Ideeën kun je niet beschermen: ideeënregister biedt geen bescherming
Maarten Zeinstra Adviseur auteursrecht en technologieUpdate: CC Proof heeft sinds de publicatie van dit artikel zijn website geüpdatet. CC Proof communiceert nu de legitieme en juridisch zeer valide reden om je werk te registeren. Je registreert je werk in een register, zoals CCProof, om aan te geven dat jij de eerste was met die creatie. Hierdoor kun je ook zonder publicatie bewijzen dat jij de eerste was die dat werk in bezit had. (Oorspronkelijke titel ‘Ideeën kun je niet beschermen: CC Proof misleidt’)
UPDATE: CC Proof heeft sinds de publicatie van dit artikel zijn website geüpdatet. De onderstaande informatie beschrijft de communicatie van CC Proof in november 2016. CC Proof communiceert nu de legitieme en juridisch zeer valide reden om je werk te registeren. Je registreert je werk in een register, zoals CCProof, om aan te geven dat jij de eerste was met die creatie. Hierdoor kun je ook zonder publicatie bewijzen dat jij de eerste was die dat werk in bezit had.
Hieronder het oorspronkelijke artikel met de titel ‘Ideeën kun je niet beschermen: CC Proof misleidt’:
CCProof.nl claimt ideeën te kunnen beschermen. Door slinkse juridische bewoordingen te gebruiken geven ze de klant een vals gevoel van veiligheid. Ze exploiteren de onwetendheid rondom intellectueel eigendom en brengen op deze manier schade toe aan onze samenleving en aan het begrip van het auteursrecht. In onze samenleving zijn ideeën niet te beschermen en dat is maar goed ook.
Ideeën zijn niet te beschermen!
Het auteursrecht is het exclusieve recht van de maker om te bepalen wie zijn originele werk mag kopiëren en wie het voor het eerst openbaar mag maken. De drempel van wat een origineel werk wordt genoemd, ligt laag; op bijvoorbeeld elke foto, schilderij of gedicht dat jij maakt kan auteursrecht rusten. Maar het auteursrecht beschermt geen ideeën. Het beschermt alleen de uiting (expressie) van een idee++Auteursrecht beschermt geen ideeënOok andere vormen van intellectueel eigendom beschermen geen ideeën. Patenten beschermen bijvoorbeeld uitvindingen en geen ideeën. Uitvindingen moeten o.a. industrieel toepasbaar zijn. Je kan geen businessmodellen, of wetenschappelijke ontdekkingen patenteren.. Als jij een gedicht in je hoofd hebt, is dit gedicht nog niet beschermd, maar zodra je het op papier zet of opneemt wel. CC Proof registreert dan ook geen ideeën maar auteursrechtelijk beschermde werken. Zodra je een afbeelding, of document uploadt naar CC Proof ben je al van een idee naar een expressie van dat idee gestapt. De bescherming is dus dus alleen op die specifieke uiting van toepassing en niet op het achterliggende idee.
Misleidende praktijken
Het venijnige van CC Proof is dat ze pretenderen ook bescherming te bieden aan de ideeën achter deze geregistreerde werken. Stel, je schrijft als ondernemer een businessplan voor een coffeeshop. Je idee is om een landelijke keten te openen waar mensen (te dure) koffie kunnen kopen in kartonnen bekers met allerlei opties. Je noemt het Moonbucks++MerkenrechtDe naam of merk van een concept is wel te beschermen. Daarvoor gebruiken we merkenrecht.. Je registreert je idee bij CC Proof en denkt dat niemand nu deze keten kan opzetten. Dit geeft een vals gevoel van veiligheid, want zo werkt het auteursrecht simpelweg niet. Het enige wat beschermd is, is de letterlijke samenstelling (en ontwerp) van het geschreven document. Je beschermt hier alleen de woorden mee van het daadwerkelijke stuk dat je geupload hebt. Als iemand exact hetzelfde idee heeft maar het anders opschrijft Je beschermt hier alleen de woorden mee van het daadwerkelijke stuk dat je via CC Proof registreert. Als iemand exact hetzelfde idee heeft maar het anders opschrijft, heb je geen poot om op te staan. , heb je geen poot om op te staan++Klanten CC ProofCC Proof-klanten als de Rijksoverheid, BNN en ProRail krijgen waarschijnlijk een andere service dan ze verwachten..
