelen om (ontmoedigde) jongeren en het systeem wat hen zou moeten helpen dichter bij elkaar te brengen. Lees het ontluisterende verhaal van Nino.
Wat moet je eigenlijk weten en kunnen om een nieuwe school te kunnen starten? Afgelopen zaterdag kwamen ruim zeventig (potentiële) schoolmakers met die vraag naar de bijeenkomst van Onze Nieuwe School in De Balie. Een uitgebreid verslag mét nuttige tips!