Challenges

Met onze challenges genereren we vernieuwende ideeën rondom een maatschappelijk thema door mensen die niet direct bij een vraagstuk betrokken zijn op te roepen hun beste idee in te dienen.

Samen experimenteren en vernieuwen.
Samen experimenteren en vernieuwen.
Stadmakers op de Dakakker tijdens Bootcamp Rotterdam van de Challenge Stad. Dit is een van de site-visits tijdens de excursie.
Stadmakers op de Dakakker tijdens Bootcamp Rotterdam van de Challenge Stad. Dit is een van de site-visits tijdens de excursie.
Jaarverslag 2016 18

Wat is een challenge precies?

Bij Kennisland zijn we ervan overtuigd dat de benodigde kennis en ervaring die nodig zijn voor goede, nieuwe oplossingen al in de samenleving aanwezig zijn. Een challenge is een prikkelende, enthousiasmerende manier om dit naar boven te halen én andere partners te vinden om mee samen te werken++Unusual suspectsSoms komen mensen waarvan je het niet zou verwachten juist met betere nieuwe ideeën dan de usual suspects. Met een challenge boor je die schatkist aan. . Een challenge is eigenlijk een hele grote brainstorm met uiteenlopende mensen. We mobiliseren de samenleving bij een het oplossen van een gemeenschappelijk probleem.

Bij een challenge zetten we een (prijs)vraag uit bij een grote groep, bijvoorbeeld alle bewoners van een gemeente of provincie. Soms vragen we zelfs heel Nederland++Radicale VernieuwersZoals bij de challenge ‘Radicale Vernieuwers’ waarin we heel het land vroegen om de meest innovatieve ideeën voor een betere wereld in te sturen.. De vraag gaat over een complex maatschappelijk probleem zoals het lerarentekort, verslechterde mentale gezondheid of de wachtlijsten in de zorg. De vraag is concreet en helder, zodat iedereen hier met diens eigen kennis, ervaring en intuïtie mee aan de slag kan.

Een challenge staat nooit op zichzelf. We bieden mensen en organisaties die met nieuwe ideeën komen bijvoorbeeld een programma aan waarin ze hun vernieuwende idee samen met anderen kunnen doorontwikkelen naar de praktijk.

Een challenge kan een vliegwiel zijn voor verandering, omdat het mensen en organisaties uitdaagt om creatieve oplossingen te vinden voor de meest prangende maatschappelijke vraagstukken.

— Mariëtte Hamer, voormalig voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (SER)
Mariëtte Hamer

Challenges zetten we per definitie in bij complexe vraagstukken waarbij we eigenlijk niet exact weten wat de oplossing is en waarvoor geen expert voorhanden is die het juiste pad van A naar B uitstippelt. Vraagstukken waarbij de huidige betrokken partijen gebaat zouden zijn bij de kennis en ervaring van andere betrokkenen, met nieuwe inzichten en andere partners.

Typische dilemma's waarbij challenges uitkomst bieden

  • Hoe kunnen we effectief klimaatbeleid voeren zonder dat dit leidt tot overmatige dwangmaatregelen die mensen hun vrijheid ontnemen?
  • Hoe kunnen we de vergrijzende bevolking ondersteunen zonder de belastingdruk op jongere generaties onhoudbaar te maken?
  • Hoe kunnen we inclusiviteit bevorderen zonder dat mensen het gevoel krijgen hun eigen culturele of persoonlijke identiteit te verliezen?
  • Hoe kunnen we gezondheidszorg toegankelijk houden voor iedereen zonder dat de kosten onhoudbaar stijgen?

Mogelijke resultaten

Een challenge is een slimme manier om een breed scala aan frisse ideeën te genereren en nieuwe, onverwachte samenwerkingsverbanden aan te gaan. Door samen te werken met partners met andere invalshoeken en perspectieven, ontstaan er verrassende inzichten en innovatieve oplossingen.

Bij een challenge verkennen deelnemers samen nieuwe wegen. Zij leren en verbeteren continu in een uniek traject waarbij de diverse achtergronden en expertises van alle betrokkenen een waardevolle bijdrage hebben geleverd.

Onze challenges hebben bijvoorbeeld al geleid tot nieuwe scholen in Amsterdam (en beter beleid voor het starten van nieuwe scholen) en andere vormen van omgaan met ouderen.

Proces

  • 1. Definiëren

    Maatschappelijk vraagstuk precies en helder definiëren samen met de directbetrokkenen.
    Maak je Stad!-deelnemers brengen hun netwerk in kaart
  • 2. Proces en jury

    Proces van de challenge ontwerpen samen met de directbetrokkenen en een jury instellen.
    De jury had de gewichtige taak om 15 plannen te selecteren.
  • 3. Campagne voeren

    Challenge onder de aandacht brengen met een campagne en toegankelijk maken voor iedereen. Vaak in samenwerking met een campagnebureau.
    Campagnebeeld Radicale Vernieuwers 2015
  • 4. Delen en inspireren

    Binnengekomen ideeën delen via een online portal. Zo raken steeds meer mensen geïnspireerd.
    Enkele van de 124 ingediende plannen voor Onze Nieuwe School.
  • 5. Beoordeling

    Binnengekomen ideeën beoordelen en een shortlist maken voor de jury.
    Juryleden bekijken projecten tijdens de Innovatie-Expo.
  • 6. Winnaars kiezen

    De jury kiest de winnaars van de challenge.
    De winnende schoolmakers van project Onze Nieuwe School (op links Klein Amsterdam).
  • 7. Doorontwikkelen

    Publiceren over wat de challenge heeft gebracht en over wat de volgende stappen zijn. Hierna gaan we de winnende ideeën samen doorontwikkelen naar een eerste prototype door middel van een pioniersprogramma, broedplaats of social lab.
    challenge stad bootcamp rotterdam

Challenges kunnen bijdragen aan maatschappelijke vooruitgang door innovatie te versnellen en nieuwe ideeën een kans te geven om zich te bewijzen in de praktijk.

— Kajsa Ollongren, voormalig minister en topambtenaar
Kajsa Ollongren

‘Laboratories of hope’

Herman Wijffels, voorzitter van de Radicale Vernieuwers-jury, beschouwt de nieuwe initiatieven die voortkomen uit challenges als laboratories of hope. Het zijn experimenteerruimtes waar gewerkt wordt aan de samenleving van de toekomst. Het gaat namelijk niet alleen om initiatieven die proberen dingen sneller, beter of goedkoper te maken, maar om het samen zoeken naar echt nieuwe oplossingen die gebaseerd zijn op andere waarden, principes en manieren van werken en organiseren. 

Zij weten meer

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.