Hetzelfde geldt voor televisieformats, zoals The Voice of Holland, Idols, The Voice kids, etc. Als je opschrijft dat je een televisieprogramma wilt maken waarin je een competitie beschrijft waar muzikanten met elkaar de strijd aangaan over wie het meeste talent heeft, inclusief jury en coaches, betekent dat niet dat niemand anders dat mag uitvoeren. Het betekent alleen dat het document waar je dat opgeschreven hebt niet woord voor woord verder verspreid mag worden++ReceptenCCProof.nl noemt ook recepten. Er is twijfel in hoeverre het recept, als in een opsomming van handelingen, auteursrechtelijk te beschermen is.. Het idee ‘zangcompetitie’ kan niet beschermd worden, anders zouden er ook niet zoveel verschillende varianten beschikbaar zijn voor het publiek.
De slinkse bewoordingen van CC Proof++CC Proof niet de enigeCC Proof is niet de enige partij. Officiële organisaties zoals het Benelux Patent- en Merkbureau doen ook aan IP-registraties die gebruikmaken van de misverstanden rondom intellectueel eigendom om geld te verdienen. nemen deze veelvoorkomende misverstanden niet weg, waardoor de klant denkt De slinkse bewoordingen van CC Proof nemen veelvoorkomende misverstanden rondom auteursrecht niet weg, waardoor de klant onterecht denkt dat zijn idee beschermd is. Dit kan leiden tot veel frustratie.
dat zijn businessmodel beschermd is en anderen hetzelfde idee niet mogen uitvoeren. Dit kan leiden tot veel frustratie.
“Idee onlosmakelijk verbinden aan jouw naam, geen discussie mogelijk over het moment van jouw eigendom, bewijs niet te verwijderen of aan te passen.” – Citaat van ccproof.nl
Moederbedrijf De Merkplaats introduceert CC Proof op een heel andere manier. Daar beschrijven ze CC Proof als een manier om bewijs te leveren van de creatie van auteursrechtelijk beschermd werk, een veel accuratere beschrijving. Wat CC Proof eigenlijk aanbiedt, is een digitale certificeringsservice, zoals bijvoorbeeld safestamper.com, waarmee je kunt bewijzen dat een bepaald werk (bijvoorbeeld een foto) op een bepaalde tijd bestond. Het biedt géén bescherming voor ideeën.
Ideeën moeten we helemaal niet willen beschermen
Als samenleving willen we meer kennisAls elk idee een eigendom zou zijn, zou dit de dood van de variatie betekenen., creaties en uitvindingen, maar zonder intellectueel eigendom kan iedereen het werk van anderen gebruiken. Dit ontmoedigt uitvinders en creatieve makers. Als er geen intellectueel eigendom is – tenminste dat is het idee – zouden mensen geen creatieve werken maken of delen. Iedereen zou er immers mee aan de haal kunnen gaan. Uitvindingen zouden geheim gehouden worden, omdat je de geïnvesteerde euro’s en uren anders niet kunt terugverdienen. Het auteursrecht beloont originele creaties door een exclusief recht te gunnen op het maken van reproducties. Patenten belonen het delen van uitvindingen voor een exclusief gebruik van twintig jaar. Een exclusief recht op ideeën is in onze samenleving niet wenselijk. Als elk idee een eigendom zou zijn, zou dit de dood van de variatie betekenen. Stel je maar eens voor dat iemand het idee ‘talkshow’ of ‘nieuwsprogramma’ vast zou kunnen leggen. Of het idee ‘mobiele telefoon’, ‘koffiezetapparaat’, ‘koffie’, of de letter ‘k’…
Het businessmodel van CC Proof is gestoeld op misverstanden rondom intellectueel eigendom. Deze misleidende praktijken schaden het begrip van het auteursrecht en de portemonnee van rechthebbenden.
Verder discussiëren? Mail me op mz@kl.nl