Golden Dot Awards in Hotel Arena
Kennisland was op 10 juni met een kleine delegatie aanwezig bij de uitreiking van de Golden Dot Awards. Deze worden jaarlijks uitgereikt aan de meest creatieve studenten van het Instituut voor Interactieve Media (HvA). Veertien teams pitchten hun project aan een vakjury (Endemol, IJsfontein, DAG, XS4all, Qi en Lostboys).
Kennisland was op 10 juni met een kleine delegatie aanwezig bij de uitreiking van de Golden Dot Awards. Deze worden jaarlijks uitgereikt aan de meest creatieve studenten van het Instituut voor Interactieve Media (HvA). Veertien teams pitchten hun project aan een vakjury (Endemol, IJsfontein, DAG, XS4all, Qi en Lostboys).
De middag ving aan met een enigszins knullige presentatie van het nieuwe jaarboek. Misschien interessant voor de aanwezige incrowd, maar niet voor ons ‘uitgenodigde organisaties’. “Dit is de voorkant…. het ziet er ongeveer zo uit….op milieubewust papier gemaakt…” Maar goed, we zouden daarna gefêteerd worden op de crème de la crème van interactieve media concepten. Hopelijk het wachten waard. De zaal vol opgewonden rumoerige studenten rekende op interactief vuurwerk, dus kondigde André – docent zonder inhoud, altijd op tijd – Hogendorp snel de eerste projecten aan.
Het werd een middag vol powerpointpresentaties met bullets als “ – Voordeel: Uniek”, maar ook pareltjes zoals De Sterrenfabriek voor EmmaTV waarmee aan bed gekluisterde zieke kinderen zelf tv kunnen maken. Of Newsi, een mediaplatform waarop jongeren in sloppenwijken in Nairobi ervaringen kunnen uitwisselen. Sterk punt hieraan is de printversie van het platform. Niet onbelangrijk voor een land waar de stroom nogal eens uitvalt en computers niet bepaald state-of-the-art zijn, om over de internetverbinding nog maar te zwijgen. Het deed ons aan MemoryChannel denken. Ook goed was de campagne voor Amnesty International waarbij eenvoudige tools het mogelijk maken om mensen die geen donateur zijn, maar wel Amnesty willen steunen, gemakkelijk thematische widgets op bijvoorbeeld hun Hyves kunnen plaatsen. Mooie viral marketing om meer traffic en betrokkenheid te genereren.
Een aantal teams had de opdracht gekregen om een product of merk door middel van slimme interactiviteit onder de aandacht te brengen: Be your own DJ probeerde met een online mixtool het dance event Sensation te pluggen. Op zich best leuk, al waren ze vergeten goed na te denken over hoe je dan bezoekers naar die mix-website trekt. Abri-posters…. was het antwoord op juryvragen. Verder kwam nog een online/sms/sociale netwerk-game voorbij en een crowdsourcing project waarbij lezers een pagina van de krant vullen, uiteraard met mogelijkheid om te stemmen. Want dat hoort zo.
Leuk was communtity website RapPresent, die onder het motto Hou stijf je voet, je bent geen pussy als je aan poëzie doet jongeren probeert te enthousiasmeren voor Amsterdam Wereldboekenstad.
Ondanks dat lang niet alle projecten inspirerend waren, we wagenziek werden van de 3D-televisie van Philips en er weinig animo was voor de Guitar Hero contest in de pauze, was het interessant om te zien wat de nieuwe lichting in huis heeft. Volgend jaar graag wat minder bullets, wat meer interactie en een jury met meer opbouwende kritiek.