Kimon Moerbeek, directeur en adviseur onderwijs
Kimon Moerbeek, directeur en adviseur onderwijs

Kimon Moerbeek

Senior adviseur sociale innovatie en onderwijs

Kimon Moerbeek is senior adviseur sociale innovatie en onderwijs. Hij werkt aan nieuwe ideeën, programma’s en samenwerkingen die bijdragen aan maatschappelijke vernieuwing en wil daarbij vooral het vermogen van mensen om hun eigen omgeving te verbeteren aanspreken.

Kimon Moerbeek is senior adviseur sociale innovatie en onderwijs. Kimon werkt aan nieuwe ideeën, programma’s en samenwerkingen die bijdragen aan maatschappelijke vernieuwing en wil daarbij vooral het vermogen van mensen om hun eigen omgeving te verbeteren aanspreken. In het bijzonder in het onderwijs, maar ook daarbuiten.Met zijn initiatief Onderwijs Pioniers stond hij mede aan de wieg van het LerarenOntwikkelFonds++Onderwijs PioniersOnderwijs Pioniers was een antwoord op top-down vernieuwingen in het onderwijs, waarbij leraren vaak niet betrokken zijn en waar zij gebrek aan professionele ruimte ervaren. Zeven jaar en ruim 200 Pioniers verder heeft het initiatief een duurzame plek in het onderwijs gekregen onder de vleugels van het LerarenOntwikkelFonds (LOF)., een landelijk programma om leraren te motiveren en te ondersteunen om zelf de leiding te nemen over vernieuwing van het onderwijs. Naast Onderwijs Pioniers ontwikkelde Kimon verschillende programma’s voor leraren, schoolleiders en onderwijsorganisaties. Kimon is bovendien bestuurslid van Kriterion, een stichting met diverse werkbedrijven voor studenten. Daarnaast is hij lid van de Wetenschappelijke adviesraad van de beroepsvereniging voor organisatieadviseurs (Ooa) en de Raad van Organisatieadviesbureaus (ROA).De publicaties waar Kimon aan meeschreef geven inzicht in de programma’s en projecten die hij ontwikkeld heeft: bijvoorbeeld Labcraft: How labs cultivate change through innovation and collaboration, Op zoek naar vernieuwend schoolleiderschap: van praktijkonderzoek naar vernieuwend schoolleiderschap en Onderwijs Pioniers: van klacht naar oplossing, de leerkracht als vernieuwer: van praktijkonderzoek naar vernieuwing door leraren.Kimon is een rasechte Amsterdammer, geboren en getogen in de Jordaan. In zijn jeugdjaren liet hij echter geen hoofdstedelijke wijk onontgonnen. Van de Kinkerbuurt tot de Bijlmer, van Bos en Lommer tot Oud-Zuid, overal heeft hij wel een verhaal liggen. Sinds hij met zijn gezin in Amsterdam-Noord is neergestreken is de cirkel rond. Al die verhalen zetten aan tot nadenken over de stad, en dan vooral over de mensen in die stad. Niet verwonderlijk ging hij sociologie studeren aan de Universiteit van Amsterdam en studeerde af met een research master Social Sciences. Tijdens zijn studie raakte hij betrokken bij de oprichting Studio K. Kimon deed jarenlang de PR en communicatie van dit nieuwe culturele complex in Amsterdam-Oost. Schrijven was in zijn studiejaren meer dan een liefhebberij. Zo schreef hij onder andere opiniestukken en columns voor Folia, Trouw en nrc.next en maakte hij in zijn vrije tijd obscure literaire blaadjes.

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.