Archieven: Updates

Vijf belangrijke lessen van een onderwijsvernieuwer / teacher leader

Wat gebeurt er als je leraren structureel één dag in de week vrijroostert om andere scholen te helpen met het vinden van innovatieve oplossingen voor hardnekkige vraagstukken? Willem Sonneveld, maatschappijleraar en oud-deelnemer van de leergang voor onderwijsvernieuwers – Broedplaats010, deelt zijn ervaringen als onderwijsvernieuwer en teacher leader.

Verhalen over aardgasvrij wonen: waarom doe je dat (niet)?

Nederlandse gemeenten moeten vol aan de bak om het Klimaatakkoord van Parijs te halen. In 2050 moet de CO2-uitstoot door het verwarmen van woningen nul zijn. Daarvoor moeten huizen op grote schaal energieneutraal en aardgasvrij gemaakt worden. Hoe zorgen we ervoor dat alle soorten bewoners deel kunnen nemen aan deze energietransitie?

Broedplaats Hoorn: het eerste lab

Een leergemeenschap van 25 vernieuwers (onder anderen leraren, jeugdhulpverleners, beleidsmakers en ouders) onderzoekt en experimenteert hoe organisaties in Hoorn beter kunnen samenwerken op het gebied van de ontwikkeling van kinderen. Kennisland ontwerpt en begeleidt de vijf bijeenkomsten die bijdragen aan deze leergemeenschap.

Festival Hoorn Droomschool: woelen, verbinden en samen bouwen

Op 18 september ging Broedplaats Hoorn van start met een spetterend festival: op verschillende locaties zoals basisscholen, kinderopvang, muziekschool en bibliotheek droomden we met allerlei professionals en betrokkenen over hoe opvang, zorg en onderwijs in de gemeente Hoorn verbeterd kan worden.

Lerarencrisis: KL ondersteunt Amsterdamse scholen die heft in eigen hand nemen

Zestien basisscholen in Amsterdam sluiten een week hun deuren als reactie op de lerarencrisis. Géén staking, maar een claim op tijd om met elkaar te werken aan oplossingen om de onderwijskwaliteit op peil te houden, ondanks het lerarentekort. Er zijn radicale interventies nodig om het lerarentekort aan te pakken, daarom ondersteunen we deze leraren en schoolleiders.

Nieuwe KL RvT-voorzitter: Marc Vermeulen

Marc Vermeulen trad op 20 november 2019 toe tot onze Raad van Toezicht. Wij zijn verguld met de komst van deze hoogleraar onderwijssociologie / strategie voor non-profitorganisaties. Marc neemt de voorzittersrol over van Victor van der Chijs, die net als Annet Kil-Albersen onze RvT verlaat.

LOF Regiolabs: pionierende leraren helpen elkaar

Leraren maken het onderwijs. Dag in, dag uit. Tegelijkertijd zijn zij vaak aan het pionieren met ideeën om het onderwijs verder te ontwikkelen en te verbeteren. Met die nieuwe ideeën zorgen ondernemende leraren voor vernieuwende lessen, gemotiveerde klassen en levendig onderwijs. Het is zonde als deze vernieuwingen binnen de muren van die ene school blijven. Daarvoor zijn de LOF Regiolabs.

Terugblik Out of Office #29: ‘Inclusieve energietransitie’

Stedelijk ontwerper Thijs van Spaandonk nam ons tijdens de Out of Office van 31 oktober 2019 mee in de uitdagingen van de energietransitie. Hoe maken we van de energietransitie niet alleen een doel, maar ook een middel dat bewust kan worden ingezet om te werken aan aantrekkelijke, veerkrachtige en inclusieve steden? Lees dit uitgebreide verslag vol interessante inzichten en punten uit de discussie die ontstond.

Nieuw KL RvT-lid: Gijsbert van Herk

Met trots verwelkomen we een nieuw lid in onze Raad van Toezicht: Gijsbert van Herk, voorzitter van de Raad van Bestuur van Stichting Humanitas Rotterdam. Hij zal Kennisland adviseren vanuit zijn uitgebreide kennis en ervaring rondom zorgvraagstukken. Gijsbert brengt een eigen visie op en een groot netwerk in de zorgsector mee waar we graag gebruik van maken.

