Archieven: Updates
Leven Lang Leven: maak het klein, maar droom groot
Tijdens de derde bijeenkomst van Leven Lang Leven maakten de zorgpioniers een prototype van hun innovatieve idee voor de ouderenzorg. Wilbert van de Kamp van Omapost deelde zijn kennis en ervaring over protoypen. Hij drukte de pioniers op het hart om vooral ook de pijnpunten op te zoeken: welk urgent probleem los je eigenlijk op met je innovatie? Dat mag best confronterend zijn.
Leven Lang Leven: van idee naar actie
De pioniers van Leven Lang Leven deelden tijdens ‘Kraamkamer 2’ hun expertise en netwerken om tot nieuwe inzichten te komen. Onder begeleiding van designonderzoeker Froukje Sleeswijk Visser en met behulp van ontwikkelcanvassen en ‘context mapping’ kwamen zij tot eerste concrete stappen om hun innovatieve ideeën voor fijn oud worden tot wasdom te brengen.
Masterclass business-strategie en financiering voor sociaal ondernemers
Kennisland zet met het project Leven Lang Leven een nieuwe, positieve beweging rondom fijner oud worden in gang. Een beweging die bestaat uit vernieuwers die allemaal op een innovatieve manier naar de verpleegzorg kijken, andere ideeën hebben over hoe die eruit kan zien en die ook willen uitvoeren. Afgelopen vrijdag kregen de zorgpioniers een masterclass business-strategie en financiering van Martijn Arnoldus boordevol lessen voor sociaal ondernemers.
Finalists announced for the 2020 European Social Innovation Competition
The European Social Innovation Competition is run by the European Commission across all European countries and now in its eighth year. The 2020 Competition is titled ‘Reimagine Fashion – changing behaviours for sustainable fashion’. We were looking for ideas that seek to improve the environmental and social impact of the fashion market. On September 21st, the European Commission announced the Finalists of 2020. Read more about them in this article.
Start Nederlands traject Social Grow Sessions over mantelzorg: meld je aan!
Wat gebeurt er als we mantelzorgers, experts over mantelzorg en sociaal ondernemers bij elkaar zetten? Dan ontstaan er gesprekken over de knelpunten en oplossingen voor het mantelzorgsysteem. En meer aandacht en erkenning voor mantelzorgers. Deze ontmoeting, uitwisseling en ambitie om het systeem te veranderen, of liever gezegd verbeteren, is exact het doel van de Social Grow Sessions die plaatsvinden in Nederland en België.
Pioniersprogramma van Leven Lang Leven: vragen achter vragen en ont-stroeven
We trapten het pioniersprogramma van Leven Lang Leven af met een online bootcamp en een offline ‘kraamkamer’. De zorgpioniers stonden stil bij de vraag: ‘Hoe gaan we met ons project bijdragen aan fijner oud worden?’ Het werd een sessie vol lastige vragen achter vragen, ongemakkelijke stiltes en vooral veel blikverruimende inzichten en onderlinge verbondenheid.
Belgische zorgpioniers hebben ‘goesting’ voor systeemverandering rond mantelzorg
Hoe kunnen we de samenleving zo inrichten dat mantelzorgers de juiste ondersteuning krijgen? Kennisland organiseert in samenwerking met de Sociale Innovatiefabriek de ‘Social Grow Sessions’, een ontwikkeltraject waarin sociaal ondernemers samen de mantelzorg innoveren. Deze week waren we in Vught voor een driedaagse bootcamp met elf Belgische zorgpioniers. De ambitie is alleen nog maar groter geworden.
Broedplaats Amsterdam trekt lessen uit coronatijd voor toekomst van onderwijs
Door de coronacrisis is er de afgelopen periode ingrijpender dan ooit geëxperimenteerd in het onderwijs. We gaan in Broedplaats020 een jaar lang op zoek naar de inzichten die deze experimenteertijd hebben opgeleverd. Dit doen we aan de hand van de vraag: ‘Welke ontwikkelingen en lessen uit de coronatijd nemen we mee voor de toekomst van het onderwijs?’
Marijke Broekhuijsen (74): “Het idee ‘wijsheid komt met de jaren’, daar geloof ik helemaal niet in”
Met ons project Leven Lang Leven willen we een positieve beweging op gang brengen rondom ouder worden. Daarom is het belangrijk om ouderen zelf een prominente stem te geven in onze samenleving. Zodat we in plaats van óver ouderen, mét ouderen praten. Fien sprak met Marijke Broekhuijsen (74), oud-conservator van het Amsterdams Historisch Museum, over oud worden, oud zijn, haar persoonlijke ervaringen en wat de geschiedenis ons kan leren.
Samen stad maken: pleidooi voor meer zeggenschap en sociale gelijkheid
De kracht van Kennisland is dat we dicht op de huid van de praktijk werken en altijd uitgaan van de leefwereld, inzichten en ervaringen van de mensen die bij een maatschappelijke uitdaging betrokken zijn. We onderzoeken hoe oude ideeën, systemen en organisatievormen botsen met nieuwe waarden, behoeften en mogelijkheden. Wat we nodig hebben als samenleving om daadwerkelijk tot maatschappelijke vooruitgang te komen, waar iedereen van meeprofiteert. Ook als het speelveld verandert door bijvoorbeeld een pandemie. In dit artikel focussen we op stedelijke vraagstukken en de impact van corona.
