Update

‘Samen opleiden, leren en verbeteren in de Amsterdamse verpleeghuiszorg’ wint Henk Ritzen-Prijs

Henk Ritzen-Prijs

In het artikel beschrijven Suzanne van der Geest (adviseur zorginnovatie Kennisland, inmiddels gedragsonderzoeker en ontwerper bij TeamAlert), Petra Boersma (docent en onderzoeker hbo-v van Hogeschool Inholland en lecturer practitioner bij Zonnehuisgroep Amstelland) en Robbert Gobbens (lector Gezondheid en Welzijn van kwetsbare ouderen bij Hogeschool Inholland en Zonnehuisgroep Amstelland) welke hybride leerwerkpraktijken er op dit moment in Amsterdam zijn en wat hun belemmerende en bevorderende factoren zijn. 

Vervolgens beschrijven ze hoe zij een lerend netwerk van betrokkenen bij hybride vormen van opleiden hebben gevormd en hoe ze leerlabs als methode ingezet hebben om te komen tot een doorontwikkeling van hybride leerwerkpraktijken. Het artikel eindigt met geleerde lessen rondom het bouwen van een lerend netwerk.

Juryrapport: ‘Inspirerende best practice’

Volgens de jury++JuryverslagLees hier het hele juryverslag. is het artikel een verslag van een actieonderzoe‘De gekozen methodiek van de leerlabs wordt op inspirerende wijze beschreven en kan daardoor als voorbeeld dienen voor andere hybride opleidingspraktijken.’k naar duurzame verbeteringen in het opleiden van toekomstige zorgprofessionals: een terechte winnaar van de Henk Ritzen-Prijs++Henk Ritzen-PrijsTer gelegenheid van het afscheid van voormalig hoofdredacteur Henk Ritzen hebben de redactie en uitgever van Onderwijs en Gezondheidszorg (OenG) besloten om de jaarlijkse ‘Henk Ritzen-prijs’ voor het beste OenG-artikel in te stellen.

‘De gekozen methodiek van de leerlabs wordt op inspirerende wijze beschreven en kan daardoor als voorbeeld dienen voor andere hybride opleidingspraktijken. Overtuigend is de manier waarop alle belanghebbenden in het project zijn betrokken. De auteurs beschrijven een zeer actueel en een relevant vraagstuk voor de toekomst en proberen manieren te vinden om in een lerende praktijk het onderwijs met de beroepspraktijk te verbinden. Krachtig is dat samenwerken en samen leren zowel verticaal als horizontaal zijn opgezet en onderzocht. Je hebt de neiging om met de (toekomstige) blauwdruk in de hand in je eigen regio zo’n mooie hybride leer/werkplek in te richten. Het winnende artikel biedt nieuwe inzichten voor actuele vraagstukken in praktijk en onderwijs. De resultaten zijn toepasbaar in het huidige onderwijs en je kunt er als professional relatief snel mee aan de slag in de zorgpraktijk. Binnen de leerlabs werd gereflecteerd en van elkaar geleerd. Een mooie manier om de hybride leerwerkpraktijken anders te organiseren en de kwaliteit ervan te verbeteren.’ 

Actieonderzoek: leren en verbeteren in de verpleeghuiszorg

Amsterdamse organisaties in de ouderenzorg‘De resultaten zijn toepasbaar in het huidige onderwijs en je kunt er als professional relatief snel mee aan de slag in de zorgpraktijk.’ experimenteren samen met zorgopleidingsinstituten met nieuwe vormen van leren in de zorg. Zij laten zien dat vernieuwing mogelijk is, juist op uitdagende plekken waar het personeel schaars is en de complexiteit van de zorg hoog.

Kennisland onderzocht++ActieonderzoekLees hier meer over het project. in samenwerking met AMSTA en Hogeschool Inholland hoe deze innovaties vorm krijgen, wat er al goed gaat en hoe dit op andere plekken in de zorg ook gerealiseerd kan worden. We schreven bovendien een handleiding met vier concrete stappen om een leerwerkplek te starten. In dit geval is dat voor een opleidingsplek voor een student of leerling aan een zorgopleiding (mbo of hbo) waarbij leren, onderzoeken, innoveren en verbeteren van de kwaliteit van zorg centraal staan. Maar de handleiding is ook te gebruiken voor andere leerwerkplekken.

 

 

Meer weten?

  • Heb je nog geen vragen, maar wel interesse in Gezondheid en zorg?

    Samen vernieuwen.

Ook interessant

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.