Handreiking voor professionele ontwikkeling van onderwijs- ondersteunend personeel
Op welke manier kunnen we het ontwikkelperspectief voor ondersteunend onderwijspersoneel (OOP’ers) vergroten en wat is daarvoor nodig? In deze publicatie vind je een aantal belangrijke thema’s en vragen die daarvoor relevant zijn. Ook lichten we een aantal voorbeelden van good practices uit, waarvan uit ervaring blijkt dat ze veel effect hebben op de professionele ontwikkeling van OOP’ers.
- Betrokken KL'ers
- Willemijn de Jong
We begeleidden het actieprogramma voor emancipatie van onderwijsondersteuners++OntwikkeldoorMet het actieprogramma Ontwikkeldoor werkt Kennisland aan draagvlak voor emancipatie en duurzame professionalisering van onderwijsondersteuners (OOP’ers). in opdracht van de Gemeente Amsterdam, parallel aan de lopende pilot ‘Ontwikkeldoor’, een modulair opleidingstraject voor OOP’ers.
Met een bovenschoolse directeur++Bovenschoolse directeurStuurt meer dan 1 school aan en is daardoor niet fulltime op 1 school aanwezig. Deze persoon regelt allerlei zaken op het gebied van het personeel en de organisatie van scholen., een begeleider en coach van OOP’ers, en een HR-adviseur stelden we deze handreiking samen, waar schoolbesturen mee aan de slag kunnen als zij willen investeren in de ontwikkeling van hun OOP’ers. Onderwerpen die in deze handreiking aan bod komen zijn:
- Visie en verwachting van een OOP’er in de school
- Het Ontwikkelgesprek
- Facilitering
- Communicatie