Archieven: Updates
Vernieuwend leiderschap in het primair onderwijs
Twintig schoolleiders hebben tijdens de afsluiting van de pilot Vernieuwend Leiderschap het publiek verrast, ontroerd en geïnspireerd met hun verhalen over hoe zij het afgelopen jaar aan vernieuwing hebben gewerkt. Vernieuwing van het onderwijs, van de school en van henzelf.
InnovatieSafari Katholieke Pabo Zwolle van start
In drie intensieve dagen gaan studenten met complexe vraagstukken op een van de aangesloten scholen aan de slag.
Onderwijs Pioniers-trofee naar ‘De Docent als architect’
De winnaar van de jaarlijkse Onderwijs Pioniers-trofee is Evert-Jan Oppelaar met het initiatief ‘De Docent als architect, als chefkok van zijn eigen les’. Andrew Niemeijer reikte als voorzitter van de jury en voormalig Leraar van het Jaar de Onderwijs Pioniers-trofee 2015 uit, samen met een cheque van € 500,- en een jaar lang begeleiding van de coaches Onderwijs Pioniers.
Radicale vernieuwing in Vlaanderen
Onze collega’s van de Sociale InnovatieFabriek uit Brussel hebben Radicale Vernieuwers in Vlaanderen gelanceerd. Kom je uit Vlaanderen of Brussel, dan kun je je opgeven tot 29 mei. Een ander opgeven als Radicale Vernieuwer mag ook.
European Social Innovation Competition 2015: final call for entries
This year the competition is looking for ideas that can advance Europe’s growth model by doing things differently.
Kennisland start zoektocht naar schoolmakers in Amsterdam
Iedereen kan binnenkort een idee aandragen voor een nieuwe school of onderwijs- vernieuwing in Amsterdam. Op 22 april 2015 gaat Onze Nieuwe School van start, een zoektocht naar nieuwe schoolmakers die de verwachte leerlingengroei in Amsterdam kunnen opvangen.
Lancering Challenge Stad van de Toekomst
Vandaag lanceert Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken tijdens de conferentie Agenda Stad de Challenge Stad van de Toekomst. De leidende vraag: “Hoe houden en maken we onze groeiende steden dynamisch, innovatief, leefbaar en aantrekkelijk?”
KL Cocktail ‘Programmeren in het onderwijs’
In de KL Cocktail van maart gingen we in discussie over programmeren en het onderwijs. Aan de basis stonden twee vragen: moet het onderwijs iets met programmeren, en zo ja, wat dan?
jongLAB: social lab in Nijmegen
Na de labsprint in Amsteldorp en Generation/D in Dordrecht experimenteert ook de gemeente Nijmegen met Kennislands social lab-aanpak. Het Nijmeegse lab focust zich wederom op de jongeren in de stad. De hoofdvraag: ‘Hoe is het om jong te zijn in Nijmegen?’ En hoe is dat als je geen werk hebt en niet op school zit?
Evaluatie: lessen en opbrengsten van Onderwijs Pioniers
Onderwijs Pioniers is na enkele pilots een solide ondersteuningsprogramma dat leraren helpt om effectieve vernieuwers te worden. Dat blijkt uit een evaluatief onderzoek dat overzichtelijk is samengevat in een infographic.
Een live social lab tijdens de KL Cocktail
Op 6 maart zat de KL Cocktail afgeladen vol met KL’ers, jongeren en vooral veel ambtenaren. Wat is een social lab precies? En wat betekent zo’n lab eigenlijk voor onze maatschappij? Samen met de gemeente Dordrecht trachtten we – met een cocktail in de hand – een antwoord te zoeken op deze vragen.
Kennisland helpt Amsterdam nieuwe scholen te stichten
Iedereen kan binnenkort een idee aandragen voor een nieuwe school of onderwijs- vernieuwing in Amsterdam. Op 22 april 2015 gaat Onze Nieuwe School van start, een zoektocht naar nieuwe schoolmakers die de verwachte leerlingengroei in Amsterdam kunnen opvangen.
SINN Meetup 13 ‘Gevangen in schuld’
In deze SINN Meetup stond de vraag centraal hoe we ervoor kunnen zorgen dat schulden een succesvolle terugkeer naar de maatschappij niet in de weg staan. We deelden kennis over en onderzochten samen met het publiek (nieuwe) en werkzame mogelijkheden rondom het thema ‘detentie en schulden’.
Lab Matters publication summarised in Social Space
An insightful and practical illustrated summary of Marlieke Kieboom’s ‘Lab Matters: Challenging the practice of social innovation laboratories’ is now available online under a CC BY 4.0 licence in Social Space.
Opbrengsten vier jaar InnovatieImpuls Onderwijs voor iedereen beschikbaar
Tijdens vier jaar InnovatieImpuls Onderwijs (IIO) hebben maar liefst 150 scholen uit het primair en voortgezet onderwijs deelgenomen aan vijf innovatieve experimenten die ontwikkeld zijn in en door scholen. Nu is het tijd om de opbrengsten hiervan voor het grote publiek beschikbaar te stellen.
Jeugdbescherming Amsterdam is Beste Overheidsorganisatie van het Jaar 2014
Bestuursvoorzitter Erik Gerritsen – en voorzitter van de Raad van Toezicht van Kennisland – nam de prijs in ontvangst. De jury: “Het succes is geboekt door eigentijdse mobilisatie van ‘bottom-up’ leervermogen vanuit de professionals.”
Kennisland ontwerpt Pioniersgids over pionieren in het onderwijs
Hoe kunnen leraren hun ideeën voor de verbetering van onderwijs zelfstandig realiseren? Kennisland ontwerpt de Pioniersgids Onderwijs Pioniers: een open, online en vrij toegankelijk handboek met vijf ondersteunende stappen die helpen om onderwijsideeën werkelijkheid te maken.
KL Cocktail: Over de VPRO en de toekomst van programma’s maken
Op vrijdag 16 januari kwamen VPRO’ers Gijs Meijer Swantee en Wiesjes Kuijpers vertellen over hun werk, een zoekgeraakt hoofd en hun blik op de toekomst van tv.
Coming soon… European Social Innovation Competition 2015
The competition seeks to uncover brilliant socially innovative ideas with the potential to create lasting change in society.
Resultaten kwalitatief onderzoek InnovatieImpuls Onderwijs bekend
Zo blijkt onder andere dat leerlingen, leraren en de school duidelijk het effect van de experimenten merken. Scholen werken bovendien slimmer door hun onderwijs anders te organiseren. En leraren nemen waar dat leerlingen gemotiveerder zijn en raken meer in gesprek met collega’s en de schoolleiding.