Wederom nieuwe school voortgekomen uit challenge Onze Nieuwe School

Vier jaar na de challenge Onze Nieuwe School komt er weer een nieuwe school tot leven, met de klinkende naam Onze Amsterdamse School. Het is de derde school die daadwerkelijk is opgericht en een vierde komt eraan. Geweldig dat de challenge echt ruimte voor vernieuwing in het Amsterdamse onderwijs heeft opgeleverd!

Finalists announced for the 2019 European Social Innovation Competition

The European Social Innovation Competition promotes and supports social innovation in Europe. On September 23rd, the European Commission announced the Finalists for the seventh edition of the competition, which has the theme ‘Challenging Plastic Waste’. The three winners, each receiving 50,000 euros in prize money, will be announced at an Awards Ceremony on October 24th in Brussels.

Kimon Moerbeek over sociale innovatie

In dit minicollege voor de Innovatie-estafette vertelt Kimon hoe Kennisland sociale innovatie ziet en waarom het zo belangrijk is om te kijken naar hoe iedereen zijn bijdrage kan leveren aan vernieuwing in de samenleving, en iedereen daar ook van kan profiteren.

European Social Innovation Competition fosters collaborative leadership for today’s biggest challenges

Last month 30 teams of social innovators from all over Europe attended a special Academy programme, organised by KL, to improve the quality of their projects involving the fight against plastic waste. They connected with peers to share learning, ideas and find opportunities for collaboration.

Terugblik Out of Office #28: ‘Wat artistiek leiders ons kunnen leren over leiderschap’

Samen met regisseur Johan Timmers onderzochten we welke lessen we kunnen leren van artistiek leiders. Hoe is het leidinggeven aan artistieke processen te vergelijken met leiderschap op scholen, in bedrijven of in ziekenhuizen? Wat werkt er goed en wat kunnen we creatiever aanpakken?

30 Semi-finalists selected in European Social Innovation Competition 2019

For this year’s Competition, we’ve been looking for projects challenging plastic waste. The jury has just chosen thirty inspiring semi-finalists. We are proud to present them to you.

Terugblik Out of Office #27 ‘De toekomst van werken in de zorg: flex of vast?’

Medewerkers van zorgorganisatie Cordaan delen hun ervaringen met flexwerken binnen een nieuw organisatiemodel voor wijkverpleging. Waar komt de noodzaak vandaan om flex meer ruimte te geven in de wijkverpleging? En hoe doe je dat dan?

De KL Nieuwsbrief: terug en beter!

De nieuwe KL Nieuwsbrief is compact, overzichtelijk vormgegeven en afgestemd op jouw interesses. Je kunt zelf aangeven welke thema’s van KL je interessant vindt. Meld je aan en laat je inspireren door onze projecten, publicaties, opiniestukken en events.

Leraren uit Hongkong delen lessen over onderwijsvernieuwing

Afgelopen maand leerden Hongkongse po- en vo-leraren over onderwijsvernieuwing tijdens een Onderwijs Safari in Nederland. In deze video delen ze welke lessen en inzichten ze meenemen naar hun eigen onderwijspraktijk.

Drie voorstellen winnen 50.000 euro voor beter burgerschapsonderwijs

Naast de bedenkers van de Blanco Methode, die tijdens het burgerschapsfestival een cheque ter waarde van 50.000 euro in ontvangst mocht nemen om hun idee voor beter burgerschap verder uit te werken, waren er nog twee van zulke bedragen beschikbaar voor de winnaars van de publieksstemming. De bedenkers van The Matrix en #NoBullshit! zijn de gelukkigen! Ook zij gaan de komende tijd aan de slag om hun ideeën voor beter burgerschap verder uit te werken.

Vijftien plannen voor beter burgerschapsonderwijs

Eind maart vond er bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een burgerschapsfestival plaats. Tijdens deze bijeenkomst presenteerden studenten en docenten uit heel Nederland vijftien zelf ontwikkelde plannen voor beter burgerschapsonderwijs. Minister Ingrid van Engelshoven overhandigde een cheque van 50.000 euro aan het team met het beste idee.

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.