Dear Mr. Oosterwijk,
We would first of all like to thank you for your email and your comments.
Zo begon het bericht dat het Web Coördinatie Team van de Europese Commissie aan mij stuurde. Netjes, want ik had eigenlijk geen reactie verwacht op mijn nogal kritische mailtje over dé website van Europa: europa.eu. Op deze officiële website van de Europese Unie kunnen burgers terecht voor informatie over de EU en haar diensten. Hoe werkt de EU eigenlijk? Wat is het laatste nieuws? Je vindt het op deze website. Het is de digitale poort tot de Europese Unie, tot ons prachtige verenigd Europa. Is de website een afspiegeling van onze rijkdom aan culturen, of eerder een weerslag van Europees polderbeleid?
De website straalt namelijk helemaal geen culturele rijkdom, Europese trots of continentale grandeur uit. Wie een vluchtige blik op de website werpt, denkt te zijn aanbeland op de website van een goedkope touroperator. Uit 1995. Zeker, de meeste informatie is aanwezig en je komt binnen een paar clicks op de pagina die je zoekt. Maar dat webdesign… dat kan toch echt niet meer in 2011. De header is het meest opvallende designelement, met zijn zwierige lettertype, het koddige gele sterretje en op de achtergrond een onduidelijk 3D-ornament. Bij nadere bestudering valt ook het pictogram bij het kopje ‘Uw leven in de EU’ op: een mannetje met een rugzakje. Vage keuze.
Gemiste kans
Voor de meeste organisaties is de website het visitekaartje, de etalage waarmee je het beste van jezelf laat zien. Een moderne, mooie, heldere website wekt vertrouwen, verbindt de organisatie met haar doelgroepen en draagt zo een belangrijk steentje bij aan het imago en de identiteit van een merk. Voor de Europese Unie is de website een uitgelezen middel om de zo gewenste eenheid in verscheidenheid niet alleen te etaleren, maar vooral ook te voeden. De EU kan met haar website niet alleen de eigen burgers het gevoel geven van iets moois deel uit te maken, maar ook aan bezoekers uit andere continenten laten zien wat ze in huis heeft.
Kritiek geven vanaf de zijlijn is natuurlijk erg gemakkelijk. Ga er maar aan staan, een website ontwerpen voor de Europese Unie. Dat is vast een politiek wespennest. Al die beslissingsbevoegden, al die afdelingen die het ontwerp moeten goedkeuren. Opeens heeft iedereen verstand van design. Daar kan eigenlijk alleen iets lelijks uit voortkomen. Een ramp voor iedere webdesigner. Aan de andere kant, voor een website waar maandelijks 15 miljoen bezoekers op af komen(!) zou je toch een uitgekiender communicatiebeleid verwachten. De afdeling Communicatie van de Europese Commissie heeft overigens wel zijn best gedaan om burgers te betrekken bij de website: “Europa.eu is voor ú ontworpen. We werken samen met websitebezoekers om de structuur en taal van deze site zo duidelijk mogelijk te maken, en proberen de site voortdurend te verbeteren. Voor opmerkingen, suggesties en feedback over deze site kunt u contact opnemen met het webteam van Europa.” Dat heb ik dus maar gedaan. Want ik voel me als Europeaan medeverantwoordelijk. Het antwoord kwam redelijk snel, aangezien ze 800 reacties op de site per week ontvangen van betrokken burgers. “Before the revamp, the Web Coordination Team did a survey to find out who the core audiences are, and the new look is tailored to their needs. The design and ergonomics of the new site have been tested twice by a usability lab (using a representative group of test users, i.e. businesses, lawyers, civil servants, teachers, students, librarians etc.).”
Het uiterlijk van de website is dus aangepast aan de wensen van de doelgroep. En daarmee is de kous af. Er is dus wél beleid op vorm bij de EU. Alleen niet het goede beleid en de vormgeving – en daarmee het merk Europa – is daarvan de dupe. Zou het ontwerp door hetzelfde bureau gemaakt zijn als de opmerkelijke slogan ‘Europa. Best belangrijk.’, die bedoeld was om de Nederlandse burger bewust te maken van het belang van de Europese Unie?
Startpagina van Nederland beter?
Ik was daarna ook nieuwsgierig naar de digitale voordeur van Nederland. En ja hoor, de ‘Startpagina voor informatie over Nederland’ www.nederland.nl is nog erger dan die van Europa.
Een website waar je je als land diep voor moet schamen. Met die zeer ‘bijzondere’ vlakverdeling, giroblauw als steunkleur en de onvermijdelijke windmolens op de achtergrond. Dat kan toch bijna niet onder supervisie van de overheid zijn ontstaan? Nu maar hopen dat de meeste buitenlandse bezoekers niet op nederland.nl maar op www.netherlands.com binnenkomen. Of toch maar liever niet…
The-Netherlands.org is de betere keuze. Al kom je dan niet op een site van Nederland, maar op die van de Nederlandse ambassade in Washington, met standaard overheidstemplate. Het lijkt erop dat het merk Nederland zijn communicatiezaakjes niet goed op orde heeft. In elk geval is het treurig gesteld met de voor de hand liggende domeinen en landingspagina’s. Claimen en oppoetsen zou ik zeggen!
Marcel Oosterwijk
p.s. Er bestaan gelukkig ook mooiere website over Europa, zoals www.europa-nu.nl. Een onafhankelijke bron van informatie over Europa.