Elkaar inspireren is niet genoeg
In het laatste portret uit een reeks van zes portretten van onderwijsprofessionals die we maakten voor Broedplaats po-vo droomt Annette van Valkengoed, directeur van Laterna Magica, van een school voor 0-18 jaar.
Het ‘niet weten’ is een nieuwe norm – en dat is precies waar innovatie begint
De kracht van Kennisland is dat we dicht op de huid van de praktijk werken en altijd uitgaan van de leefwereld, inzichten en ervaringen van de mensen die bij een maatschappelijke uitdaging betrokken zijn. We onderzoeken hoe oude ideeën, systemen en organisatievormen botsen met nieuwe waarden, behoeften en mogelijkheden. Wat we nodig hebben als samenleving om daadwerkelijk tot maatschappelijke vooruitgang te komen, waar iedereen van meeprofiteert. Ook als het speelveld verandert door bijvoorbeeld een pandemie. In dit artikel focussen we op het onderwijs.
Buurtbudgetten: enthousiasme, maar ook frustratie
De gemeente Amsterdam werkt aan democratische vernieuwing vanuit de overtuiging dat bewoners zelf het beste weten wat er speelt in de buurt en waar behoefte aan is. Een van de methoden waarmee geëxperimenteerd wordt, is de inzet van buurtbudgetten. In het leerprogramma ‘Amsterdammers, Maak je stad!’ deden Kennisland, Pakhuis de Zwijger en Waag onderzoek naar deze buurtbudgetpilots en afgelopen 9 juni deelden we de resultaten in een livecast. Wat leert de eerste editie buurtbudgetpilots ons voor de volgende stap naar meer eigenaarschap, zeggenschap en co-creatie in de stad?
Po- en vo-leraren kunnen veel van elkaar leren
In het vijfde portret uit een reeks van zes portretten van onderwijsprofessionals vertelt po-teamleider Jutka Colson hoe de overgang tussen primair en voortgezet onderwijs verloopt op haar school, de Nieuwe Internationale School Esprit. Waarom gebruiken ze bijvoorbeeld de term ‘brugklas’ niet? Wat zou er volgens haar nodig zijn om de overgang tussen po en vo nóg soepeler te maken?
Minder meten en toetsen, meer kijken en luisteren naar leerlingen
In het vierde portret uit een reeks van zes portretten van onderwijsprofessionals vertelt Marlie de Wijs, directeur van twee basisscholen, hoe zij de overgang tussen het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs zo soepel mogelijk laten verlopen. Ze zet bovendien vraagtekens bij de doorgeschoten neiging om alles te meten in het onderwijs en pleit voor meer vertrouwen in leerlingen en in de professionaliteit van leraren.
Terugblik Out of Office #32 ‘Vernieuwing in de zorg in tijden van crisis’
Tijdens Out of Office #32 gingen we, voor het eerst online, met elkaar in gesprek over fijn ouder worden. Zorgpioniers deelden hun ervaringen en we discussieerden over wat we belangrijk vinden als we oud zijn in virtuele breakout-rooms. Het enthousiasme van de pioniers werkte aanstekelijk. Het resultaat was een middag vol uitwisseling van inspirerende verhalen, innovatieve ideeën en interessante inzichten.
Online vernieuwingstraject met Hongkongse leraren
Kennisland is dit jaar voor de vierde keer betrokken bij het Hongkongse programma voor innovatieve leraren. Zij werken aan persoonlijke ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs in Hongkong. Wij helpen de leraren met pionieren vanuit onze ruime ervaring met onderwijsvernieuwing door leraren zelf.
Betere samenwerking po en vo begint met meer ontmoetingen
In het derde portret uit een reeks van zes portretten van onderwijsprofessionals delen Daniëlle Blok en Wenneke de Haan van de Zevende Montessorischool hun ervaringen met experimenten om de kloof tussen primair en voortgezet onderwijs te verkleinen. Ook al lukten niet alle plannen even goed, ze zijn wel trots dat ze in elk geval zijn begonnen met pionieren en dat het bovendien gelukt is de leerlingen zelf een stem te geven in het proces.
Tijd en vertrouwen nodig voor goede samenwerking tussen po en vo
In het tweede portret uit een reeks van zes portretten van onderwijsprofessionals vertelt Lieke Hobus, voormalig directeur van een Amsterdamse basisschool, wat er volgens haar nodig is om een goede samenwerking tussen het primair en voortgezet onderwijs te realiseren én waarom dit belangrijk is. “Ik zou zo graag zien dat leraren zich weer kunnen bezighouden met de vraag: wat heeft een mens nodig in deze wereld?”
Spring House: een leerzaam sociaal experiment
Kennisland verlaat Spring House na vijf mooie jaren waarin we veel nieuwe vrienden en inspiratie hebben opgedaan. Het clubhuis van vernieuwers aan het Amsterdamse IJ is er niet in geslaagd de coronacrisis goed door te komen. We zullen tijdelijk neerstrijken in de Diemerstudios en van daaruit al onze activiteiten voortzetten.