Door de Tweets van Bits of Freedom te volgen blijf ik aardig op de hoogte van kwesties rond privacy op internet. Facebook komt er de laatste tijd regelmatig aan bod, doordat ze in de ogen van velen de laatste tijd veel te ver gaan in het met voeten treden van de privacy van haar gebruikers. De schaal waarop dit gebeurt wordt angstaanjagend helder in beeld gebracht door deze animatie van Matt McKeon. De boodschap is trouwens niet om gebruikers massaal hun account te laten opzeggen maar wel om ze aan te sporen eens goed naar hun privacyinstellingen te kijken. In de gaten houden dus, of er op Facebook net zo’n exodus zal ontstaan als kortgeleden op Hyves. Via deze tweet van BoF weet ik nu dat er door pizza-etende studenten in hun New Yorkse lab hard gewerkt wordt aan een sociaal netwerk dat wél zorgvuldig omspringt met gebruikersdata: Diaspora* (welk doel die asterisk dient, behalve aanstellerige opsmuk, is mij volstrekt onduidelijk).
Maar er zit meer achter deze tweet dat ik interessant vind. De bedenkers van Diaspora* hebben hun project volledig gefinancierd met Kickstarter. Dat is een website waar iedereen met een creatief projectidee financiering kan zoeken om het project van de grond te krijgen. Kan ik dat niet ook door een briefje bij de Albert Heijn op te hangen? In principe wel, maar de kans dat je daarmee je financiering snel rond krijgt is echter niet zo groot (wel kan zich een interessante discussie ontspinnen). Op Kickstarter slagen veel creatieven er wel in voldoende geld voor hun project te vinden. Het werkt in wezen niet heel anders dan het prikbord bij de AH: je zet je project op de site neer, geeft aan hoeveel geld je nodig hebt en bezoekers wereldwijd kunnen ‘backer’ worden met elk bedrag vanaf $1.
Wat het succes achter Kickstarter lijkt te verklaren is het slimme model van gift en beloning. De projecteigenaar kan zelf bepalen hoe hij potentiele ‘backers’ de portemonnee zover mogelijk laat openen. De eigenaar van het project Robin Writes A Book (And You Get A Copy) bijvoorbeeld heeft onder andere de volgende incentives voor ‘pledgers’ bedacht:
- PLEDGE $1 OR MORE: ULTIMATE NINJA ALLY PACK. Get a PDF copy of the book. Join our movement to reinvent writing and publishing. (Ho hum!)
- PLEDGE $3 OR MORE: DIGITAL PACK. Get a PDF copy of the book and follow along with behind-the-scenes updates.
- PLEDGE $11 OR MORE: PHYSICAL PACK. All of the above, plus get a physical copy of the book. (The more people who choose this level or higher, the better the book is for everybody!)
- PLEDGE $39 OR MORE: SUPER OCCULT VALUE PACK. All of the above, plus get three more copies of the book (for a total of four), so you can give one to a friend, donate one to the library, leave one in a coffee shop with a line of hexadecimal code scribbled across the title page…
- PLEDGE $59 OR MORE: INTERNATIONAL PACK. New addition! All of the above, but designed for international backers who want to help offset the cost of the trans-oceanic catapult launch.
Kennelijk bleken deze incentives voldoende voor 570 backers om binnen vier maanden $13.942 binnen te brengen, ruim $10.000 méér dan de benodigde $3.500 ("398% funded" staat op de site). Mensen geven dus gemakkelijk meer dan eigenlijk benodigd is (dit zie je bij veel projecten). Mensen tonen zich gevoelig voor originele projecten en sluiten zich er graag bij aan – de backers worden dan ook met naam en toenaam genoemd bij het project. Daar is trouwens ook zichtbaar hoeveel andere projecten deze personen financieel steunen. Dit sociale netwerk zorgt ervoor dat populaire projecten beter zichtbaar zijn en daarmee hun kans op funding vergroten. De kickback fee voor Kickstarter bedraagt 5 procent van de totale opbrengst (ongeacht of deze de benodigde dollars overstijgt), dus ze worden er zelf zeker niet slechter van. Kickstarter is er dus bij gebaat zoveel mogelijk projecten funding te laten vinden. Dat betekent trouwens niet dat alleen ‘dure’ projecten ($10.000 plus) uitgelicht worden op de homepage.
Ik zie in Kickstarter een interessant model voor creatieve ondernemers en kunstenaars dat kennelijk de juiste snaar raakt bij een grote groep. Het dwingt de aanbieder om een originele dienst op en scherpe manier in de markt te zetten, en het geeft ondernemende geesten de kans om projectideeën te toetsen op levensvatbaarheid. Doorsta je die toets, dan heb je meteen voldoende geld om het project uit te voeren. In veel opzichten lijkt Kickstarter op onze eigen Digitale Pioniersregeling, alleen wordt de jury bevolkt door de financiers die een projectidee honoreren door een kritische massa te bereiken Hoe zit het dan met de Facebook-tegenhanger die ik eerder noemde? Diaspora* heeft tot 1 juni 2010 om $10.000 euro te vinden, maar ze zitten nu al op $126,259. Kennelijk zitten er meer mensen te wachten op een sociaal netwerk dat wat zuiniger met je gegevens om gaat.