Project

Creatieve intelligentie voor complexe maatschappelijke vraagstukken

2019 - 2020
Hoe kunnen we creatieve intelligentie nog effectiever inzetten voor complexe maatschappelijke vraagstukken?
Creatieve intelligentie effectiever inzetten voor maatschappelijke vraagstukken?

Er wordt gelukkig steeds meer gebruikgemaakt van creatieve intelligentie om tot andersoortige ideeën en oplossingen te komen waarmee we problemen kunnen aanpakken of voorkomen. Er ontstaan steeds meer coalities die vernieuwende, creatieve aanpakken realiseren. Een veel gebruikte vorm om deze coalities tot stand te brengen, is het organiseren van ‘challenges’.

Een voorbeeld hiervan is de challenge No minor Thing die OM Spaces georganiseerd heeft in samenwerking met What Design Can Do en het ministerie van Justitie en Veiligheid. In deze challenge bedachten creatieve bureaus en ontwerpteams nieuwe oplossingen ter voorkoming en bestrijding van seksuele uitbuiting van kinderen. Dit heeft geleid tot allerlei vernieuwende ideeën. Daarnaast maakten deelnemers kennis met experts en probleemeigenaren die hen ondersteunen bij het in de praktijk brengen van de ideeën. 

Het blijkt ingewikkeld te zijn om ongewone ideeën en aanpakken een blijvende plek te geven in publieke organisaties en daarmee duurzame impact op de maatschappij te verkrijgen. En dat blijkt niet alleen bij deze challenge het geval te zijn. Een van de belemmeringen is dat veel publieke organisaties (bijvoorbeeld ministeries) zijn georganiseerd in domeinen en programma’s, en verantwoordelijkheden daardoor strikt zijn verdeeld over functionele eenheden. Maar creatieve en innovatieve aanpakken passen niet in deze organisatielogicaCreatieve en innovatieve aanpakken passen niet goed in de organisatielogica van publieke instellingen met hun domeinen en programma’s..

Wat moeten we organiseren, ontwerpen, afbreken of opbouwen om brede betrokkenheid, ondersteuning en eigenaarschap te creëren die het inzetten van creativiteit bij maatschappelijke vraagstukken vanzelfsprekend maakt? Deze vraag staat centraal in dit verkennende onderzoek dat Kennisland uitvoert in het kader van het project IDOLS* in samenwerking met OM Spaces++IDOLS*Dit onderzoek wordt mogelijk gemaakt door IDOLS*, een project dat is ontwikkeld in het kader van de Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Sector en gefinancierd wordt door OCW. Hierin doen opdrachtgevers ervaring op bij het inzetten van creatieve en culturele professionals. De professionals doen op hun beurt kennis en ervaring op bij het in consortia samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken.. Voor dit onderzoek gaan we in gesprek met creatieve bureaus, probleemeigenaren bij verschillende publieke organisaties en facilitators. Daarnaast brengen we de verschillende betrokkenen bijeen in ontwerplabs om samen te komen tot nieuwe scenario’s die bijdragen aan een effectievere samenwerking en een meer duurzame inzet van creatieve intelligentie voor complexe maatschappelijke vraagstukken.

Iselien weet meer

Ook interessant

Cookie toestemming
De KL-website gebruikt cookies om Google Analytics, YouTube en Vimeo mogelijk te maken. Lees meer over ons privacybeleid.